Ulkomaan pieniä junauutisia

NRK: Her går det flest ras over togsporene

NRK on tutkinut rautateillä sattuneita vyöryjä. Kuluneella 10 vuoden ajanjaksolla tapauksia on ollut 863. Bergenin ja Nordlandin radoilla tapauksia on ollut eniten. Nordlandin radalla pahin kohta on nimenomaan Bjerkan ja Finneidfjordin välisellä viiden kilometrin osuudella. Vuonna 1996 alueella tapahtui neljän hengen vaatinut juoksusavivyöry (ei rautatieonnettomuus). Sen jälkeen vyöryjä on ollut lukuisia, viime viikon vyöry oli järjestyksessään 32. Toissavuonna viranomaiset kartoittivat Nordlandin radan vyöryriskipaikkoja Tuolloin päädyttiin siihen, että viime viikon osuudelle ei ole tarvetta toimenpiteille jo tehtyjen suojaustoimenpiteitten takia.

Bane Nor ilmoittaa ensi maanantaina Nordlandin radan onnettomuuspaikan avaamisesta liikenteelle.

Aamulla (30.10.2024) klo 6.43 paikallista aikaa Bane Nor ilmoitti Nordlandin radan rataosan Fauske – Rognan sulusta, syynä mahdoillinen vyöry. Sulku päättyi klo 9.29, mutta siitä huolimatta klo 10.12 taajamajuna Bodøstä Rognaniin peruttiin.


Ny rapport fraråder jernbane til Tromsø: – Nord-Norgebanen er feberfantasier

Nordlandin radan jatke (Nord-Norgebanen) joko Bjerkvikistä tai Fauskesta Narvikin kautta Tromssaan on vastatuulessa. Kustannusarvio on joko 309 miljardia kruunua (Bjerkvikistä) tai 256 miljardia kruunua (Fauskesta). Euroissa kustantaisi 26,2 / 21,7 miljardia €. Halvin vaihtoehto olisi radan tynkä Narvikista pohjoiseen Bardufossiin 50 miljardia kruunua (4,2 miljardia €). Bardufossin tynkäradalla olisi lähinnä puolustusstrateginen merkitys.

Nordlandin radan jatkeen puolustajat korostavat etenkin puolustusstrategista merkitystä ja siksi ratasuunnitelmia pitäisi tutkia edelleen. Vastustajat pitävät Ofotin radan parannusta tärkeämpänä ja kritisoi sita, että ensi vuoden valtion budjetissa ei priorisoida Ofotin rataa.
 
Niin he epäilevät, että syy oli vain heikko kitka. Syksyllä heikko kitka on valtava ongelma Iso-Britanniassa, enemmän kuin Suomessa. Vuonna 2021 oli toinen junaturma Salisburyissa, missä syy oli heikko kitka. Toinen juna. alkoi jarruttaa hieman tavallista myöhemmin ja liukui noin kolme kilometriä.
Tällä hetkellä vaikuttaa, että ongelma oli junan hiekottimeen muodostunut tukos, joka esti jarruhiekan käytön.
 
Takaisin
Ylös