Ulkomaan pieniä junauutisia

NRK: Her går det flest ras over togsporene

NRK on tutkinut rautateillä sattuneita vyöryjä. Kuluneella 10 vuoden ajanjaksolla tapauksia on ollut 863. Bergenin ja Nordlandin radoilla tapauksia on ollut eniten. Nordlandin radalla pahin kohta on nimenomaan Bjerkan ja Finneidfjordin välisellä viiden kilometrin osuudella. Vuonna 1996 alueella tapahtui neljän hengen vaatinut juoksusavivyöry (ei rautatieonnettomuus). Sen jälkeen vyöryjä on ollut lukuisia, viime viikon vyöry oli järjestyksessään 32. Toissavuonna viranomaiset kartoittivat Nordlandin radan vyöryriskipaikkoja Tuolloin päädyttiin siihen, että viime viikon osuudelle ei ole tarvetta toimenpiteille jo tehtyjen suojaustoimenpiteitten takia.

Bane Nor ilmoittaa ensi maanantaina Nordlandin radan onnettomuuspaikan avaamisesta liikenteelle.

Aamulla (30.10.2024) klo 6.43 paikallista aikaa Bane Nor ilmoitti Nordlandin radan rataosan Fauske – Rognan sulusta, syynä mahdoillinen vyöry. Sulku päättyi klo 9.29, mutta siitä huolimatta klo 10.12 taajamajuna Bodøstä Rognaniin peruttiin.


Ny rapport fraråder jernbane til Tromsø: – Nord-Norgebanen er feberfantasier

Nordlandin radan jatke (Nord-Norgebanen) joko Bjerkvikistä tai Fauskesta Narvikin kautta Tromssaan on vastatuulessa. Kustannusarvio on joko 309 miljardia kruunua (Bjerkvikistä) tai 256 miljardia kruunua (Fauskesta). Euroissa kustantaisi 26,2 / 21,7 miljardia €. Halvin vaihtoehto olisi radan tynkä Narvikista pohjoiseen Bardufossiin 50 miljardia kruunua (4,2 miljardia €). Bardufossin tynkäradalla olisi lähinnä puolustusstrateginen merkitys.

Nordlandin radan jatkeen puolustajat korostavat etenkin puolustusstrategista merkitystä ja siksi ratasuunnitelmia pitäisi tutkia edelleen. Vastustajat pitävät Ofotin radan parannusta tärkeämpänä ja kritisoi sita, että ensi vuoden valtion budjetissa ei priorisoida Ofotin rataa.
 
Niin he epäilevät, että syy oli vain heikko kitka. Syksyllä heikko kitka on valtava ongelma Iso-Britanniassa, enemmän kuin Suomessa. Vuonna 2021 oli toinen junaturma Salisburyissa, missä syy oli heikko kitka. Toinen juna. alkoi jarruttaa hieman tavallista myöhemmin ja liukui noin kolme kilometriä.
Tällä hetkellä vaikuttaa, että ongelma oli junan hiekottimeen muodostunut tukos, joka esti jarruhiekan käytön.
 
Paikallisjuna linjalla RE55 Baden-Württembergissa Etelä-Saksassa on suistunut kiskoilta aikaisemmin tänään. Junan kyydissä oli 100 matkustajaa, joista ainakin 4 on kuollut ja 33 loukkaantunut. Onnettomuuspaikalla otetun kuvan perusteella onnettomuuden syy saattaa olla rankkasateen aiheuttama maanvyörymä.

YLE: Saksassa matkustajajuna suistui rajusti kiskoilta, ainakin kolme kuollut
Bild: Zugungelück in Baden-Württemberg (uutinen päivittyy)
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Mainittakoon vielä, että onnettomuuden juna on tyypiltään DB BR 612 bwegt-brändin alla. Juna koostui yksiköistä 112/612 ja 133/633.
 
Viimeksi muokattu:
Etelä-Jyllannissa InterCityLyn -juna Köpiksestä Sønderborgiin on tänään iltapäivällä törmännyt lietelantaa kuljettaneeseen ajoneuvoon. Ainakin kaksi vaunua on suistunut kiskoilta ja kaatuneet. Junassa oli n. 95 matkustajaa, joista ainakin yhden tiedetään menehtyneen. Onnettomuus näyttää tapahtuneen tasoristeyksessä, jossa Visgårdvej ylittää radan tiukassa kulmassa. Näkymä Tinglevin suuntaan (josta juna tuli) on huono. Tanskan TV2 ja Berlingske.
 
Nordlandsbanella liikenne on poikki juoksusavivyöryn takia. Sekä itse rata, että vierellä rinnakkaisesti kulkeva E6-tie katkesivat vyöryn takia Levangerin kunnassa Nesvatn -järven kohdalla. SJ Norgesta kerrotaan, että päiväjunat Trondheimi-Mo i Rana sekä Trondheim-Bodø korvataan linja-autoilla, koska junakalusto on jumissa vyörykohdan pohjoispuolella ja huolto tapahtuu taas eteläpuolella Trondheimissä. Ei ole tietoa milloin rata ja E6:n saadaan liikennöitävään kuntoon. Junavuorot korvataan toistaiseksi busseilla. Koska bussivuorot ajetaan kiertoreittiä pitkin, ei SJ Norge takaa vaihtoyhteyksiä juniin Trondheimistä etelään.

Ihmettelin kesällä sitä, miksi Trondheim-Bodø -yöjunaa ei ole. Syyksi selvisi veturipula. Päiväjuna Trondheim-Bodø törmäsi radalle vyöryneisiin kivijärkäleisiin Mo i Ranan eteläpuolella 24.10.2024. Veturi Di 4.653 syöksyi kiskoilta ja vaurioitui. Junan kuljettaja menehtyi ja neljä matkustajaa loukkaantui lievästi. Onnettomuuspaikan raivaukseen meni lähes kaksi viikkoa, jonka jälkeen rinnakkainen E6 -tie avattiin liikenteelle. Tavarajunaliikenne pääsi alkamaan marraskuun viimeisenä päivänä ja henkilöliikenne kaksi päivää myöhemmin, pois lukien yöjunaliikenne.
 
Takaisin
Ylös