Vielä muutama kommentti Oulu–Seinäjoki -rataosan liikenteestä vuonna 1993:
IC 604:n kokoonpano Kokkolasta lähtiessä oli yleensä Sr1 + Cx + Ex (lauantaisin vaunustona oli pelkkä Ex, maanantaisin Cx + 2 Ex). Voi ainakin olettaa, että vaunusto ei kummemmin haitannut kiihdytystä.
Seinäjoella kakkosraiteelle saapuneen IC 604:n vaunusto vetureineen liitettiin IC 42:n vaunuston eteen, kunhan kyseisen junan Vaasasta Seinäjoen ykkösraiteelle vetänyt Dv12 (tai ehkä 2 Dv12) oli siirtynyt sivummalle. Koko roikka jatkoi sitten Helsinkiin IC 42:na.
P (myöhemmin EP) 50:n aikataulu oli ilmeisesti todella tiukka ainakin Oulu–Kokkola -välillä, sillä juna ei yleensä ollut koskaan ajoissa. Lisäksi minuutin pysähdys Kokkolassa oli harvoin riittävä matkustajamääriä ajatellen, varsinkin sunnuntaisin, joten juna myöhästyi tavallisesti lisää Kokkolassakin.
Muistan niiltä ajoilta myös sen, että perjantaisin ja sunnuntaisin oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että junat olivat 5–10 minuuttia (joskus enemmänkin) myöhässä. Tämä koski erityisesti perjantai-illan pohjoiseen päin matkaavia sekä sunnuntain keski- ja iltapäivällä etelään päin matkaavia junia. Nykyisin en enää voi säännöllisesti käydä seuraamassa junia, joten minulla ei ole käsitystä aikataulujen pitävyydestä tällä hetkellä. Matkustaessani itse (pari–kolme kertaa kuussa) junat ovat yleensä kulkeneet ajoissa.
Olin itsekin huomannut, etteivät aikataulut ole muuttuneet kovinkaan paljon 1990-lukuun verrattuna. Kuitenkin tällä välin aikataulut ovat useamman kerran nopeutuneet huomattavasti mutta taas välillä hidastuneet ratatöiden takia. Hidastukset ovat eri aikoina koskeneet eri asemavälejä; tällä hetkellä suurimmat hidastukset lienevät Vihannin ja Oulun välillä.
Lisäksi IC-junien pysähdysajat Seinäjoella ovat yleisesti ottaen pidentyneet, mikä myös estää etelässä tapahtuneen nopeudennoston näkymistä aikatauluissa Seinäjoen pohjoispuolella.
Ja kuten joku jo mainitsi, lisääntynyt vuorotarjonta on myös lisännyt junakohtauksista johtuvia pysähdyksiä, erityisesti niin, etteivät uudet, nopeat junat yleensä pysähdy, vaan nykyisten IC-junien pysähdykset ovat lisääntyneet. Nämä ovat myös lähes ainoat junat, joiden aikatauluja voidaan verrata vuoden 1993 aikatauluihin – nykytilanteen pendolinoja vastaavia vuoroja ei juuri ollut. Lisäksi kohtaukset tapahtuvat enenevässä määrin matkustajapysähdysten lisäksi eivätkä niiden yhteydessä. Vuonna 1993 päiväjunat kohtasivat pääsääntöisesti Seinäjoella, Kokkolassa ja Tuomiojalla, jolloin vain Tuomiojan pysähdys hidasti (toisen suunnan junan) aikatauluja. Nykyään samalla junalla voi olla näiden lisäksi kohtauksia esim. Härmässä, Karhukankaalla ja Hirvinevalla.