- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
-- ja jopa Sr2:lla olisi voinut ajaa mutiin n. 30% nopeammin kaarteiden mukaan kääntyvien akseleiden ansiosta. Muistelen hämärästi myös, ettei suomalaisissa Sr2:ssa ole kääntyviä akseleita, voin toki olla väärässäkin, mutta alkuperäisessä tilaussuunntelmassa tämä toki oli mukana.
Kuulostaa ennemminkin väärinkäsitykseltä, koska kääntyvät akselit eivät vähennä matkustajiin kohdistuvaa keskipakovoimaa [joka sekin väärinkäsityksistä huolimatta on oikeasti olemassa]. Pendolinojen kallistusjärjestelmä kun ei muuta rataan kohdistuvaa rasitusta mitenkään, kun matkustamo tietääkseni kallistelee vain painopisteakselinsa ympäri. Eli matkustajien kaarremukavuus on se nopeutta rajoittava tekijä. Kääntyvät akselit ehkä vähän vähentävät rataan kohdistuvaa rasitusta, mutta se ei auta jollei matkustajien mukavuutta voida myös parantaa.
Tämän lisäksi suurilla nopeuksilla kääntyvistä akseleista ei ole käytännössä hyötyä (raideliikenteen insinöörit saavat korjata jos olen väärässä). Telit vemputtavat monta kertaa suurempaa liikettä kuin akselit kääntyisivät. 160 km/h nopeudella minimikaarresäde on 1258 m, joten telin akselien välillä (2,8 m) rata kaareutuu vain noin yhden millimetrin. Akselien päät siis liikkuisivat kääntymisnapansa ympäri noin 0,7 mm matkan. Vaikea kuvitella, että akselien kääntöjärjestelmää saataisiin edes niin tarkaksi.