Jos yhtenäinen lippujärjestelmä toteutuu, kuten nyt on esitetty, niin valtio ei itse ryhdy tilaamaan mitään sovellusta, vaan asettaa pelkät standardit. Käytännössä jatkossa joukkoliikenteen taikka julkisen liikenteen harjoittamisen ehtona tulee olemaan avoimet rajapinnat kolmansille osapuolille, eli Waltin, HSL:n Onnibussin, Uberin ja siis ihan kaikkien liikennepalveluiden tuottajien pitää myydä lippunsa sellaisina, että jokin toinen osapuoli voi välittää näitä lippuja eteenpäin mobiilisti. Käytännössä ratkaisu lienee kaksiulotteinen viivakoodi tai miksei pelkkä lippunumero tai tunnus ihan tekstinä. Yhdistelmälippuja voi ryhtyä sitten myymään uudet niin sanotut MaaS-palveluntuottajat, joille jää myös täysi vapaus hinnoitella kokonaisuutensa, esimerkiksi mahdollisuus tarjota liikkumispalveluita kuukausimaksua vastaan. MaaS-operaattori toki sitten tulouttaa itse liikennepalvelun tuottajille heidän määrittämän hinnan. Valtio ei siis tilaa mitään softia, vaan pitää huolen rajapinnoista, standardeista ja regulaatiosta yleensä niin, että pienilläkin toimijoilla on mahdollisuus päästä järjestelmään mukaan, niin liikennepalvelun tuottajina kuin MaaS-palveluiden myyjänäkin.
Ja aika varmasti joku tekee myös aivan perusversion MaaS-palveluista, eli yksinkertaisen mobiilisovelluksen reittioppaan kera, jolla yksinkertaisesti saa koostettua yhden lipun eri toimijoiden lipuista ja hinta sama kuin erilliset liput erikseen ostettuina ilman mitään alennuksia, paketteja tms.