Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Meillä on Suomessa sellainen periaate, että tieverkko on julkinen hyödyke, joka on kaikkien käytössä. Yksityismailla olevat metsäautotiet eivät ole julkisia teitä, eikä valtio niitä kustanna.... Siinä vapautuisi työvoimaa ja pääomaa tekemään jotain kannattavaa, jotain mitä ei tarvitsisi tukea.
Metsäautoteissä ei ole kyse mistään muusta kuin eturyhmäpolitiikasta. Muiden varoista jaetaan metsänomistajille. Voitaisiin siirtää maatalousministeriön budjettiin, liikenteestä ei ole kyse.
Periaatteessa tuosta tieverkon julkisena hyödykkeenä olemisesta voidaan luopua. Sillä ei vaan ole kovin vahvaa kannatusta, kun aletaan puhua tiemaksuista. Toisin sanoen, demokratian keinoin on päädytty julkiseen tieverkkoon, ja siinä halutaan pysyä. Se, että tukkiretkatkin saavat tieverkkoa käyttää on yhtä lailla valtion tukea tukkirekoille kuin kaikelle muullekin tieliikenteelle, henkilöautot ja moottoripyörät mukaan lukien. Aika vaikea on perustella, että tukkirekka ei saa tietä ilman eri korvausta käyttää, mutta vaikkapa Lidlin ruokarekka saa. Tai kun mökille matkaavan helsinkiläisperheen katumaasturi ei maksa tiemaksua, onko se pankkialan eturyhmäpolitiikkaa, jos perheenpää on töissä pankissa?
Antero