Uudet bussit 2012

Mitkäs penkit noihin Solariksiin tulee? Ku kuvasta ei tarkasti saa selvää onko ne Kielin tekeleitä. Ja tuleekos nuo 8900-telit myös kielin penkeillä?

Tämän vuoden kalustohankinnoista Paunun osalta #70 lisäksi pitäisi tulla Volvo 9700H telejä Helsingin tielle kuuleman mukaan oikein 3kpl.
 
Niin Solariksiin kuin 8900-teleihin tulee molempiin nuo samaiset Kielin puolituristipenkit, joita noissa edellisvuoden autoissakin on.

Solaristen toinen erikoisuus, joka tuosta kuvastakin näkyy, on tuo 1+2+0 -ovijärjestys. Itse en oikein kaupunkikäytössä lämpene tuolle ovimäärälle, mutta katsotaan, miten käytännössä tulee toimimaan. Seutulinjoille paremminkin sopiva ratkaisu mielestäni.
 
Täysmatalatoteutus vaikutti lupaavalta ja toivottavasti auto nähtäisiin esim. linjalla 3. Automaattinen moottorin sammuminen pysäkeillä on mielenkiintoinen toteutukseltaan. Saattaa hämätä vielä monia käynnistämään auton uudestaan virta-avaimesta, vaikka oikeasti kaasupoljin riittää. :) Kuljettajan hallintalaitteet noudattavat kiitettävän yksinkertaistettua VDO-linjaa. Viimeistely oli korin osalta hyvännäköistä. Mielenkiintoiseksi jää nähdä sähköovien toimivuus käytössäkin. Keskioven olisi voinut sijoittaa hieman taaemmas, jolloin etäisyys poistumisovelle takapenkiltä olisi lyhyempi. Istumisväljyyden kannalta huonoja paikkoja on 2-4, kun yhteensä paikkoja on 38 sekä 3 klaffipaikkaa.
 
Täysmatalatoteutus vaikutti lupaavalta ja toivottavasti auto nähtäisiin esim. linjalla 3. Automaattinen moottorin sammuminen pysäkeillä on mielenkiintoinen toteutukseltaan. Saattaa hämätä vielä monia käynnistämään auton uudestaan virta-avaimesta, vaikka oikeasti kaasupoljin riittää. :) Kuljettajan hallintalaitteet noudattavat kiitettävän yksinkertaistettua VDO-linjaa. Viimeistely oli korin osalta hyvännäköistä. Mielenkiintoiseksi jää nähdä sähköovien toimivuus käytössäkin. Keskioven olisi voinut sijoittaa hieman taaemmas, jolloin etäisyys poistumisovelle takapenkiltä olisi lyhyempi. Istumisväljyyden kannalta huonoja paikkoja on 2-4, kun yhteensä paikkoja on 38 sekä 3 klaffipaikkaa.

Vitonen olis kans sopiva linja, sisältää isoja nopeuksia ja pysähtyy aika harvoin pysäkeillä (poislukien liikennevalot), joten ehtis varmaan ladata niitä akkuja. Siinähän auto pääsis oikein testiin Vuoreksen kuoppaisessa maastossa ja polttoaineen kulutustakin tulis vähemmän, kun nykynen vitosen reitti parhaillaan 23 km..
 
Viimeksi muokattu:
Vitonen olis kans sopiva linja, sisältää isoja nopeuksia ja pyäshtyy aika harvoin pysäkeillä (poislukien liikennevalot), joten ehtis varmaan ladata niitä akkuja. Siinähän auto pääsis oikein testiin Vuoreksen kuoppaisessa maastossa ja bensankulutustakin tulis vähemmän, kun nykynen vitosen reitti parhaillaan 23km..

Ehdottomasti linja 3 olisi ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin 5. Ja edelleenkään TKL:n katiskat kulkee dieselillä EI bensalla ;) Vai olisitko Solariksen tankkiin huoltoasemalla laittanut pistoolista bensaa? :lol:
 
Ehdottomasti linja 3 olisi ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin 5. Ja edelleenkään TKL:n katiskat kulkee dieselillä EI bensalla ;) Vai olisitko Solariksen tankkiin huoltoasemalla laittanut pistoolista bensaa? :lol:

Huoh, täytyy sitten vaihtaa sana polttoaineenkulutukseksi! Oli sitten dieseli, 95 tai 98 tai mikä tahansa, niin siinä on silti liikaa kuluja... Ei tartte kokoajan näsäviisastella.

Ja miten kolmonen voittaa vitosen?

Kolmosella on lyhyempi reitti, suunnilleen saman verran matkustajia kun vitosella. Taloudellisempaa olis ajaa vitosella.
 
Viimeksi muokattu:
Omasta puolesta veikkaan että hybridit sijoittuvat linjoille 3 ja 31. (Yllätysvaihtoehtona voisi olla linja 36?) Toki viikonloput on sitten oma lukunsa. Kuitenkin nämä autot ovat ominaisuuksiltaan varmastikin parhaimmillaan siellä, missä on paljon pysähdyksiä eikä nopeudet ehdi muutenkaan millään linjasivun osuudella kasvaa kovin suuriksi.

Linjat 25 ja 29 ovat myös vaihtoehtoina, mutta ainakin arkipäivien osalta voi vain todeta että takaovettomuudesta taitaa olla ruuhkaisella linjalla vain haittaa. Ehkä pyhäpäivinä kuitenkin...?
 
Perusjuttuhan on se, että ensin auto laitetaan linjalle 31 ja sitten vakioks jollekin muulle. Varmaan siks, että jos autoon tulee jotain vikaa niin se voidaan nopeesti vaihtaa pois, kun 31 menee ihan varikon vierestä. Tosin nää uudet Volvot näyttivät kummasti viihtyvän linjoilla 29 ja 21..
 
Ei todellakaan tuollaista uudenkarheita autoja Petsamon ahtaisiin mutkiin, kiitos!

Luultavasti tulevat aluksi esiintymään mahdollisimman läheltä varikkoa menevillä linjoilla, kuten jo edellä mainittu 31. Vitoselle sijoittaminen puolestaan tukisi myös Vuoreksen ekologisuus-imagoa mitä mainioimmin. Tosin matkalla ei hirveästi pysähdyksiä välttämättä tule, mutta ainakin Lempääläntiellä luulisi akkujen ehtivän latautumaan helposti. ;)

Mitenkäs olisi linja 6? Pysähdyksiä meinaan ainakin riittäisi...
 
Kutonen olis kyl aika passeli, kun autokin on kokomatala. Iäkkäämmät ihmiset pääsisivät helposti kasseineen istumaan sinne takapenkin sohvalle ja menokin on varmaan hiljaista ja mukavaa pehmeiden penkkien ansiosta. Kutonenkin on kyllä semmonen reitti missä auto pannaan koetukselle, etenkin talvisin.. U-käännöksiä ja Lukonmäki. Kapasiteettikin varmaan riittää ja menijöitä varmaan just sopiva määrä tommoselle autolle. Vuoresta just siks aattelin kun sitten ois taas lisää mainostusta "Vuoreksesta pääsee keskustaan ekologisilla hybridibusseilla puolen tunnin välein". ;) Vuores on myöskin hyvin kasvava alue ja auto sopis kuin nenä päähän siihen maisemaan.
 
Kutonen olis kyl aika passeli, kun autokin on kokomatala. Iäkkäämmät ihmiset pääsisivät helposti kasseineen istumaan sinne takapenkin sohvalle ja menokin on varmaan hiljaista ja mukavaa pehmeiden penkkien ansiosta. Kutonenkin on kyllä semmonen reitti missä auto pannaan koetukselle, etenkin talvisin.. U-käännöksiä ja Lukonmäki. Kapasiteettikin varmaan riittää ja menijöitä varmaan just sopiva määrä tommoselle autolle. Vuoresta just siks aattelin kun sitten ois taas lisää mainostusta "Vuoreksesta pääsee keskustaan ekologisilla hybridibusseilla puolen tunnin välein". ;) Vuores on myöskin hyvin kasvava alue ja auto sopis kuin nenä päähän siihen maisemaan.

Itse kyllä en sijoittaisi ihan ensimmäisenä Solariksia 6:lle takaovettomuuden takia. Nimimerkillä kokemusta 6:n epämiellyttävistä aamu- ja iltapäiväruuhkista.
 
Luultavasti tulevat aluksi esiintymään mahdollisimman läheltä varikkoa menevillä linjoilla, kuten jo edellä mainittu 31. Vitoselle sijoittaminen puolestaan tukisi myös Vuoreksen ekologisuus-imagoa mitä mainioimmin. Tosin matkalla ei hirveästi pysähdyksiä välttämättä tule, mutta ainakin Lempääläntiellä luulisi akkujen ehtivän latautumaan helposti. ;)
Kuulostaa kyllä loogiselta, että sisäänajo olisi 31:llä ja varsinainen liikennöinti hybridimainosteipeissä sitten vitosella. Arkena varsinkin auton liikennöintialue on aika laaja, kun ajetaan aina TAYS:lle saakka.
 
Onko paikallisessa Scania toimipisteessä syy, vai mistä johtuu, ettei Tampereella Scania kelpaa juuri ollenkaan? Diesel käyttöiset kaupunkibussit lähes järjestään Volvoja, aikaisemmin liikennelaitoksen autot oli usein Scanioita. Muualle Scania kelpaa. Jopa Paunulle tuli L94 alustaisia, mutta ei uudempaa mallia.
 
Onko paikallisessa Scania toimipisteessä syy, vai mistä johtuu, ettei Tampereella Scania kelpaa juuri ollenkaan? Diesel käyttöiset kaupunkibussit lähes järjestään Volvoja, aikaisemmin liikennelaitoksen autot oli usein Scanioita. Muualle Scania kelpaa. Jopa Paunulle tuli L94 alustaisia, mutta ei uudempaa mallia.

Tampereella ei vain osata arvostaa laatua.
 
Takaisin
Ylös