Uudet bussit 2014

Länskärin uusi Volvo8900LE -teli #102 sisältä Aamulehden videossa Länsilinjojen 75-vuotisjuhlamusikaalista. http://www.aamulehti.fi/Videot

Aamulehden painetussa versiossa torstaina 5.6. esiintyi myös samanlainen #105. Liukuovet näyttävät löytäneen tiensä Länsilinjoillekin. Pientä variaatiota tilaajavärityksessä näyttäisi keulan seutuvilla olevan Paunun ja TKL:n vastaaviin verrattuna.

Ajeli tosiaan Hämeenkatua edestakaisin eilen 5.6. Autossa on sähköovien lisäksi näköjään turvaohjaamo.

Mitähän Paunun VDL-tilaukselle kuuluu?
 
Aamulehden painetussa versiossa torstaina 5.6. esiintyi myös samanlainen #105. Liukuovet näyttävät löytäneen tiensä Länsilinjoillekin. Pientä variaatiota tilaajavärityksessä näyttäisi keulan seutuvilla olevan Paunun ja TKL:n vastaaviin verrattuna.

Tarkoittanet sähköovia? ;) Liukuovia kun voi olla painekäyttöisenä, mutta esim. TKL:n Solariksissa myös keskiovet aukeavat sisäänpäin, vaikka ovat sähköiset.
 
Tarkoittanet sähköovia? ;) Liukuovia kun voi olla painekäyttöisenä, mutta esim. TKL:n Solariksissa myös keskiovet aukeavat sisäänpäin, vaikka ovat sähköiset.

Tarkoitan liukuovia. Sähkökäyttöisiä sellaisia toki, kuten viimeaikoina on totuttu näkemään. Uudet liukuovet (Paunun viimeisten 2-aks. 8700:sten paineilmakäyttöisten jälkeen) taitavat nykyisin olla jo kaikki sähkökäyttöistä mallia.

Protestoin hiukan tuota pelkkää sähköovi -termin käyttöä - se kun ei kerro vielä mitään siitä ovatko ovet kääntöovia, vippiovia vai liukuovia. Myönnettäköön, että vaikkapa sähkökäyttöinen liukuovi tai sähkökäyttöinen kääntöovi on hieman pitkähkö termi ;)
 
Henkilökunnalle on kerrottu vain, että ne tulevat syksyllä alkavaan liikenteeseen. Siis ehkä vasta elokuun ensimmäisellä viikolla.

Osaatko sanoa, millaisella kalustovahvuudella Paunu lähtee ykköslinjan kesäliikennöintiin, eli millaisia autoja sinne on tulossa?
 
Osaatko sanoa, millaisella kalustovahvuudella Paunu lähtee ykköslinjan kesäliikennöintiin, eli millaisia autoja sinne on tulossa?
Tietoa ei ole, mutta veikkaan, että Volvoja. Pääosin mallia 8900, mutta mahdollisesti myös mallia 8700...

Paunulle tulevissa Euro 6 -8900:ssa on siis sähköovet, etuovi sisään kääntyvänä ja muut liukumallina.
 
Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

Autot kuluttavat polttoainetta yllättävän vähän, mutta se on myös kiihtyvyydestä pois.
Mitä siitä kiihtyvyydestä, mutta oikeasti toimivan ilmastoinnin ottaisin niihin mieluusti. Sekin lienee kuulopuheiden mukaan säädetty "polttoainetaloutta silmälläpitäen" :(
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

Mitä siitä kiihtyvyydestä, mutta oikeasti toimivan ilmastoinnin ottaisin niihin mieluusti. Sekin lienee kuulopuheiden mukaan säädetty "polttoainetaloutta silmälläpitäen" :(

Harmi, jos jää pysyväksi olotilaksi; paunulaiset kun ainakin omissa mielikuvissani mieltyvät viileiksi autoiksi matkustaa. En tosin ole noilla ykköslinjan vaunuilla vielä matkustanut, mutta ainakin nuo edellisvuosien 8900-sarjalaiset saa kyllä hyvinkin "viileiksi" (22 astetta) sisältä niin halutessaan.
 
Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

Harmi, jos jää pysyväksi olotilaksi; paunulaiset kun ainakin omissa mielikuvissani mieltyvät viileiksi autoiksi matkustaa. En tosin ole noilla ykköslinjan vaunuilla vielä matkustanut, mutta ainakin nuo edellisvuosien 8900-sarjalaiset saa kyllä hyvinkin "viileiksi" (22 astetta) sisältä niin halutessaan.
Samaa mieltä tuosta ensimmäisestä lauseesta. Tämän vuotisten uusien Volvojen ilmastointia ei voi säätää muutoin, kuin kattokanavapuhalluksen nopeutta laskemalla tai nostamalla :(

Jo muutama vuosi aiemminkin kokeiltu Volvon tarjoama "automatiikka" on nyt valittu näihin autoihin, eikä sen toiminta lämpöisillä keleillä todellakaan vakuuta. Alle 20 asteen kelissä sisällä kyllä on mukavan (sopivan) viileää, eli 18-19 astetta.
 
Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

Ei taida täälläkään pystyä säätämään, mikä on toisaalta ihan hyvä, kun aiempina vuosina on jäädytetty kennoja pitämällä pyynti hellesäällä jossain 18 asteessa. Kiinteä asetus lienee 22 astetta, jossa se kyllä yllättävän hyvin pysyy puhallusta lisäämällä... Ilmeisesti teillä sitten säädetty niin, että ei lähde päälle vasta kun lämpötilan kohottua tietyn määrän, mene ja tiedä. :/
 
Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

Ei taida täälläkään pystyä säätämään, mikä on toisaalta ihan hyvä, kun aiempina vuosina on jäädytetty kennoja pitämällä pyynti hellesäällä jossain 18 asteessa. Kiinteä asetus lienee 22 astetta, jossa se kyllä yllättävän hyvin pysyy puhallusta lisäämällä... Ilmeisesti teillä sitten säädetty niin, että ei lähde päälle vasta kun lämpötilan kohottua tietyn määrän, mene ja tiedä. :/
Nimenomaan näin se kuulemma on... Alle 20 asteen kelissä vehje tavoittelee n. 19 asteen oloja, ja sitä korkeamman ulkokelin vallitessa tavoitteena on jotain max. 25 astetta siten, että tuohon 25 asteen ylärajaan asti tavoite on ehkä asteen tai kaksi alle ulkolämpötilan. Todellisuudessa kunnon viilennystä ohjaamoon ei saa mistään, kun "fööniä" ei ole. Kattokanavan ryöstöpuhallinkaan ei ihmeitä tee, kun kanavassa yksinkertaisesti ole kylmää, mitä ryöstää👎
 
Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

Nimenomaan näin se kuulemma on... Alle 20 asteen kelissä vehje tavoittelee n. 19 asteen oloja, ja sitä korkeamman ulkokelin vallitessa tavoitteena on jotain max. 25 astetta siten, että tuohon 25 asteen ylärajaan asti tavoite on ehkä asteen tai kaksi alle ulkolämpötilan. Todellisuudessa kunnon viilennystä ohjaamoon ei saa mistään, kun "fööniä" ei ole. Kattokanavan ryöstöpuhallinkaan ei ihmeitä tee, kun kanavassa yksinkertaisesti ole kylmää, mitä ryöstää

Kokeilkaa joskus painaa sitä ilmastoinnin hiutale nappia niin, että se valo alkaa vilkkumaan. Yleensä ilmastointi lähtee siitä surraamaan oli lämpötilat mitä vaan. Sitten vähän pöhöä puhaltimiin viiksen päästä ni jopa alkaa viilenemään :)
Meillä ei Nobinalla ole Volvoissa ollut matkustamon lämmönsäädölle säätönuppia vuosiin. Joissain joihin ilmastointi on jälkikäteen laitettu se on, mutta mielestäni sillä ei ole mitään merkitystä. Ilmastoinnit lähtee automaattisesti päälle sisäilman ollessa +25c. Tuosta hiutale napista sen saa päälle alhaisemmassa lämpötilassa.

Ohjaamo on mielestäni kaikissa busseissa kovin tunkkainen verrattuna matkustamoon, varsinkin kovimmilla helteillä. Varsinkin turhaohjaamoilla varustetuissa autoissa se mielestäni korostuu. :(
 
Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

Kokeilkaa joskus painaa sitä ilmastoinnin hiutale nappia niin, että se valo alkaa vilkkumaan. Yleensä ilmastointi lähtee siitä surraamaan oli lämpötilat mitä vaan. Sitten vähän pöhöä puhaltimiin viiksen päästä ni jopa alkaa viilenemään :)
Meillä ei Nobinalla ole Volvoissa ollut matkustamon lämmönsäädölle säätönuppia vuosiin. Joissain joihin ilmastointi on jälkikäteen laitettu se on, mutta mielestäni sillä ei ole mitään merkitystä. Ilmastoinnit lähtee automaattisesti päälle sisäilman ollessa +25c. Tuosta hiutale napista sen saa päälle alhaisemmassa lämpötilassa.
Tuosta hiutalenapista painamalla (valo napissa alkaa vilkkua) saadaan päälle "reheat" -toiminto, eli ilman kuivaus. Se ei automattisesti tarkoita sitä, että alkaisi tehdä erityisen tehokkaasti kylmää... Lauhduttimen puhaltimet kyllä alkavat huutaa katolla useimmissa tapauksissa.
 
Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

Tuosta hiutalenapista painamalla (valo napissa alkaa vilkkua) saadaan päälle "reheat" -toiminto, eli ilman kuivaus. Se ei automattisesti tarkoita sitä, että alkaisi tehdä erityisen tehokkaasti kylmää... Lauhduttimen puhaltimet kyllä alkavat huutaa katolla useimmissa tapauksissa.

Joo. Olenkin miettinyt miksei aina lähde päälle siitä :) Tänään siitä tuli käytettyä ilmastointia, kun ulkona satoi kaatamalla vettä ja sisälämpötila keikkui 26-28 väliä eikä ilmastointi tajunnut jostain syystä lähteä päälle vaikka ilmankosteus oli varmaan 150% sisällä.
Sisäilma laski nopeasti 21-22 väliin eli ulkolämpötilaa vastaavaksi ja kondenssivesi putkista tuli vettä kuin painepesurista pysäkeille :D
 
Takaisin
Ylös