Uudet bussit 2021

Meneillään olevalla kilpailukierroksella (54) esitettiin kysymys linjakilpien ongelmista. HSL vastasi:
Linjakilpien haasteet ovat johtuneet ITxPT-järjestelmien keskeneräisyydestä ja niissä olleista virheistä. Yksittäistä kaikkia ongelmia aiheuttanutta vikaa ei ole ollut eikä viat ole pääosin johtuneet HSL:n järjestelmistä. Järjestelmien testaaminen ennen liikenteen käynnistymistä on liikennöitsijän vastuulla

Yllättäen HSL pesee kätensä. Huoh... Esimerkiksi manuaalikilpien päivitys on HSL:n vastuulla, ei liikennöitsijöiden. Ja yhä kaikista autoista puuttuu useita elokuussa 2021 aloittaneita linjoja. Jos manuaalitekstit olisi edes kunnossa niin linjoja pystyttäisiin ajaa kilvet päällä, mutta kun suurin syypää on juuri se ettei uusia linjoja, kuten Nobinan 20, 30 & 40 löyty luettelosta ollenkaan. Siinä vaiheessa HSL:n on turha vierittää syytä liikennöitsijöille. Tai kun järjestelmä elää omaa elämääsä ja vaihtelee kilpiä itsekseen miten sattuu.

Sisänäytöt vaativat yhteyden, ns. automaattikilpien toimimisen. Jos laittaa manuaalisyötön niin sisänäytössä näkyy edellisen linjan tiedot, missä automaatti on toiminut. Tämä hämmentää matkustajia todella paljon. Ja tässäkään syy ei kyllä ole liikennöitsijän.
 
Jos laittaa manuaalisyötön niin sisänäytössä näkyy edellisen linjan tiedot, missä automaatti on toiminut. Tämä hämmentää matkustajia todella paljon.
Todellakin hämmentää. Eilen palasin Meilahdesta linjalla 41 kaiken muun informaation paitsi sisänäyttöjen toimiessa oikein. Olin katsonut bussitutkasta jo etukäteen, mikä autoyksilö oli tulossa 41:llä ja kaiken piti olla selvää. Bussitutkankin ilmoittaman mukaan oikea bussiyksilö (Nobina 1232) tuli oikeaan aikaan, ja otsakilpikin näytti sitä mitä piti. Ajoneuvossa kuulutusjärjestelmä kuulutti johdonmukaisesti sitä mitä oli tarkoitus, mutta yhtäkkiä havahduin että sisänäyttö luetteli linjan 42 pysäkkejä. Pysäkit olivat muistaakseni listattuna Kampin suunnan mukaan, joten sen(kin) puolesta suhtauduin ko. näytön sisältöön tietyllä varauksella. Ja toisaalta vaikka kokenut joukkoliikenteen käyttäjä olenkin, niin on sitä kiireessä oikeastikin noustu väärään bussiin (tai ratikkaan). Kun Ruskeasuon jälkeen siirryttiin Vihdintielle johtavalle kaistalle, niin viimeistään silloin varmistuin, että nimenomaan sisänäyttö oli pielessä. Mannerheimintien osuuden päätyttyä 41 menee 42:n suhteen omaa reittiään, ja kuulutusääni kuulutti ihan oikein 41:sen pysäkkejä.

Tuolla reissulla, joka oli siis asiointikäynnin paluuosuus, ei ollut mitään kiirettä minnekään. Sinänsä olisin voinut käväistä samaan hintaan jopa Kannelmäessä saakka ja palata sieltä (Etelä-)Haagaan joko junalla, 40:llä tai 56:lla*. Mutta oikeasti, ei ole todellakaan ole hyvä, että matkustajainformaation joku osa elää omaa elämäänsä. On todella vahinko, että uusimman bussikaluston informaatioasioissa on tuonkin mittaluokan sotku päällä. Toivottavasti sotku saadaan kaikesta huolimatta sujuvasti pois päiväjärjestyksestä.

* = Aiemmin 42:lta olisi ollut mielekäs vaihtoyhteys Pirkkolantien sillalta silloiseen 52:een, jolla pääsi lähelle määränpäätäni, nyt 52 ei mene enää Pirkkolantietä eikä 550:kään mene lähellekään Huopalahden aseman seutua tällä haavaa.
 
Usein haitarien etupäässä sisällä näyttö on ajan tasalla, mutta takaosassa näytössä näkyy teksti "200BB" ja tyhjä näyttö.
 
Jos laittaa manuaalisyötön niin sisänäytössä näkyy edellisen linjan tiedot, missä automaatti on toiminut. Tämä hämmentää matkustajia todella paljon. Ja tässäkään syy ei kyllä ole liikennöitsijän.

Onko tosiaan näin? Linjalla 40 näkyi nimittäin kerran linjan 332 Elielinaukio - Askisto tiedot.
 
Onko tosiaan näin? Linjalla 40 näkyi nimittäin kerran linjan 332 Elielinaukio - Askisto tiedot.

Näin näyttänyt ainakin meidän autoissa.

Mielestäni pitäisi olla ihan ominaisuus et jos kerta automaattisyöttö ei toimi ja joutuu manuaalii käyttää, kuten 25% kerroista yleensä joutuu, niin sisänäyttö tyhjenisi sitten kokonaan.
 
Vaikuttaa vahvasti siltä, että näistä uusista busseista pitäisi kytkeä koko linjakilpi-informaatio pois päältä siksi aikaa kunnes viat saadaan korjattua täysin kuntoon. Siihen saakka sitten pitää tulostaa riittävä määrä A4-mallisia kilpiä sellainen pinkka, että niistä varmasti löytyy kaikki mahdolliset reittivariaatiot, joita niillä busseilla ajetaan. Ja kyllä, kuljettajan tehtävä on sitten kääntää oikea kilpi näkyviin jokaisella päätepysäkillä. Se on kuitenkin parempi ratkaisu kuin se, että sähköinen informaatio täysin yllättäen vaihtuu tai häviää kokonaan kesken linjasivun ja näin ollen asiakkaat jäävät kyydistä tai löytävät itsensä väärältä reitiltä. Kuljettajan tehtäviin linjasivun aikana ei pidä lukeutua sähkölinjakilpien informaation seuraaminen ja vahtaaminen, vaan turvalliseen ajamiseen keskittyminen on tässäkin etusijalla.
 
Mulla on nyt kahden viikon kokemus noista uusista linjakilvistä ja niiden ohjausjärjestelmästä (olen nyt töissä Nobinalla). Täysin susi systeemi eikä olettaisi, että nykyaikana saadaan tuollaista kuraa aikaiseksi. Jos saadaankin, niin ei pistetä sitä käyttöön! Miksi, HSL, miksi?
Kyllähän nimen omaan nykyaikana järjestelmissä on paljon virheitä ja puutteita, esim. Suomen rautatieasemien matkustajainformaatiojärjestelmä on surkea aiempaan verrattuna, monet mobiilisovellukset menevät vain bugisemmiksi päivitysten myötä jne. Usein uusi järjestelmä otetaan käyttöön silloin kun on päätetty, toimivuudesta viis.
 
Juuri näin. Meillä on liikenteentilaaja, joka ei ota vastuuta mistään vaan se on aina jonkin muun tahon syy.
Tää on juuri tätä Kokoomuksen linjaa kun kaikki hommat keskitetään yhdelle jättiorganisaatiolle niin tuollaiset kilpiongelmat jäävät muiden "tärkeämpien" asioiden varjoon. Mutta ainakin luodaan "säästöjä". Kaupungit voisivat itse järjestää oman joukkoliikenteensä asukkaiden toiveidensa mukaisesti. Ei siihen tarvita mitään HSL:ää. Hyvin toimi kaupunkien joukkoliikenne ennen sitäkin
 
Tää on juuri tätä Kokoomuksen linjaa kun kaikki hommat keskitetään yhdelle jättiorganisaatiolle

Olen tainnut ymmärtää puoluekentän aika eri tavalla, kun minun käsittääkseni Kokoomus ei ainakaan aja julkisia jättiorganisaatioita. Vaikkapa Yhdistyneistä Kuningaskunnista voi katsoa, miten joukkoliikenne järjestetään oikeiston mallin mukaisesti.
 
Nyt kilpiongelmia näyttää olevan myös lähijunaliikenteessä. I-juna näytti olevan kilvitettynä "NULL- NULL"
 
Olen tainnut ymmärtää puoluekentän aika eri tavalla, kun minun käsittääkseni Kokoomus ei ainakaan aja julkisia jättiorganisaatioita. Vaikkapa Yhdistyneistä Kuningaskunnista voi katsoa, miten joukkoliikenne järjestetään oikeiston mallin mukaisesti.
Kyllä tämä vastaa ihan SOTE uudistus hömppää
kaikilla keskittämisillä. Mutta edelleen kaupungin työtä tuon joukkoliikenteen järjestäminen sekä tuottaminen pitäisi olla mielestäni. Kyllähän tuo sama systeemi olisi tännekin heidän mielestään tervetullut mutta emme ole vielä (onneksi) valmiina niin radikaaliin harppaukseen
 
Eilen tuli Nobinan joku BYD K9, en ehtinyt katsoa numeroa, vastaan linjalla h25 Linnankoskenkadulla linjakilvissään "42 Kamppi" ja tuulilasissaan paperilappu "25". Reilu kuukausi on menty uusilla busseilla ja informaation toimivuus on tätä tasoa.
 
Nyt kilpiongelmia näyttää olevan myös lähijunaliikenteessä. I-juna näytti olevan kilvitettynä "NULL- NULL"

Kun Pukinmäen siltatyömaan vuoksi jouduttiinkin yht'äkkiä ajattamaan I-junia pysähtymättä Oulunkylästä Tikkurilaan, infolaitteisiin tehtiin jonkinlainen pikainen purkkaviritys, joka aiheutti kilpiin noita NULL-tekstejä. Vaikka Pukinmäen poikkeusjärjestelyt ovat ohi, veikkaan, että osassa junayksiköitä on vielä infosofta palauttamatta ennalleen.
 
Takaisin
Ylös