Uudet bussit, syksy 2007

Ookoo, kiitoksia täsmätietoiskusta tähän autokysymykseen! Tässä alkaakin syksyä oottelemaan innolla. :)

Joo tuskimpa ilman kääntyvää teliä noita Volvoja ees saa tehtaalta, tai jos saa niin tuskinpa sellasella niitä tilataan. Ainakin mitä oon tota 8700:sta Volvon teliversiota ajanut, niin auton pituus hirvitti ensimmäisellä kerralla tasan siihen asti, kun sillä lähti liikenteeseen. Sen jälkeen pituutta ei tahdo edes huomata ajossa.
Ei edes (omasta mielestä) tiukahkossa Pitäjänmäenaseman lähettyvillä olevassa liikenneympyrässä, josta tuo 14,73m auto taipuu ilman muttia kunhan vaan vauhdin kanssa on tarkkana jne. Laajalahdessa on kyllä ajettava tarkasti, mutta kyllä se sieläkin taipuu juuri tämän kääntyvän telin takia, uskon näin vakaasti. Toi kääntyväteli auttaa todella paljon auton käsittelyssä.
 
Kääntösäde ei siis tuota ongelmia, auton takakulmien sijainti liikenneympäristössä sijaitseviin esteisiin nähden sen sijaan tuntuu tuottavan...

Hieman helpotusta asiaan tuo MAN, jonka teliakseli alkaa kääntymään muistaakseni vasta 8 km/h vauhdissa. Tämä vähentää selvästi osumia liikkeellelähtötilanteissa.
 
Aivan, totta tosiaan. Noin 1,5m on peräylitys kanttarin päällä, jos lähdet pysäkiltä kääntäen kaikki tappiin mitä ratista löytyy. Eli kyllä siinä miettiä saa, että mihin kohtaan pysäkkiä pysäytät auton, jos vaikkapa pysäkin päässä on henkilöauto parkissa. Ettei sitten tosiaan tartte liian jyrkästi kääntää, kun sielä voi ihmisiä olla ja esteitä ja eräs pysäkkikatoskin.
 
Tämä tuli todettua Malmilla, kun Concordian uusi Scala-teli kaatoi 512:n päätepysäkin katoksen. :)

Puhallutettiinko kyseinen kuljettaja tapahtuneen jälkeen? ;)

No joo, sitten itse asiaan.. On hienoa että concordia tilaa uutta kalustoa, ja varsinkin kun osa niistä tulee s248:lle. Vie noita ikaruksen romuja pois, se on erittäin hieno asia..
 
Kylla taitaa Ikarus/Scanioita kuitenkin jäädä vielä liikenteeseen (Scaniat kuitenkin vm.2002). Poistot jatkuvat lienee CBF:n kaluston vanhimmasta päästä (taitavat juuri esim. City M-koriset Scaniat ja Volvot lähteä).

Kolleega Sami Aaltonen puhuu kyllä täyttä asiaa noista Volvo 8700-teleistä ja eipä mulla ole juurikaan lisättavää siihen. Totean vain, että on perin hienoa, että niitä saadaan lisää. Oikeastaan tämä uusi Volvo näyttää suuntaa siihen, millainen nykyaikainen kaupunkibussi pitää olla: ei kolinoita/räminoitä, kulku erinomaista ja pehmeää, vääntävä moottori, kuljettajan paikan ergonomia kohdallaan, kuljettaja istuu riittävän korkealla (kuten bussissa mielestäni kuuluu), lämpoä ja tuuletusta riittää ym. Linjat 106 ja 110T:kin, kuten muutkin uudet telilinjat saavat siis laatukalustoa, niin kuljettajan kuin matkustajienkin kannalta. Tuo linja 106 ei tuota mitään ongelmia telibussilla ajavalle ammattitaitoiselle kuljettajalle.
 
On hienoa että concordia tilaa uutta kalustoa, ja varsinkin kun osa niistä tulee s248:lle. Vie noita ikaruksen romuja pois, se on erittäin hieno asia..
Joo tosta Malmin tapauksesta kuultiin jooh..siitä ei sen enempää.
Samaa mieltä tästä kaluston uusimisesta, kyllä uusia autoja on ilo ajaa aina. Ja ei tästäkään sen enempää. :)

Kylla taitaa Ikarus/Scanioita kuitenkin jäädä vielä liikenteeseen (Scaniat kuitenkin vm.2002).

Kolleega Sami Aaltonen puhuu kyllä täyttä asiaa noista Volvo 8700-teleistä ja eipä mulla ole juurikaan lisättavää siihen.
Joo aika uusiahan nää Scaniat on vielä siis nää Ikarukset. Ja tosiaan tästä Volvon 8700 telistä, kyllä se parhaita busseja on, mitä Concordialla on. Ellei paras, kuljettajan kannalta etenkin. Työpäivä on paljon kevyempi kun ei ole näitä räminöitä, kolinoita, auto on kevyt miellyttävä ajaa ja pituudesta huolimatta helppo hallita. (Kunhan tilannenopeuden pitää kurissa ahtaissa paikoissa) Ja kyllä mulla ainakin tämän uuden tulevan kaluston myötä into ajaa 106/110T:tä nousi ihan uusin lukemiin kun saa 8700:sta Volvoa ajaa!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Helsingin Bussiliikenteelle 10 2-akselista MAN Lion's Cityä, 2 Volvo 8700LE-teliä ja 2 2-akselista Volvo 8700LE:tä
HelBin tänään antamassa tiedotteessa kerrotaan vain MANien ja 2-akselisten Volvojen tilauksesta, joten teli-Volvot sisältynevät jo alkuvuoden aikana toimitettavaan sarjaan 701 - 706.
 
HelBin tänään antamassa tiedotteessa kerrotaan vain MANien ja 2-akselisten Volvojen tilauksesta, joten teli-Volvot sisältynevät jo alkuvuoden aikana toimitettavaan sarjaan 701 - 706.
Itseasiassa 701-706 ovat nimenomaan maakaasu-Säfflejen tilalle tulevia autoja. Mainitsemassasi tiedotteessa sanotaan, että elokuussa Volvo 8700:ia tulee myös 2-akselisina.
 
Onko jo tietoa, minkälaiset midibussit ESLL hankkii/on hankkinut Keravan linjoille 5 ja 8? Midissä ymmärtääkseni on vähintään 22 istumapaikkaa, mutta entä seisomapaikka-, lastenvaunuosasto- ja ovitusvaatimukset?

Nykyiset minipakut ei millään riitä linjalle 5, ihmettelen miten sellaista on ennenkään voitu hyväksyä. Aamun liityntäliikenteessä onneksi kriittisinä aikoina tulee 738 ja isolla bussilla ajettu 5, koska tuo 22 matkustajaakin ylittyy mennentullen. Iltapäivällä ei ole ihan vastaavia piikkejä.
 
Onko jo tietoa, minkälaiset midibussit ESLL hankkii/on hankkinut Keravan linjoille 5 ja 8?

Toivottavasti hankkivat vielä yhden 43 paikkasen aamuruuhkiin. Saataisiin ilman tungosta kaikki mukavasti rautatieasemalle. Jos ei muuta niin sitten käytetty Carrus City L:llä Concordialta..
 
Onko jo tietoa, minkälaiset midibussit ESLL hankkii/on hankkinut Keravan linjoille 5 ja 8? Midissä ymmärtääkseni on vähintään 22 istumapaikkaa, mutta entä seisomapaikka-, lastenvaunuosasto- ja ovitusvaatimukset?
Istumapaikkoja on oltava vähintään 20. Seisomapaikkojen määrälle ei ole vaatimusta. Lastenvaunutilaan on mahduttava vähintään 2 lastenvaunua ja matkustajien käytössä on oltava etuoven lisäksi poistumisovi (molemmat vähintään 75 cm leveitä). Bussin pituuden on oltava vähintään 7,5 m ja leveyden vähintään 2,1 m.

ESLL tarjosi Volkswagenin busseja Business LITO -korilla, tosin loppujen lopuksi ne ovat voineet päätyä tilaamaan jonkun muunkin merkkisiä.
 
Noin 1,5m on peräylitys kanttarin päällä, jos lähdet pysäkiltä kääntäen kaikki tappiin mitä ratista löytyy. Eli kyllä siinä miettiä saa, että mihin kohtaan pysäkkiä pysäytät auton, jos vaikkapa pysäkin päässä on henkilöauto parkissa. Ettei sitten tosiaan tartte liian jyrkästi kääntää, kun sielä voi ihmisiä olla ja esteitä ja eräs pysäkkikatoskin.

Hiukan OT:tä mutta kuitenkin...

Topeliuksenkadulla Kamppiin päin ajettaessa on Töölön sairaalan pysäkillä puita kadun reunassa. Riippumatta bussin akselimäärästä tai pituudesta on mahdollisuus saada auton takakulmaan osumaan puuhun.
 
Mielenkiintoista nähdä millasta kalustoa Concordia tuo uusille Espoon sisäisille sopimuksille. On tilattu aika iso erä uusia Volvoja, joten saas nähdä tuleeko niitä näihin uusiin sopimuksiin, esim. e20 ja e26.
 
Takaisin
Ylös