Uudet bussit, syksy 2009

Ihan oikeesti, noi on autoja kaikenmaailman leluihin verrattuna! Ja korit Suomalaista työtä, ei Puolasta.

Sillä, missä kori on valmistettu (Puola, Suomi, Ruotsi, Saksa) ei lopulta ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä näistä on se "kunnon auto". Ja mitä tulee Scaloihin, niin eipä ole vielä tullut yhtäkään oikeasti laadukkaan oloista kyseisen mallin edustajaa koettua. Samaa nyrkkipajan tuotosta kaikki tyynni. Vaikka autoja tilattaisiin minkä kokoinen sarja, tuntuu, että kahta samanlaista siihen sarjaan ei mahdu. Näillä meriiteillä on melko turha puhella yhtään mitään LAADUSTA tai moittia mitään muuta kilpailevan merkin tuotetta leluksi (no jaa, ehkä Ikarukset voidaan leluiksi laskea)

Ps. Meidän suomalaisten opeilla ne korit Puolassakin kasataan, ainakin Volvolla. Sinnehän käytiin jakamassa aikoinaan mm. Carruksen / Wiiman osaamista ja tietotaitoa kaupunkibussien valmistukseen liittyen, ja avustamassa tuotantolinjan käyttöönotossa. Ikävä kyllä täytyy myöntää, että ainakin itselläni on vahvempi luotto polakkien tuotteiden laatuun, kuin heidän villähteeläisen kilpailijansa tuotteiden kohdalla :(
 
Ps. Meidän suomalaisten opeilla ne korit Puolassakin kasataan, ainakin Volvolla. Sinnehän käytiin jakamassa aikoinaan mm. Carruksen / Wiiman osaamista ja tietotaitoa kaupunkibussien valmistukseen liittyen, ja avustamassa tuotantolinjan käyttöönotossa.
Vietiin sinne myös AJOKKI Oy:n tietotaitoa ja kuulemma jopa kerättiin kolehtia, ja nyt kun sekä Wiima että Ajokki on osin tämän puolalaisen huipputehtaan ansiosta lakkautettu, on ainakin täällä Tampereella vanhojen bussinrakentajien suhde Breslaun bussitehtaaseen katkeransävyinen.
 
Vietiin sinne myös AJOKKI Oy:n tietotaitoa ja kuulemma jopa kerättiin kolehtia, ja nyt kun sekä Wiima että Ajokki on osin tämän puolalaisen huipputehtaan ansiosta lakkautettu, on ainakin täällä Tampereella vanhojen bussinrakentajien suhde Breslaun bussitehtaaseen katkeransävyinen.

Emmepä me sille mitään mahda, jos Puolassa pystytään tuottamaan käyttötarkoitukseensa sopivia linja-auton koreja kustannustehokkaammin kuin Tampereella tai Vantaalla pystyttiin. Ikävä juttu, mutta tämän päivän kilpailutetussa maailmassa raha, ja vain raha ratkaisee. Ei enää kotimaisuus, puhumattakaan siitä, että ennen esimerkiksi tamperelaisyritykset saivat halutessaan hankkimiinsa busseihin korit kotikylän tehtaalta.

Näin se maailma vaan makaa, ei voi mitään. Katkeruudella tätäkään asiaa ei valitettavasti tulla palauttamaan ennalleen...
 
Raha ratkaisee, jos kahdesta paikasta saa muuten identtisen tuotteen. Suomessa on yhä ja tulee olemaan tilaa pienteollisuudelle, joka tuottaa riittävän vertailukelvottomia -- parempia -- tuotteita.
 
Raha ratkaisee, jos kahdesta paikasta saa muuten identtisen tuotteen. Suomessa on yhä ja tulee olemaan tilaa pienteollisuudelle, joka tuottaa riittävän vertailukelvottomia -- parempia -- tuotteita.
Luitkos yhtään, mitä nimimerkki J_J kirjoitti tuosta "paremmasta" kotimaisesta laadusta linja-autojen korien suhteen?

Tampereella värkätyt ex-Carrus-perheen uusimmat korit (8700-malli) ovat olleet kautta linjan täynnä erilaisia sähkövikoja yms. Lahden Autokorin Scala kyllä näyttää nauravan iloiselta bussilta, mutta melkoisia nyrkkipajatuotteita nekin ovat; laadun epätasaisuus on huomattavaa ja heidän tuotteitaan joudutaan raijaamaan alvaarinsa liikennöitsijän ja toimittajan välillä, uutena. Linja-autoliikennoitsijät hankkisivat varmasti mieluummin uuden kalustonsa työtä tekemään.

Nykypäivänä kotimaiselle laadulle ei ole enää mitään takeita.
 
Vaikka ilmeisesti rivien välistä voisi ilmeisesti toisin lukea, en suinkaan väittänyt että nykyinen suomalainen bussiteollisuus olisi erityisen hyvässä asemassa. Suomessa on kuitenkin täysin mahdollista ja taloudellista tuottaa myös busseja, joita halutaan merkittävästi myös vientiin: ei kuitenkaan käytännössä samoin tuottein kuin joita halvemman työvoiman alueilta saa suuremmalla volyymillä ja halvemmalla, jos ei maagista proprietääri-kokoojakonetta keksitä.
 
Vaikka ilmeisesti rivien välistä voisi ilmeisesti toisin lukea, en suinkaan väittänyt että nykyinen suomalainen bussiteollisuus olisi erityisen hyvässä asemassa. Suomessa on kuitenkin täysin mahdollista ja taloudellista tuottaa myös busseja, joita halutaan merkittävästi myös vientiin: ei kuitenkaan käytännössä samoin tuottein kuin joita halvemman työvoiman alueilta saa suuremmalla volyymillä ja halvemmalla, jos ei maagista proprietääri-kokoojakonetta keksitä.
Scalaahan meneekin vientiinkin jonkinverran ja LAK ainakin nettisivujensa mukaan panostaa myös vientituotteisiin. Samaten takavuosina meni juuri Carrus-perheen tuotteita (mm. Vegoja).

Alustathan tulisivat jokatapauksessa muualtakuin Suomesta, joten tätänykyä taittaa olla edullisempaa ostaa samantien yhtenäisrakenteinen bussi, korineen päivineen. Sisulla ei ollut juurikaan vientiä, lukuunotamatta panssariajoneuvoja.
 
Viimeksi muokattu:
Raha ratkaisee, jos kahdesta paikasta saa muuten identtisen tuotteen. Suomessa on yhä ja tulee olemaan tilaa pienteollisuudelle, joka tuottaa riittävän vertailukelvottomia -- parempia -- tuotteita.

Niin, näiden suomalaisten (Scala) tai suomensukuisten (Volvo 8700 eri variantteineen) tuotteiden (tässä tapauksessa linja-auton korien) "paremmuus" taitaa perustua lopulta pitkältikin siihen, että täkäläiset pikkupajat ovat ainakin toistaiseksi ilomielin räätälöineet tuotteensa mm. pääkaupunkiseudun tilaajaorganisaatioiden laatimia pisteytyssääntöjä silmällä pitäen. Euroopan suurten valmistajien intresseissä ei sellainen toiminta ole, koska tänne hankittavien bussien volyymit ovat niin pieniä. Ihme kyllä Volvo Polska edelleenkin suostuu valmistamaan tänne kalustoa täkäläisiin tottumuksiin räätälöitynä, mutta eiköhän tässäkin auta se tosiasia, että alkujaan nämä Suomi-versiot on piirretty kotimaisilla piirrustuspöydillä... Kuinkahan on asia sitten, kun Volvo 8700LE aikanaan poistuu tuotannosta uuden mallin alta. Vieläkö puolalaiset silloinkin viitsivät pienasiakkaitaan miellyttää nykyiseen tapaan?

Näiden seikkojen valossa uskallankin väittää, että mikäli em. kotimaiset liikenteen tilaajaorganisaatiot ryhtyisivät antamaan kilpailutuksissaan "täydet pisteet" eurostandardien mukaisille busseille, ei Scala kiinnostaisi enää ketään edes Suomessa. Samat kilpailupisteet kun saisi varmasti edullisemmalla suursarjatuotetulla linja-autolla.
 
Sisulla ei ollut juurikaan vientiä, lukuunotamatta panssariajoneuvoja.
No onhan niitä viety, ehkäpä ei paljon busseja kuitenkaan. :)
Kuorma-autoja Sisu vei Karjalaan bilateraalikaupan aikana. Menipä hiljattain syvälle Siberiaankin pitkä rivi kippi- ja tukkiautoja. Viime kesänä Pietarin-Murmanskin valtatiellä tuli monta tukkisisua vastaan, aika uusia ja Rellun hytillä. Kanadassa oli Sisun ostama OTTAWA-merkkinen vetomestaritehdas. Myös Sisu-merkkisiä vetomestareita on Pohjois-Ameriikassa vieläkin. SM-Sisun hyttejä asennettiin muistaakseni johonkin KAMAZ:in malliin. Erään hytin valmistuslinja myytiin venäjälle ja on ilmeisesti vieläkin käytössä siellä.

Eipä varmaan Sisun kannattanut tehdäkään omia bussin alustoja, kun omaa koritehdasta ei ollut ja moottorit tuli Englannista (Leyland, Rolls-Royce), vaihteistot myös ulkomailta (tosin fullereita on tehty Tampereella lisenssillä) ja ohjaustehostajat oli zF:n. Akselistoja Sisu teki itse, mutta saatavana oli esim. Eatonin tasauspyörästöä.
 
Viimeksi muokattu:
Myös Sisu-merkkisiä vetomestareita on Pohjois-Ameriikassa vieläkin. SM-Sisun hyttejä asennettiin muistaakseni johonkin KAMAZ:in malliin. Erään hytin valmistuslinja myytiin venäjälle ja on ilmeisesti vieläkin käytössä siellä.

Eipä varmaan Sisun kannattanut tehdäkään omia bussin alustoja, kun omaa koritehdasta ei ollut ja moottorit tuli Englannista (Leyland, Rolls-Royce), vaihteistot myös ulkomailta (tosin fullereita on tehty Tampereella lisenssillä) ja ohjaustehostajat oli zF:n. Akselistoja Sisu teki itse, mutta saatavana oli esim. Eatonin tasauspyörästöä.
Menee off-topiciksi...

Käsittääkseni juuri terminaalitraktorit ovat olleet Sisun vahvoja vientituotteita. Sisun kuorma-autojen hyvä puoli on taasen ollut vahva runko, joka kestää rasitusta huonoilla teillä - eli metsäpoluilla ja sorakuopilla. Sen takia Sisuja näkee nimenomaan eniten tukkirekkoina ja sora-autoina. Tasaisten teiden kappaletavarakuljetuksissa työkalumainen Sisu ei enää ole ollut kovinkaan suosittu.

Sisuissa on vuosien varrella ollut melko kirjavaa moottoria: englantilaisia (AEC, Leyland, Rolls-Royce), hollantilaisia (DAF), yhdysvaltalaisia (Cummins, Mack, Caterpillar), ranskalaisia (Renault)...Ja onhan ihan Sisun alkuaikoina käyetty Volvonkin komponentteja. ;)
 
Menee off-topiciksi...
Jatkan tätä OT:ta. Yksi ensimmäisistä vastaantulleista raskaista kuorma-autoista Zürichissä oli yllättäen Sisu sveitsiläisin kilvin. Olin suoraan sanottuna melko äimänä... Jatkossa havaitut raskaat kuormurit olivat sitten tasaisesti Mercedeksiä ja Scanioita.
 
Näiden seikkojen valossa uskallankin väittää, että mikäli em. kotimaiset liikenteen tilaajaorganisaatiot ryhtyisivät antamaan kilpailutuksissaan "täydet pisteet" eurostandardien mukaisille busseille, ei Scala kiinnostaisi enää ketään edes Suomessa. Samat kilpailupisteet kun saisi varmasti edullisemmalla suursarjatuotetulla linja-autolla.

Eikös Scalalle ole ollut vientiä mm. Ruotsiin, Tanskaan ja Norjaan?
 
Jatkan tätä OT:ta. Yksi ensimmäisistä vastaantulleista raskaista kuorma-autoista Zürichissä oli yllättäen Sisu sveitsiläisin kilvin. Olin suoraan sanottuna melko äimänä...
Eikös Sisu saanut joskus 70-luvun alussa myytyä jokusen Lahti 20 -korisen bussin Sveitsin postille? Näiden autojen käyttöhistoria kiinnostaisi kovasti... :)
 
Eikös Sisu saanut joskus 70-luvun alussa myytyä jokusen Lahti 20 -korisen bussin Sveitsin postille? :)
Sisu BT-69CR:iä on kuulemma myyty sveitsiläiseen postibussiliikenteeseen, tosin varsinainen operaattori ei välttämättä ollut itse postilaitos. Kori oli juurikin Lahti 20. Joissakin julkaisuissa on kuviakin julkaistu ko. kulkineista. Extrafahrt taisi lukea auto(je)n linjakilvissä eräässä kuvassa....
 
Takaisin
Ylös