Uudet bussit, syksy 2009

näin on. :D ei veolian värit muutenkaan kovin houkuttelevat ole...

Itseasiassa alkujärkytyksen jälkeen minusta Veolian nykyväritys ei ole ollenkaan hullumpi. Se poikkeaa muista seudun liikennöitsijöistä paljon, olematta kuitenkaan räikeä. Vaikka makuasioista ei voikaan kiistellä, on värien yhdistelmä selkeästi ammattilaissuunnittelua (tai todella hyvää tuuria). Irisbussin ulkomuotoon ei heti kyllä totu, mutta voisi se olla eri väreissä vieläkin pahempi. Saman valmistajan eri kori oranssilla sivuraidalla herätti ainakin yökulkijan pari vuotta sitten 643:lla.
 
Hyvä on, kun on tullut / tulee uusia Veolian värisiä busseja. Värikirjo vähenee hiukan, eikä tuo harmaa-valko-puna ole mitenkään huono vaihtoehto, varsinkin kun maali kiiltää ja autot ovat ainakin hertken siistimpiä. Sama kyllä koskee muidenkin yritysten uusia autoja.

Tosin toisissa yrityksissä vanhan kaluston kunnolla ei näytä olevan mitään merkitystä. Välillä kun vastaan tulee autoja, joissa kolhuisia kylkiä koristaa mainosten liimajäljet, sekä metalli, josta maali on karissut pois. Puhumattakaan autojen sisustasta, joka on kuin pommin jäljiltä. Penkkien pehmusteita joko puuttuu kokonaan tai ne on puukotettu. Lisäksi sotkuja, purkkaa ym. kivaa. Puhumattakaan huurusista lasista tai siitä, että toinen lasi on hävinnyt muruina johonkin. Tunnelmaa myös lisää auton yleinen epäsiisteys.
 
Koematkustin Veolian uuden Crosswayn linjalla 633K Korsosta Rautatientorille ja täytyypä sanoa, että melko kaksijakoinen vaikutelma jäi uutukaisesta. Ehdottoman hyvää oli tasainen kulku ilman suuria nitinöitä tai tärinää ja pysäkeiltä lähtö sujui ilman nykimistä. Toki uuden auton pitäisikin toimia moitteettomasti. Moottorin äänimaailmassa on muuten hyvin paljon samaa kuin Volvon seiska- ja 12-litraisissa.

Moitetta on pakko antaa penkeistä: no edessä on tietysti tuttuun tapaan ängetty pyöräkoteloiden päälle tiheästi penkkejä kuten Citeliksissä, mutta penkkien rakenne on kehnohko, sillä istuinosa on lyhyt ja viettää alaspäin scalamaisesti eikä selkänojankaan kulma ole paras mahdollinen. Ahteri oli siis kipeä jo hyvissä ajoin ennen päätepysäkkiä.
 
Moitetta on pakko antaa penkeistä: no edessä on tietysti tuttuun tapaan ängetty pyöräkoteloiden päälle tiheästi penkkejä kuten Citeliksissä, mutta penkkien rakenne on kehnohko, sillä istuinosa on lyhyt ja viettää alaspäin scalamaisesti eikä selkänojankaan kulma ole paras mahdollinen.

Suurin syy penkitysratkaisuun löytyy siitä, että meillä Suomessa on nurkkakuntaisesti asetettu eniten painoarvoa istumapaikkojen vähimmäislukumäärälle. Näin ne varsin kotikutoiset ja epämukavat klaffipenkitkin ovat päätyneet keskisillalle. Sen sijaan, että painotettaisiin laadukkaita istumapaikkoja, halutaan hinnalla millä hyvänsä mahdollisimman paljon jakkaroita. Näin saadaan sellainen tilanne, että vain jokunen autovaihtoehto voi menestyä. Sen sijaan seisomapaikkojen määrällä ja laadulla ei tunnu olevan mitään merkitystä. Eiköhän joku pian puhu taas "erikoisolosuhteista." Suomessa katureiden kohtalona on kai olla mahdollisimman järeitä tankkeja, kuten vaikkapa KUB-Scala.
 
Matkustin myös uudella Crosswaylla. Plussaa siitä, että auto kulki jouhevasti ilman nitinöitä ja räminöitä, joka nykyään ona melko harvinaista (toivottavasti myös muutaman vuoden kuluttua olisi näin). Miinusta tulee sen sijaan taakse ahdetuista sivuttaispenkeistä (jos joku haluaa pois kulmasta, kahden ihmisen täytyy olla jalattomia). Myös penkit olivat ihmeen kovia, ahteri tosiaan puutuu jo muutamasta pysäkkivälistä. Lisäksi ovet toimivat aivan liian hitaasti, kestää 13 sekuntia avata ja heti sulkea ovet. Lisäksi tulee se aika kun ovet ovat paikallaan auki.

Ei nyt voi ainakaan heti sanoa, että olisi huono auto. (Voittaa Citelikset 10-0).
 
Matkustin myös uudella Crosswaylla. Plussaa siitä, että auto kulki jouhevasti ilman nitinöitä ja räminöitä, joka nykyään ona melko harvinaista (toivottavasti myös muutaman vuoden kuluttua olisi näin). Miinusta tulee sen sijaan taakse ahdetuista sivuttaispenkeistä (jos joku haluaa pois kulmasta, kahden ihmisen täytyy olla jalattomia). Myös penkit olivat ihmeen kovia, ahteri tosiaan puutuu jo muutamasta pysäkkivälistä. Lisäksi ovet toimivat aivan liian hitaasti, kestää 13 sekuntia avata ja heti sulkea ovet. Lisäksi tulee se aika kun ovet ovat paikallaan auki.

Ei nyt voi ainakaan heti sanoa, että olisi huono auto. (Voittaa Citelikset 10-0).
Lisäksi voisi mainita varsin hyvin toimivan jousituksen ja vaikuttavat hyvin viimeistellyiltä tosin kuin Lahden pajan tuotteet; en ole huomannut minkään osan irvistelevän.
Veolian Crosswayssa on ZF:n automaattiloota kun taas Westendillä Voith.
 
Veolia Transport
475 SMZ-644
477 SMZ-645
478 SMZ-647
479 ei vielä rekisterissä
481 ei vielä rekisterissä
 
Pistin merkille aika mielenkiintoisen yksityiskohdan. Nobina 741 & 742:n alustan tyyppikilvessä lukee alustan olevan K270UB 4x2LB :shock: Rekisteriotteessa kuitenkin lukee K230UB.
Onko Lahden Kaljakorilla vain laitettu väärä kilpi, jossa muut tiedot ovat oikein, vai onko rekisteritiedoissa virhe?
Nuo kaksi autoa ovatkin aina olleet mielestäni aina vähän eri puusta veistetyn oloisia, ei pelkästään paremman Isrin kuljettajan istuimen takia :)
 
Takaisin
Ylös