Uudet bussit, syksy 2011

Edelleenkään en käsitä mistä ne kaksi penkkiä on karsittu, koska 2-akselisissa on vähennys vain kolme paikkaa: vanhemmissa 43, uusissa 40.

Uudet teli-Scalat ovat noin puoli metriä lyhyempiä kuin viime vuosien aiemmat vastaavan malliset bussit. HSL vaatii teliautoihin vähintään 49 istumapaikkaa eikä lisäpaikoista saa enää pisteitä, joten lyhyemmän auton lienee saanut hiukan halvemmalla. Uusissa teli-Scaloissa on ikään kuin takaoven edessä oleva rivi pois vanhempiin nähden.
 
Westendin Linjan 112:ssa eli Nyholmilta lainatussa Vega L -telissä on sisällä lappu, jossa pahoitellaan uusien bussien myöhästymistä ja kerrotaan, että 1 - 3 viikon sisällä liikenteeseen tulee 9 uutta bussia.
 
Westendin Linjan 112:ssa eli Nyholmilta lainatussa Vega L -telissä on sisällä lappu, jossa pahoitellaan uusien bussien myöhästymistä ja kerrotaan, että 1 - 3 viikon sisällä liikenteeseen tulee 9 uutta bussia.

Mitä sitä turhaan pahoittelemaan, Vegahan on varsin tyylikäs bussi ;) ja tilalle tulee kiinanihmeitä :lol:

Ei vaan, eilen ajelin WL 198/Andersson 98:n perässä lauttasaaressa ja tämä Goldeni näytti mielestäni todella tyylikkäältä leditakavaloineen, ja sisusta "kuppi"istuimineen. Melutasokin oli aika alhainen kun ajoi minusta ohi eräällä pysäkillä. Veikkaan että GD:hen kohdistuisi erilainen ennakkoluulo, jos vaikka valmistusmaa olisi suomi, saksa, puola tai jopa unkari ;) Mielenkiinnolla odotan WL:n omia kiinattaria
 
Tänään matkustin Veolia 521:ssä ja tässäkin on vain 49 istumapaikkaa, Eroa aiemmin tulleisiin on se että takaosassa kattoa korotettu ja enää ei tarvitse olla selkä kumarassa jos taakse menee.;)
 
Meikäläinen kyllä pahoittelisi sitä että niitä uusia dösiä tulee....tänäänki kahdessa Ivecossa ovet takkusivat. Aukeavat kyllä mutta kiinni ei tahdo saada. Hienoa kun tämä ongelma tulee jossain Entressen pysäkillä...
 
Mietinpä tässä että kun näissä uusissa Veolian teli-volvoissa ja Westendin GD-teleissä on istumapaikkoja VAIN 49, niin ero tavalliseen 2-akseliseen bussiin on lähes olematon! Esimerkiksi Veolian -04 ikaruksissa 334-345 on saatu mahdutettua 47 istumapaikkaa ja Helbin -04 ikaruksissa 401-423 on 46 istumapaikkaa, tuo 2-3 istumapaikan lisäys tuntuu niin naurettavan pieneltä että onko sen takia järkevää hankkia telikalustoa ainakaan pitkille moottoritielinjoille, kuten 731? Telibussin ideahan pitäisi olla siinä että siihen mahtuu enemmän matkustajia mutta nyt on näköjään niin että ne lisäpaikat ovatkin kaikki seisomapaikkoja, ei istumapaikkoja. Minua ei ainakaan huvittaisi seistä 40-50min matkaa esim. linjalla 731 Hesasta Mikkolaan tai Kulomäkeen.
 
Muistan ajan kun piti ajatella onko se/ se bussi mukava kuljettajalle. Pitemmän päälle huono kuljettajan paikka on kuskille pahin. Väliäkö sillä montako paikkaa on matkustajilla. Monesti syödään kuskin tiloista tilat, matkustajien eduksi. :redface:
 
Mietinpä tässä että kun näissä uusissa Veolian teli-volvoissa ja Westendin GD-teleissä on istumapaikkoja VAIN 49, niin ero tavalliseen 2-akseliseen bussiin on lähes olematon! Esimerkiksi Veolian -04 ikaruksissa 334-345 on saatu mahdutettua 47 istumapaikkaa ja Helbin -04 ikaruksissa 401-423 on 46 istumapaikkaa, tuo 2-3 istumapaikan lisäys tuntuu niin naurettavan pieneltä että onko sen takia järkevää hankkia telikalustoa ainakaan pitkille moottoritielinjoille, kuten 731? Telibussin ideahan pitäisi olla siinä että siihen mahtuu enemmän matkustajia mutta nyt on näköjään niin että ne lisäpaikat ovatkin kaikki seisomapaikkoja, ei istumapaikkoja. Minua ei ainakaan huvittaisi seistä 40-50min matkaa esim. linjalla 731 Hesasta Mikkolaan tai Kulomäkeen.

No se oli ennen se kun ylipäänsä valmistettiin yli 13 metrisiä busseja kaupunkiliikenteeseen. Nykyisillä HSL-vaatimuksilla 2-akselisen ja teliauton istumapaikkamäärässä on eroa kuitenkin 9 paikkaa, joten telibussin merkitys normaaliin nähden ei ole juurikaan muuttunut vaikka paikkamäärät ovat pienentyneet. Kuka tietää vaikka tulevaisuudessa määritettäisiin uudestaan kriteerit esim. nivelbussille kun teliauton ja nivelbussin kapasiteettiero on hiukan kasvanut.
 
Muistan ajan kun piti ajatella onko se/ se bussi mukava kuljettajalle. Pitemmän päälle huono kuljettajan paikka on kuskille pahin. Väliäkö sillä montako paikkaa on matkustajilla. Monesti syödään kuskin tiloista tilat, matkustajien eduksi. :redface:

Kyllä mun mielestä uusien bussien kuljettajan aitiot ovat monesti huomattavasti paremmat kuin matkustajien penkit, kuskeilla on monipuoliset säätömahdollisuudet niin istuimeen kuin kojelautaankin, istuimessa on kunnon jousitukset kun taas matkustajat saavat istua kovilla penkeillä ja joissakin bussimalleissa penkkien muotoilu takaa sen että bussista pois noustessa on selkä tai takalisto kipee! Pehmeäpenkkiset kaupunkibussit vanhenevat ja vähenevät vuosi vuodelta ja niitä tuskin tullaan enää HSL-alueelle hankkimaan kun taitavat olla kalliimpia kuin kovat muovikupit olemattomalla istuinpehmusteella.

---------- Viesti lisätty kello 0:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:14 ----------

No se oli ennen se kun ylipäänsä valmistettiin yli 13 metrisiä busseja kaupunkiliikenteeseen. Nykyisillä HSL-vaatimuksilla 2-akselisen ja teliauton istumapaikkamäärässä on eroa kuitenkin 9 paikkaa, joten telibussin merkitys normaaliin nähden ei ole juurikaan muuttunut vaikka paikkamäärät ovat pienentyneet. Kuka tietää vaikka tulevaisuudessa määritettäisiin uudestaan kriteerit esim. nivelbussille kun teliauton ja nivelbussin kapasiteettiero on hiukan kasvanut.

Sinänsä aika nurinkurista kun tiedossa on että matkustajamäärät ovat jatkuvasti nousussa niin sitten bussien paikkamäärää vähennetään, tuohan on aika keinotekoisen tarpeen synnyttämistä nivelbusseille jos sanotaan ettei telibussien kapasiteetti muka riitä enää vaikka todellisuudessa siihen saisi mahtumaan enemmän istuinpaikkoja. Mun mielestä telibusseista pitäisi ottaa kaikki saatavissa oleva kapasiteettihyöty irti jos niitä kerran kohteisiin vaaditaan!
 
Kyllä mun mielestä uusien bussien kuljettajan aitiot ovat monesti huomattavasti paremmat kuin matkustajien penkit, kuskeilla on monipuoliset säätömahdollisuudet niin istuimeen kuin kojelautaankin, istuimessa on kunnon jousitukset kun taas matkustajat saavat istua kovilla penkeillä ja joissakin bussimalleissa penkkien muotoilu takaa sen että bussista pois noustessa on selkä tai takalisto kipee! Pehmeäpenkkiset kaupunkibussit vanhenevat ja vähenevät vuosi vuodelta ja niitä tuskin tullaan enää HSL-alueelle hankkimaan kun taitavat olla kalliimpia kuin kovat muovikupit olemattomalla istuinpehmusteella.

Tietysti kuljettajahan istuu siinä bussissa parhaillaan 10 tuntia päivässä, kun matkustaja korkeintaan tunnin :eek: ehkä se kuljettajan tila on suotavaakin olla mukavampi kun matkustamon istuin.
 
Tietysti kuljettajahan istuu siinä bussissa parhaillaan 10 tuntia päivässä, kun matkustaja korkeintaan tunnin :eek: ehkä se kuljettajan tila on suotavaakin olla mukavampi kun matkustamon istuin.

Olis jo aika villiä jos matkustajat säätää suhistelisivat penkkejä, paljonkohan maksaisi, tuplahinnan koko bussi? :D Sellainen kuljettajan penkki ei ihan halpa ole.
 
Tietysti kuljettajahan istuu siinä bussissa parhaillaan 10 tuntia päivässä, kun matkustaja korkeintaan tunnin :eek: ehkä se kuljettajan tila on suotavaakin olla mukavampi kun matkustamon istuin.

Enhän minä sitä tarkoittanut etteikö kuskin tila saisi olla mukavempi kuin matkustamo, tottakai saa ja pitääkin olla! Kysymys oli vain siitä, ettei kuskin tilaa ole uusissa busseissa ainakaan huononnettu koska eläkevaari kirjoitti näin: "monesti syödään kuskin tiloista tilat, matkustajien eduksi" Tarkoitan siis, että kyllä siihen kuljettajan aition ergonomiaan kiinnitetään nykyään aika paljon huomiota mutta nimenomaan matkustamolla ei tunnu olevan niin väliä. Kai matkustamonkin viihtyvyyteen voisi panostaa enemmän, ei ole kovin houkuttelevaa jos joutuu istumaan hankalassa asennossa kovalla penkillä, siinä tilanteessa tuntikin on pitkä aika! Mun mielestä esim. linjoille 633 ja 738 hankitut ivecot eivät sovi alkuunkaan noin pitkille moottoritielinjoille, tuollaisilla linjoilla matkustajana arvostaisin enemmän pehmeätä istuinta kuin sitä onko auto aivan tuliterä.
 
Takaisin
Ylös