Uudet bussit, syksy 2011

Mikä tuo VT 521 on malliltaan? Näyttää Volvo 8700LE, B7RLE kori? Etuosa ainakin näyttää vähän erikoisemmalta, ja tuo etuovi näyttäisi olevan kapempi kuin HelB:n yksiovisissa Scaloissa. JT:n ottama kuva VT 521:stä. Onko samanmallisia enemmänki? Ei ole yhtään tullut vastaan, ja ekan kerran nään tuosta kuvasta vasta.

Tässä tiedot kyseisestä autoista http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/vt521-522.html Ovat siis muuten ihan samanlaisia kuin aiemmin hankitut VT 500-520 paitsi että etuovi on yksilehtinen, istumapaikkoja 49 kun aiemmissa on 54 ja lisäksi sisustuksessa on pieniä eroja aiempiin volvoihin. Tuosta etuovesta mahtuu kyllä ihan hyvin sisälle ilman minkäänlaisia sirkustemppuja joten eiköhän se ole ihan samanlevyinen kuin esim. Helbin scaloissa.
 
Myös se Scalan leveä etuovi näyttää olevan kuitenkin toimiva ratkaisu. Vielä en ole nähnyt että olisi kenenkään tarvinnut ängetä sisään. Pitää joskus matkustaa tuolla Veolian uudella Volvolla, ja katsoa onko matkustajilla vaikeuksia päästä sisään. Varmasti jos on paljon kasseja tms. mukana nii vaikeeta tulee olemaan.

Toisaalta, jos on niin paljon kantamuksia, niin käytävällä liikkuminenkin on hankalaa. Riippumatta ovien/oven leveydestä. Joten voisi olettaa etuovien kaventuessa, että keskiovista sisääntulo lisääntyy. Kuten nämä "muuttokuorman" kanssa kulkevat tekevät nykyäänkin...
 
Selventäisitkö vielä minulle, millä tavalla ei ole toimiva ratkaisu? :confused:
Ovi tulee avautuessaan liikaa ulos, varsinkin talven tullen osuu helposti kanttikiveen, varsinkin korkeilla yhdistetyillä ratikka/bussipysäkeillä. Tai sitten pitäisi jättää niin kauas kanttarista ettei osu. Niiausta ei voi käyttää juuri ollenkaan. Ja lisäksi tuo leveä ovi painaa liikaa, kapeammalle ovelle tarkoitettu ovikoneisto on kovilla, sen myönsivät Lahden autokorillakin kun asiasta kyselin...
 
Ovi tulee avautuessaan liikaa ulos, varsinkin talven tullen osuu helposti kanttikiveen

Tarkkaan kun mietin niin olet oikeassa. Crossareissakin etenkin h23:lla on ollut yhdistetyillä ratikka/bussipysäkeillä ongelma kun on joutunut bussin jättämään liian kauas pysäkistä. Kerran olin perheeni kanssa Linnanmäellä ja paluumatkalla oli tarkoitus mennä 23 Pasilaan + juna yhdistelmällä. Kuljettaja joutui pysähtymään liian kauas pysäkistä ettei ovet osuisivat kanttikiveen, eipä siinä auttanut muukaan kuin nostaa ne rattaan sinne bussiin ison välin yli.

Uusissa Scaloissa en ole nähnyt niitä ovia vertailuna korkeaan pysäkkiin. Mutta talvella voi osua lumikasoihin pahimmillaan normaaleilla pysäkeilläkin, jos aurattu huonosti, ei ollenkaan tms. muuta.
 
Takaisin varsinaiseen aiheeseen:

nyky Zf on vähän sellainen että tahtoo vaihtaa vaihdetta isommalle heti kuin vain suinkin on mahdollista

Tämä tuli huomattua aamulla PL 779:ssä linjalla 512A, vaihtoi paljon rivakammin, kuin vanhemmat KUB-Scalat. Kivan pirtsakasti tuntui liikkuvan kuitenkin.
 
Aikaisemmin tässä ketjussa oli tällainen havainto:


Koska Golden Dragoneita on tullut tähän mennessä 6 kpl, niin voisi päätellä, että uusia busseja on tulossa vielä 3 kpl.

Missähän nämä Westendin uudet Ivecot viipyvät?
 
Takaisin varsinaiseen aiheeseen:



Tämä tuli huomattua aamulla PL 779:ssä linjalla 512A, vaihtoi paljon rivakammin, kuin vanhemmat KUB-Scalat. Kivan pirtsakasti tuntui liikkuvan kuitenkin.

Osassa PL:n Ivecoissa on päivitetty softaa, itse huomasin 761:lä ajaessani kuinka nätisti kiihtyi verrattuna aikasempaan. IMO tuossa voisi olla vain 4
pykälää kuten oli Vekan Ivecossa. Se lähti jo melko ilosesti liikkeelle.
 
Tosin nyky Zf on vähän sellainen että tahtoo vaihtaa vaihdetta isommalle heti kuin vain suinkin on mahdollista, mutta ainakin tuossa #764:ssa oli selvä kickdown asento polkimessa.

Ainakin meillä PKL:n puolella noiden Ivecojen vaihteistoja on ropattu ja ohjelmaa säädelty siten että KickDown on poissa pelistä ja vaihteisto vaihtaa liian nopeasti isommalle eli ei pysty kunnolla lähtemään pysäkeiltä.
Tuo liian nopeasti tarkoittaa sitä että vaihdot tapahtuu 800 - 1300 kierrosten välillä ja suurin vaihde on käytössä jo 40 vauhdissa. Tällä kuulemma säästetään paljon polttoainetta.
 
Ainakin meillä PKL:n puolella noiden Ivecojen vaihteistoja on ropattu ja ohjelmaa säädelty siten että KickDown on poissa pelistä ja vaihteisto vaihtaa liian nopeasti isommalle eli ei pysty kunnolla lähtemään pysäkeiltä.
Tuo liian nopeasti tarkoittaa sitä että vaihdot tapahtuu 800 - 1300 kierrosten välillä ja suurin vaihde on käytössä jo 40 vauhdissa. Tällä kuulemma säästetään paljon polttoainetta.

Tyypillistä.. Nobinan Lauttasaaren säffleissä samankaltainen ohjelma päällä. Isompi vaihde vaihtuu ennenkuin kierrosluku mittarin viisari nousee edes vihreälle alueelle.. Toosi ''taloudellista''
Välillä vaihteistoon tulee joku bugi ja kierrosluku mittari kipuaa vaivatta normaali alueelle. Ei sääntöä ilman poikkeusta
 
Miksi näiden PL:n teli-Scalojen (779-781) kilvet näyttävät linjalla 512/A määräänpäänä Westend as./Leppävaara as., eikä Westendinas./Leppävaaran as., mikä olisi oikea kirjoitustapa? Kyllähän sen tietysti molemmilla tavoilla ymmärtää, mutta luulisin silti, että paikoista pitäisi käyttää niiden oikeita nimityksiä.
 
Miksi näiden PL:n teli-Scalojen (779-781) kilvet näyttävät linjalla 512/A määräänpäänä Westend as./Leppävaara as., eikä Westendinas./Leppävaaran as., mikä olisi oikea kirjoitustapa? Kyllähän sen tietysti molemmilla tavoilla ymmärtää, mutta luulisin silti, että paikoista pitäisi käyttää niiden oikeita nimityksiä.

Hyvä kysymys.. Olisiko kyseessä tilan puute tms. kun pitää nekin laittaa molemmilla kotimaisilla
 
Takaisin
Ylös