Uudet bussit, syksy 2011

Onkos helb:llä joku Scala vimma kun hankkivat aika paljon Scaloja?
Scala on kuulemma kokonaistaloudellisesti edullisempi ja paljon toimintavarmempi kuin Volvo. Näin tekninen johto asiaa perusteli. Henk. koht. tykkäisin kuljettajan ominaisuudessa enemmän Volvosta... :cool:
 
Irisbussilta on nyt saatavana Crossway LE-mallia, jossa ainakin etuovet ovat sisäänkääntyvät. Tämä saattaisi huomattavasti helpottaa niillä työskentelyä. Monet niiden ongelmista aiheutuvat HSL-alueen bussiliikentelle soveltumattomista ovimalleista; esimerkkinä korotetut ratikka/bussipysäkkiyhdistelmät.

http://www.danskebusser.dk/bus/billeder/vis_billede.php?ID=8380
 
Irisbussilta on nyt saatavana Crossway LE-mallia, jossa ainakin etuovet ovat sisäänkääntyvät. Tämä saattaisi huomattavasti helpottaa niillä työskentelyä. Monet niiden ongelmista aiheutuvat HSL-alueen bussiliikentelle soveltumattomista ovimalleista; esimerkkinä korotetut ratikka/bussipysäkkiyhdistelmät.

http://www.danskebusser.dk/bus/billeder/vis_billede.php?ID=8380

Se on hyvä parannus! Lueskelin tuolta Irisbusin kotisivuilta jotain esitettä ja siinä mainittiin, että keskiovi on mahdollista saada sisäänpäin kääntyvänä, mutta itselle jäi käsitys että etuovea ei :D

www.vehico.fi/tuotteet/crossway-le sanoi:
Etuovena joko yksi- tai kaksi lehtinen ja keskiovena kaksi lehtinen joko sisään tai ulos avautuva ovi

Tässä Esitteessä näkyy myös yksilehtinen takaovi..

Tässä Kuva yksilehtisestä, ja keskiovilehdet näyttäisi myös sisäänpäin kääntyviltä, kun katsoo miten nuo käsikahvat ovat siellä

1+2+0
Crossway LE
 
Viimeksi muokattu:
Irisbussilta on nyt saatavana Crossway LE-mallia, jossa ainakin etuovet ovat sisäänkääntyvät.

Vastaavia ovia on saanut aiemminkin, mutta niiden ovikoneisto vie niin paljon tilaa, että etuoven ja etupyörän väliin ei sitten mahdu istuinta HSL:n edellyttämällä istuinväljyydellä. Nykyään kun vähimmäisvaatimuksen ylittävästä istumapaikkamäärästä ei saa lisäpisteitä HSL:ltä, voikin olla kannattavaa jättää ko. istumapaikat pois.
 
Tänään tulin ajatelleeksi asiaa Lahdessa, jossa Koiviston Auton Kabuseissa, ainakin uusimmissa, on kaikissa yksilehtinen etuovi.
 
Olen pitkään miettinyt, että eikö liukuovet sopisi parhaiten keskustan linjoille? Ne eivät kolhisi korkeita kiveyksiä tai olisi kapeilla jalkakäytävillä kulkevien ihmismassojen tiellä. Liukuovet eivät myöskään veisi avautuessaan tilaa sisältä, eikä niitä pitäisi varoa tai niille tehdä tilaa. Tiedän että ainakin MAN:in saa liukuovilla - tietääkö joku, saako joitain muitakin malleja niillä?
 
Olen pitkään miettinyt, että eikö liukuovet sopisi parhaiten keskustan linjoille? Ne eivät kolhisi korkeita kiveyksiä tai olisi kapeilla jalkakäytävillä kulkevien ihmismassojen tiellä. Liukuovet eivät myöskään veisi avautuessaan tilaa sisältä, eikä niitä pitäisi varoa tai niille tehdä tilaa. Tiedän että ainakin MAN:in saa liukuovilla - tietääkö joku, saako joitain muitakin malleja niillä?
Tampereelle tuli joskus 90-luvun lopulla Lahti 402:ia, joihin tehtiin keskiovet liukuovina. Luultavimmin ei ollut ongelmaton ratkaisu, kun eivät yleistyneet.
 
Irisbussilta on nyt saatavana Crossway LE-mallia, jossa ainakin etuovet ovat sisäänkääntyvät. Tämä saattaisi huomattavasti helpottaa niillä työskentelyä. Monet niiden ongelmista aiheutuvat HSL-alueen bussiliikentelle soveltumattomista ovimalleista; esimerkkinä korotetut ratikka/bussipysäkkiyhdistelmät.

http://www.danskebusser.dk/bus/billeder/vis_billede.php?ID=8380
No hitto, tuo yksilehtinen takaovi on kuin onkin huomattavasti siistimmän näköinen kuin se kapea 2-lehtinen töherrys. Pienet asiat vaikuttavat suuresti, ainakin ulkonäöllisesti.

---------- Viesti lisätty kello 11:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:17 ----------

Tampereelle tuli joskus 90-luvun lopulla Lahti 402:ia, joihin tehtiin keskiovet liukuovina. Luultavimmin ei ollut ongelmaton ratkaisu, kun eivät yleistyneet.
Kyllä ja Paunulle myös tämän jälkeen useampiakin näitä Tamware-ovisia. Käsitys on että näistä ovista kyllä pidetään. Esim. yhtiön uusimmat lyhyet 8700-Volvot sekä Scalat tulivat keskioven osalta tällaisella oviratkaisulla. Kuitenkin uusimpiin telivolvoihin sellaisia ei asennettu, käsittääkseni sen takia että kilpailutuksen takia oli pakko jostakin säästää. Mutta yhtä kaikki liukuovet ovat kyllä saaneet hyvää palautetta.
 
Oliko ne HKL 9825-9827 citarot liukuovilla? Voi kyllä olla että sekoitan ne, saksassa näkemiini citaroihin.. Muistikuva on kyllä että ne poistettiin mm. Lukuisten ovivikojen takia

EDIT. Muistin väärin HKL 9827 / Nyk. Turussa
 
Viimeksi muokattu:
Oliko ne HKL 9825-9827 citarot liukuovilla? Voi kyllä olla että sekoitan ne, saksassa näkemiini citaroihin.. Muistikuva on kyllä että ne poistettiin mm. Lukuisten ovivikojen takia

Sen mitä itse noilla matkustin niin kyllä niissä oli ihan normaalit vippiovet, samoin oli Lähilinjojen Citaroissa samanlaiset ovet.
 
Kyllä ja Paunulle myös tämän jälkeen useampiakin näitä Tamware-ovisia. Käsitys on että näistä ovista kyllä pidetään. Esim. yhtiön uusimmat lyhyet 8700-Volvot sekä Scalat tulivat keskioven osalta tällaisella oviratkaisulla. Kuitenkin uusimpiin telivolvoihin sellaisia ei asennettu, käsittääkseni sen takia että kilpailutuksen takia oli pakko jostakin säästää. Mutta yhtä kaikki liukuovet ovat kyllä saaneet hyvää palautetta.

No miksei Helsingin liikenteeseen ole sitten tullut noita liukuovia? Onko raha oikeasti ainoa syy?
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - toukokuu 2011

1.5.11

Ruskeasuon varikolla näkyi tilaajaväreissä oleva HelBin K-Scala
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No miksei Helsingin liikenteeseen ole sitten tullut noita liukuovia? Onko raha oikeasti ainoa syy?

Hyvin todennäköistä. Saattaisi olla sama syy, miksi Tampereen Kaupunkiliikenne ei niitä ole hankkinut autoihinsa. Ne on paljon nopeammat kyllä käyttää :)
 
Helb 1121 tänään varikolla, etuovi yhdellä lehdellä. Ja ns. turvaohjaamolla, se ratkaisu ei kauaa kestä! Kolinaa ja räminää luvassa heti uutena. Kuvakin löytyy kohta :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös