Uudet bussit, syksy 2012

Ilmalaan on saapunut PL 782, Volvo 8900 teli.
Rekisterikilpiä ei vielä ole, mutta valmistenumero on YV3R6R729C1157625.

mitenhän pl meinaa numeroida autot kun kaikki uudet eivät mahdu 782-799 väliin. Kenties täyttelevät 800-sarjaa kun siellä on jonkin verran tyhjää?
 
mitenhän pl meinaa numeroida autot kun kaikki uudet eivät mahdu 782-799 väliin. Kenties täyttelevät 800-sarjaa kun siellä on jonkin verran tyhjää?
799 on varattu jo. :D mikseivät pistä 1000->tulevaisuuteen numerot?
 
Kävinpä tänään tuollaisessa VDL:ssä sisällä ja ensimmäinen huomio oli se, että auto on todella matala etuoven kohdalla. Liekö joku sähkökeskus tai vastaavaa katossa auton etuosassa, mutta varmasti n. 190 ja ylitse pitkä henkilö lyö päänsä kattoon :lol: Ensimmäisen penkkirivin jälkeen katon madallus häviää ja sitten korkeudessa kyllä löytyy. Toinen minkä pistin merkille, oli turvaohjaamon lasin mataluus. Olen itse pitkänhuiskea, n. 178cm pitkä ja lasin yläreuna oli silmieni tasolla :eek: Muuten ihan näpsäkän näköinen sisältäkin.

Tarkalleen 210 cm on tuo korkeus siinä matalammassa kohdassa käytävän alkaessa! Näin 190 senttisenä itsekin, en ole joutunut siinä kuitenkaan nöyrtymään, mutta tietysti jollekin se on mahdollisesti sellainen kohta jossa päätä pitää hieman varoa.
 
Tarkalleen 210 cm on tuo korkeus siinä matalammassa kohdassa käytävän alkaessa! Näin 190 senttisenä itsekin, en ole joutunut siinä kuitenkaan nöyrtymään, mutta tietysti jollekin se on mahdollisesti sellainen kohta jossa päätä pitää hieman varoa.

Kunhan ei ole niin kännissä suunniteltu kuin Scalan takaosa missä tälläinen 184senttinen lyö päänsä siihen tötterön mikä siinä on just takaoven paikkeilla, siis uudemmissa malleissa (esim. HelBin 800-sarja -> ylöspäin) ;) Muuten kyllä pidän Scaloista kovasti.
 
Minkä takia Klovissa Volvot ovat nyt ahdattu "takapihalle" mutta VDL:t ovat komeasti rivissä? :D
video kehä 2:selta.

Olisikohan nyt niin että Volvot olivat vaan aikaisemmin valmiina ja käytännön syistä on ollut viisaampaa siirtää valmiit autot reunaan. Tuskinpa tässä mistään eturivin paikoista on kyse. Lopultahan autot siirretään omille paikoilleen "kampaan" tai oikealle varikolle ennen liikenteen aloitusta:)
 
Haluaisin nyt kysyä, mikä on tuo A1-kalustotyypin bussi (aiemmissa ketjuissa puhuttu 'uutukainen Iveco') jossa on vain 34 istumapaikkaa joita tulee 501:selle?
 
Nobinan uusissa Volvoissa, vaikka muuten tuntuvat matkustajan näkökulmasta mukavilta, on yksi paha moka. Takana ei ole yhtään painonappia. Takapenkkirivillä istujan on joko noustava penkiltä antaakseen pysähtymismerkin tai työnnettävä kätensä edellään istuvien korvien välistä yltääkseen painonappiin. Allekirjoittanut turvautui eilen jälkimmäiseen toki hienotunteisesti anteeksi pyytäen. Miksiköhän niissä ei ole nappuloita katossa, onhan Veolian vastaavanlaisessa h20:lla kulkevassakin autossa 523 sellaiset ?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on tullut testattua noi uudet Nobinan bussit ja huomasin että näissä VDL:ssä on sähkötoimiset kattoluukut ja aika monessa ei ilmastointi toimi.:mad: Volvoista sen verran että ihan mukavia ovat ja hyvin tuntuu kulkevan, varsinkin teleissä kiihtyvyys on kyllä ihan toista luokkaa kuin aiemmin tulleissa Volvo 8500LE teleissä. Toinen huomio kiinnittyi että 2-akselisissa Volvoissa on Voithin vaihteisto kun taas teleissä ZF vaihteisto.
 
Mistä sen erottaa?

Syvennä harrastustasi ja antaudu bussien ihmeelliseen musiikkimaailmaan. Sävelkorvaa tarvitaan, sillä kaikille nuo urbaanit äänet eivät avaudu. Ei varmaan ole tarpeenkaan. Mä olen erottanut bussimallien soundeja jo ihan pienestä pitäen. ;)

Tässä tyypillisen zf-vaihteiston naukunaa parhaimmillaan (Arriva Yorkshire Ikarus DAF 56):
http://youtu.be/_XQY_wtfZ0E

Tässä taas Voithin kihinää (DAF BF52OAE):
http://youtu.be/TGEVHHwNuYE
 
Noissa PL:n uusissa Volvoissa ainakin vaikuttais olevan ZF-vaihteistossa joku superhypereko-ohjelma verrattuna vanhempiin Volvo 8700LE-autoihin, sen verta matalalla pysyy kierrokset. Ei paljon kuunneltavaa ole niissä.
 
Takaisin
Ylös