Uudet bussit, syksy 2018

Nobinan uusi teli suburban #1071 saanut rekisterin YKB-351 ja uusi vdl #1074 rekisterin XOZ-994.
 
Nobinan Suburbanit
NF 1065 Suburban 6x2 YKB-345
NF 1066 Suburban 6x2 YKB-346
NF 1067 Suburban 6x2 YKB-347
NF 1068 Suburban 6x2 YKB-348
NF 1069 Suburban 6x2 YKB-349
NF 1070 Suburban 6x2 YKB-350
NF 1071 Suburban 6x2 YKB-351
NF 1072 Suburban 6x2 YKB-352
NF 1073 Suburban 6x2 YKB-353
 
Nobinan uudet VDL:t
Autot 1074-1078 ovat mallia LLE-127, ja autot 1078-1087 mallia LLE-120.
Nämä kaikki olivat tänä iltana Klovin varikolla.


1074 LLE-127 XOZ-994
1075 LLE-127 XOZ-995
1076 LLE-127 XOZ-996
1077 LLE-127 XOZ-997
1078 LLE-127 XOZ-998
1079 LLE-120 XOZ-986
1080 LLE-120 XOZ-985
1081 LLE-120 XOZ-984
1082 LLE-120 XOZ-987
1083 LLE-20 XOZ-988
1084 LLE-120 XOZ-989
1085 LLE-120 XOZ-990
1086 LLE-120 XOZ-992
1087 LLE-120 XOZ-993
 
Koskahan Nobinalla tulee numero 2000 vastaan, kun numeroidaan jatkuvasti ylöspäin?

Oma arvaukseni on, että haluavat kaikkien bussien olevan numeroituja ikäjärjestyksessä, eli aloittavat alusta ykkösestä, kun Norjan Vest-telit poistuvat. Eli viimeistään 2022. Jos tätä vauhtia jatkavat niin ei taida ehtiä mennä edes yli 1500:aa.
 
HelBin uusia Scanioita on alettu saada rekisteriin ja tällä hetkellä rekisterissä ovat:

1803 XOS-703
1805 XOS-705
1809 XOS-709
1815 XOS-715
 
Trafista löytyy myös ainakin XOS-721 ja XOS-735.
Minun päätelmieni mukaan HelB:n subit on siis rekisteröity näin: XOS-7(kylkinumeron 2 viimeistä numeroa) esim XOS-701 on HelB 1801
 
Ainakin noissa nobinan subeissa on vissiin myöskin jonkin näköinen start/stop ominaisuus. Huomasin myös kun subi rullasi ruskeasuon alamäkeä alas niin vaihde tuntui menevän hetkeksi vapaalle.
 
Ainakin noissa nobinan subeissa on vissiin myöskin jonkin näköinen start/stop ominaisuus. Huomasin myös kun subi rullasi ruskeasuon alamäkeä alas niin vaihde tuntui menevän hetkeksi vapaalle.

Lienee ZF:n ecosekoilua; kierrokset niin alhaiset, että vaihde tippuu pois päältä. Mäessähän ei ikinä pitäisi rullata ilman vaihdetta ainakaan kaupungissa!
 
Ainakin HelBillä Cummins-moottoroiduilla Scanioilla alamäessä ajaessani on joskus käynyt niin, että päälle menee niin suuri vaihde, että moottorin kierrokset tippuvat alle tyhjäkäyntikierrosten. Sitten pitää polkea jarrua, kun bussi yrittää itsekseen kiihdyttää ylinopeuden puolelle.
 
Ainakin HelBillä Cummins-moottoroiduilla Scanioilla alamäessä ajaessani on joskus käynyt niin, että päälle menee niin suuri vaihde, että moottorin kierrokset tippuvat alle tyhjäkäyntikierrosten. Sitten pitää polkea jarrua, kun bussi yrittää itsekseen kiihdyttää ylinopeuden puolelle.

Tuollaisessa tilanteessa olen itse painanut kaasun pohjaan, jotta jokin vaihde menee päälle, ja sitten hidastimen / moottorijarrutuksen avulla hiljentänyt vauhtia. Toki, jos edessä on ruuhkaa, on tällainen menettely mahdotonta. Olen pitkään miettinyt näiden "polttoainetta säästävien ohjelmien" tarpeellisuutta, kun esim. jarrut kuluvat nopeammin ja ajoneuvon rullauspotentiaali vähenee.
 
Tuollaisessa tilanteessa olen itse painanut kaasun pohjaan, jotta jokin vaihde menee päälle, ja sitten hidastimen / moottorijarrutuksen avulla hiljentänyt vauhtia. Toki, jos edessä on ruuhkaa, on tällainen menettely mahdotonta. Olen pitkään miettinyt näiden "polttoainetta säästävien ohjelmien" tarpeellisuutta, kun esim. jarrut kuluvat nopeammin ja ajoneuvon rullauspotentiaali vähenee.

Ei vaihteiston tosiaan pitäisi toimia niin, että pitää alkaa temppuilla tällä tavalla. Cummins-Scanialla ajaessa olen alkanut kaivata vanhoja kunnon 1- ja 2-painikkeita vaihteenvalitsimeen.

Mitä Nobinan Suburbaneihin tulee, niin eilen matkustin sellaisella (1066) jonkin matkaa Mannerheimintietä, ja kuinka ollakaan, se tosiaan tiputti vaihteen vapaalle rullatessa. Onko momentinmuuntimen lukko rikki, vai onko niiden vaihteisto tosiaan ohjelmoitu noin?
 
Onko kellään tietoa mitä uutta kalustoa Nobinalle on tulossa noille länsiväylän uusille linjoille?
 
Takaisin
Ylös