Uudet bussit, syksy 2019

Outoo että nykyään A1 ja A2 on 39 paikkaisia kun A2 pitäisi olla minimi 40. Muutama vuosi niin A1 on 20 A2 30 ja C 40 paikkaisia 😁
Samaa olen ihmetellyt.
Ennen pituusmääräysten muuttumista A2-sarjaa vastaavissa saattoi olla jopa 47 paikkaa, teleissä parhaimmillaan 55, ainakin Tampereella. Kyllä ollaan alas tultu. Suuntaus on täysin väärä. Toivottavasti ei mennä siihen kuin esimerkiksi Tukholmassa missä joissain MANeissa on vain jotain 28 paikkaa ja aina seisomalasti.
 
Samaa olen ihmetellyt.
Ennen pituusmääräysten muuttumista A2-sarjaa vastaavissa saattoi olla jopa 47 paikkaa, teleissä parhaimmillaan 55, ainakin Tampereella. Kyllä ollaan alas tultu. Suuntaus on täysin väärä. Toivottavasti ei mennä siihen kuin esimerkiksi Tukholmassa missä joissain MANeissa on vain jotain 28 paikkaa ja aina seisomalasti.

HSL oli joskus kirjottanut jonku jutun missä oli että matkustajat istuvat bussissa keskimäärin noin 10-15min. Onkohan tuo arvio heidän omista matkoistaan :lol:
 
HSL oli joskus kirjottanut jonku jutun missä oli että matkustajat istuvat bussissa keskimäärin noin 10-15min. Onkohan tuo arvio heidän omista matkoistaan :lol:

Lukua varmasti vääristää ne todella runsaslukuiset pysäkin tai parin välin matkustajat, joiden matka kestää muutaman minuutin. Matkan keston mediaani asettunee mutu-tuntumalta 20-25 minuutin välimaastoon.
 
Ovatkohan osa elokuun uutukaisista biokaasu-Scanioita? ovatko ne Helbin 2 biokaasu-Subbea osoittautuneet kuinka luotettaviksi?
 
Lukua varmasti vääristää ne todella runsaslukuiset pysäkin tai parin välin matkustajat, joiden matka kestää muutaman minuutin. Matkan keston mediaani asettunee mutu-tuntumalta 20-25 minuutin välimaastoon.

No eihän ne vääristä, ovathan hekin asiakkaita siinä missä muutkin asiakkaat, jotka tekevät pidempiä matkoja.

Asiakkaan palvelukokemuksen kannalta bussikaluston suhteen on se, että sama bussi varusteluineen kelpaa käytännössä niin kantakaupungin keskustalinjoille kuin pitkille seutulinjoille Tuusulaan. Onhan se nyt selvää, ettei esimerkiksi pieni, kovapenkkinen kevytrakennebussi ole paras valinta pitkille seutulinjoille.

Nykyisessä HSL:n kalustopolitiikassa on kuitenkin se hyöty, että kun sama kalusto kelpaa käytännössä kaikkialla, niin yksittäistä bussia ajatellen jälkimarkkinoita tai hyödyntämistä uusissa sopimuksissa ensimmäisen sopimuskauden jälkeen löytyy varmemmin, minkä pitäisi näkyä positiivisesti bussilikenteen kustannustasossa.
 
No eihän ne vääristä, ovathan hekin asiakkaita siinä missä muutkin asiakkaat, jotka tekevät pidempiä matkoja.

Tilastotieteessä mediaani ja keskiarvo tarkoittaa siis eri asioita. Mediaani on sen matkan pituus, jota lyhyempiä matkoja on puolet ja pidempiä puolet. Klassinen esimerkki on palkat: palkkojen keskiarvo on paljon korkeampi kuin niiden mediaani, koska pieni joukko saa hillittömän suurta palkkaa. Samaan tapaan on mahdollista, että 2 minuutin matkat laskee keskiarvoa paljon alle mediaanin.

Asiakkaan palvelukokemuksen kannalta bussikaluston suhteen on se, että sama bussi varusteluineen kelpaa käytännössä niin kantakaupungin keskustalinjoille kuin pitkille seutulinjoille Tuusulaan.

Näin tosiaan on mutta ei pitäisi olla. Muutamaa linjaa pitäisi liikennöidä ihan kaukoliikennekalustolla, ja usealla pitäisi olla vaatimuksena pehmeät penkit.
 
Ainakin kuskit ovat pitäneet ja sanoneet huomattavasti paremmiksi kuin vanhat kaasu-Mannit. Eilen 23:n kuski ainakin toivoi niitä lisää mielummin kuin sähköbusseja.

En ihmettelis jos Helb päättäis korvata melkein kaikki Manit uusilla biokaasu-Scanioilla.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:13 ----------

Ainakin kuskit ovat pitäneet ja sanoneet huomattavasti paremmiksi kuin vanhat kaasu-Mannit.

Uskon kyllä että ne on parempia kuin ykskään loppuunajettu Man. :)
 
Ite ainakin toivon ja veikkaan että biokaasu-Scanioista tulee yleinen näky PK-seudun katukuvassa. Ainakin ekoloogisuuden osalta ne on varteenotettava vaihtoehto, kun liikennöitsijä tilaa uutta kalustoa.
 
Ite ainakin toivon ja veikkaan että biokaasu-Scanioista tulee yleinen näky PK-seudun katukuvassa. Ainakin ekoloogisuuden osalta ne on varteenotettava vaihtoehto, kun liikennöitsijä tilaa uutta kalustoa.

Joo toivottavasti tulee lisää! Kävin kokeilemassa lauantaina HelB:in kaasu-Subia. Eipä pahemmin eroa dieselistä, myöskään kuljettajien mielestä, mutta ovat tosiaan ekoloogisempia kuin dieselit.
 
Joo toivottavasti tulee lisää! Kävin kokeilemassa lauantaina HelB:in kaasu-Subia. Eipä pahemmin eroa dieselistä, myöskään kuljettajien mielestä, mutta ovat tosiaan ekoloogisempia kuin dieselit.

Niin, ja voi hyvinkin olla mahdollista että Helbillä harkitaan jopa että jatkossa tilataan melkein kaikki uudet bussit biokaasukäyttöisinä jos ne heidän 2 Bio-Subbea ovat osoittautuneet luotettaviksi. Ite kyl kannatan biokaasua linja-autojen polttoaineena ja esim. Ruotsissa biokaasubusseja löytyy vähän sieltä ja täältä. Osaako muuten kukaan sanoa että tekeekö biokaasubusseja myös muut kuin Scania (Volvo, Mercedes, VDL, Iveco yms.)?
 
Osaako muuten kukaan sanoa että tekeekö biokaasubusseja myös muut kuin Scania (Volvo, Mercedes, VDL, Iveco yms.)?

https://www.mercedes-benz-bus.com/fi_FI/models/citaro-ngt.html Mersulta ainakin löytyy Citarosta NGT-malli (Natural Gas Technology = maakaasuteknologia)

https://www.iveco.com/ivecobus/en-u...ocuments/City/BrochureUrbanway_EN_Euro_VI.pdf Ivecolta löytyy Urbanwaysta CNG-malli (Compressed Natural Gas = kompressoitu maakaasu)

https://www.solarisbus.com/en/vehicles/alternative-drives/urbino-cng ja Solarikselta Urbinosta CNG-malli

Volvolta ja VDL:ltä en löytänyt kaasumallia.
 
Takaisin
Ylös