Uudet bussit, syksy 2019

Joo toivottavasti tulee lisää! Kävin kokeilemassa lauantaina HelB:in kaasu-Subia. Eipä pahemmin eroa dieselistä, myöskään kuljettajien mielestä, mutta ovat tosiaan ekoloogisempia kuin dieselit.

Euro VI aikakaudella kaasubussien ekologisuus suhteessa dieselbusseihin on paikkaansa pitämätön myytti. VTT:n Rakebus projektin loppuraportista nähdään, että osassa päästökomponentteja kaasubussit ovat voitolla ja osassa dieselit. Verrattuna vaikkapa EEV-kalustoon molemmat käyttövoimavaihtoehdot ovat täysin verrannollisella tasolla eikä voida suoraan sanoa kumpi on parempi.

Samaan soppaan voidaan vetää myös biopolttoaineet eli Suomen tapauksessa biokaasu ja HVO-tyyppinen biodiesel, esim Nesteen MY uusiutuva diesel. Niiden käytön myötä CO2-päästöt vähenevät kaasun tapauksessa 85% ja MY Dieselin 90%. Luvut perustuvat Gasumin ja Nesteen nettisivuillaan esittämiin tietoihin. Vastaavat luvut löytyy myös esim. VTT:n rapsoista. Eli myös eri biopolttoaineet ovat samalla viivalla.

Ruotsissa ollaan jo kovaa vauhtia siirtymässä dieselistä ja kaasusta sähköön, lähes kaikissa kilpailutuksisa vaaditaan jo merkittäviä määriä sähköbusseja. Sama pätee Norjaan.
 
10kpl A2 ja 44kpl C tyypin bussia. Kuulemma Scanialta ja VDL:ltä on tilattu.

Lisäksi Vihdintien linjoille tulee 8 uutta teliä

Vihdintien linjoille on myös tarjottu 3x Scania Citywide -teli vm. 2017 (oletettavasti NF #1062-1064), mutta 562:lla, jonne kyseiset autot on alunperin tarjottu, alkaa samaan aikaan optiokausi. Saa nähdä tuleeko uutta kalustoa vielä enemmän vai ajetaanko esimerkiksi Länsiväylän A-linjojen Suburbaneilla ruuhkien ulkopuolella enemmän, mikä kompensoisi ja täyttäisi tarjouskilpailussa saavutetut kalustopisteet.
 
Kun Leppävaaran linjoista suurin osa ovat elokuusta lähtien kokonaan sähköbussilinjoja, niin Leppävaaran aseman melutaso laskee varmaan usean desibelin verran. Ja onko dieselbussin bongaaminen Pohjolan liikenteen Leppävaaran linjoilla sitten mahdollista lähinnä ruuhka-aikoina tai vara-autoina?
 
Samaa kans miettiny. PKL viimeisimmät Scaniat on jo aika vanhoja. Sen sijaan Helbin ja Nobinan kalusto on suurelta osin Scanioita
 
Viimeksi muokattu:
Minkähän tähden PL:lle eivät Scaniat kelpaa?

Se on kyl hyvä kysymys, mäkin olen miettinyt samaa tosi kauan. Vuonna 2016 huhuttiin että osa elokuun uutukaisista olisivat olleet OE 320:siä, mut eipä tullut. 😕 Kyl Pohjolakin sais jo pikkuhiljaa tilata Suburbanejakin.

---------- Viestit yhdistetty klo 09:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:54 ----------

Samaa kans miettiny. PKL viimeisimmät Scaniat on jo aika vanhoja. Sen sijaan Helbin ja Nobinan kalusto on suurelta osin Scanioita

Ite olen viime aikoina huomannut ettei monet Pohjolan liikenteen kuljettajat ole samalla tavalla Scanioiden ystäviä niinkuin Helbillä ja Nobinalla, missä useat kuljettajat kehuvat niitä jatkuvasti. En ole muistaakseni tähän mennessä törmännyt yhteenkään PL:n kuskiin, joka olis sanonut että ”Scania on paras”. Voihan heillä toki niitäkin olla, mut en oo ite nähnyt siellä pahemmin Scaniafaneja.
 
En ole muistaakseni tähän mennessä törmännyt yhteenkään PL:n kuskiin, joka olis sanonut että ”Scania on paras”. Voihan heillä toki niitäkin olla, mut en oo ite nähnyt siellä pahemmin Scaniafaneja.

Se on vähän muna-kana kysymys, että eikö Pohjolalla ole kahdeksaan vuoteen hankittu Scanioita, koska kuskit eivät tykkää Scaniasta, vaiko kuskit ei tykkää Scanioista kun uusin kokemus Scanioista on 8 vuotta tai vanhemmat Scalat.

Itse en kyllä uskoisi, että muillakaan liikennöitsijöillä olisi pahemmin Scania faneja, jos vertailukohta olisi uusimmillaan 8 vuotiaat Scalat.
 
Se on vähän muna-kana kysymys, että eikö Pohjolalla ole kahdeksaan vuoteen hankittu Scanioita, koska kuskit eivät tykkää Scaniasta, vaiko kuskit ei tykkää Scanioista kun uusin kokemus Scanioista on 8 vuotta tai vanhemmat Scalat.

Veikkaan että aika moni kuljettaja ajaa mieluummin 8-vuotiailla Scaloilla kuin klaustrofobisilla veedeällillä. Kaikki kuskit, joiden kanssa olen jutellut ovat haukkuneet VDL:ät pystyyn. Saas nähdä miten Yutongien kanssa tullaan toimeen.
 
Se on kyl hyvä kysymys, mäkin olen miettinyt samaa tosi kauan. Vuonna 2016 huhuttiin että osa elokuun uutukaisista olisivat olleet OE 320:siä, mut eipä tullut. 😕 Kyl Pohjolakin sais jo pikkuhiljaa tilata Suburbanejakin.

Hyvä vaan että jättänyt ne muovilelut hankkimatta, sais vdl:t kans unohtaa. :lol:
 
Se on vähän muna-kana kysymys, että eikö Pohjolalla ole kahdeksaan vuoteen hankittu Scanioita, koska kuskit eivät tykkää Scaniasta, vaiko kuskit ei tykkää Scanioista kun uusin kokemus Scanioista on 8 vuotta tai vanhemmat Scalat.

Itse en kyllä uskoisi, että muillakaan liikennöitsijöillä olisi pahemmin Scania faneja, jos vertailukohta olisi uusimmillaan 8 vuotiaat Scalat.

Toi on kyl totta, monilla PKL:n kuskeillahan ei oo ite kokemuksia paljon muista Scanioista kuin Scaloista ja vanhemmista 402:sista. Siellä on jopa joitakin kuljettajia, jotka ovat vähemmän perehtyneitä bussimerkien mallistoon, ja luulevat että kyse on aina Scalasta kun puhutaan jotain Scanian busseista, kun eivät tiedä Scanian muita bussimalleja. 😃
 
Takaisin
Ylös