Uudet bussit, syksy 2019

Autot 1127-1166 ovat ilmeisesti oranssissa runkolinjavärityksessä.

Saa nähdä että tulevatko kaikki linjojen 200 ja 510 sopimuksen bussit heti oransseina. Vaikea uskoa että 235/200 ajettaisiin kokonainen vuosi runkovärisillä busseilla ennen kuin siitä tulee varsinainen runkolinja.

Nobinan autoissa 1102-1110 on korkeaselkänojaiset penkit

Myös Reissu-Ruodin subissa #36 on korkeat penkit.
 
Tiedätkö onko noissa subeissa samanlaiset penkit kuin 1100-1110-sarjassa, vai "tavalliset" ?

Ainakin nuo runkolinjasubit näyttäisivät tulevan samanlaisin ulkospeksein kuin 1102-1110, etuoven yläpuolella ulkona on kaiutin ja keula samalla tyylillä merkkeineen. Matkustamon penkin selkänoja näyttäisi ulottuvan ainakin vasemmanpuoleisessa autossa tavallista korkeammalle.
 
Sama kiinnostaisi, että onko Nobinalle jatkossa tulevissa Subeissa kunnon penkit..


Tämä kiinnostaa minuakin. Tuon mallin matalaselkänojainen penkki kun on niin karmea. Eivätkö yhtiöt ymmärrä sitä, että vaikka he eivät saakaan useimmista kohteista, ml. nuo kohteet, lipputuloja, niin busseja ajetaan jatkossa vähemmän, vuoroja vähennetään ja yhtiöt saavat vähemmän rahaa jos matkustajat kaikkoaa?
 
Eivätkö yhtiöt ymmärrä sitä, että vaikka he eivät saakaan useimmista kohteista, ml. nuo kohteet, lipputuloja, niin busseja ajetaan jatkossa vähemmän, vuoroja vähennetään ja yhtiöt saavat vähemmän rahaa jos matkustajat kaikkoaa?

Uusien bussien aiheesta vähän ohi, mutta: Tämä bussien vähentyminen ei itse asiassa pidä suoraan paikkaansa pitkällä aikavälillä. HSL-alueen kilpailutetun liikenteen autopäivien määriä kun katsoo (lähde: Paikallisliikennesivut), niin se on vuosikausia ollut vähän alle 1200. Raideliikenteen uudet ratkaisut ovat aina hetkeksi laskeneet bussimäärää, mutta se on kohonnut samaan lukemaan ennen seuraavia raideratkaisuja. Kirkkonummen ja Sipoon HSL-liittyminen nosti hetkeksi automääriä pitkälti yli 1200, jotka Kehäradan aloituksen myötä palautuivat "normaaliin". Nyt reilu vuosi Länsimetron aloituksen jälkeen ollaan syysliikenteessä taas lähentymässä tuota samaa 1200 auton rajaa.

Penkkien takia matkustajat tuskin kaikkoavat. Vuosien saatossa on nähty mitä ihmeellisimpiä penkkiratkaisuja, Westendin Linjan Citelikset ehkä parhaana esimerkkinä. Asiakastyytyväisyysbonuksiin paremmilla penkeillä voi olla joillakin linjoilla merkitystä, mutta investointi niihin ja kunnossapitokulut ovat korkeampia.
 
Tämä kiinnostaa minuakin. Tuon mallin matalaselkänojainen penkki kun on niin karmea. Eivätkö yhtiöt ymmärrä sitä, että vaikka he eivät saakaan useimmista kohteista, ml. nuo kohteet, lipputuloja, niin busseja ajetaan jatkossa vähemmän, vuoroja vähennetään ja yhtiöt saavat vähemmän rahaa jos matkustajat kaikkoaa?
En tiedä minkä verran tuollaista penkeistä saa kalustopisteitä, mutta onhan se liikenteen tilaajan omaa hölmöyttä jos ei niitä vaadita.
 
Erään foorumin käyttäjän kuvissa Jokimaalta on näkynyt sekä HelB:n että Nobinan uusia, tulisiko osa sieltä.
 
Subeista puheenollen, ovatko ne normaalia laiskempia kulkemaan? Matkustajan näkökulmasta siltä ainakin vaikuttaa.
 
Subeista puheenollen, ovatko ne normaalia laiskempia kulkemaan? Matkustajan näkökulmasta siltä ainakin vaikuttaa.

Subilla en ole ajanut, mutta matkustanut kyllä, ja kiihtyvyys on äärimmilleen säädetyn taloudellisuusohjelman kanssa kyllä korkeintaan verkkaista, ihan kuin uudessa Volvossa ja VDL:ssäkin.
 
Jostain syystä tuo verkkaisuus on vaan todella ärsyttävää. Samoin kuin se, että nykykaupunkibussilta odottaa hiljaisempaa kyytiä kuin mitä Subit ja VDL:t ovat. Citaro on kyllä hiljainen.
 
Jostain syystä tuo verkkaisuus on vaan todella ärsyttävää. Samoin kuin se, että nykykaupunkibussilta odottaa hiljaisempaa kyytiä kuin mitä Subit ja VDL:t ovat. Citaro on kyllä hiljainen.

Mun mielestäni VDL:ät on tosi hiljasia, miinus Nobinan 2012-malliset. Citaroista lähtee kovahko "humina" ja kun tuulettimen hihna on löysällä, se ihana korvia raastava vinkuna.
 
Takaisin
Ylös