Uudet bussit, syksy 2022

5.9.2022
Huomenna 5.9.2022 Helb 2201 linjalla 570 lähdöt lentoasema 6:23 ja Mellunmäki 7:33.Tämän jälkeen vielä koulutuskäyttöön.

Onko tietoa, koska säännöllinen linjaliikenne nivelillä alkaa? Ja onko noita yhä vasta yksi kappale?
 
Onko tietoa, koska säännöllinen linjaliikenne nivelillä alkaa? Ja onko noita yhä vasta yksi kappale?

Kuuleman mukaan Volvolle on tullut 4kpl niveltä lisää. Ja 5kpl A2.

Nuo letkut kuin myös A1 ja A2 pääsevät mitä todennäkösemmin säännölliseen ajoon sitä mukaan kun kuljettajat saavat sähköautokoulutuksen. Esim. Itse saan sen tämän viikon keskiviikkona.
 
Kuuleman mukaan Volvolle on tullut 4kpl niveltä lisää. Ja 5kpl A2.

Nuo letkut kuin myös A1 ja A2 pääsevät mitä todennäkösemmin säännölliseen ajoon sitä mukaan kun kuljettajat saavat sähköautokoulutuksen. Esim. Itse saan sen tämän viikon keskiviikkona.

Lauantaina kun Kehä 3 menin niin ei ainakaan näkynyt.
 
Lauantaina kun Kehä 3 menin niin ei ainakaan näkynyt.
Minkä verran siellä on hallitilaa sisäsäilytykseen? Neljä niveltä tietenkin vaatii jo jonkin verran tilaa, mutta tuollaisille uutuuksille voisi olla tietyt intressit pitää ne erilaisilta asioilta suojassa ainakin viikonlopun yli.
 
Pohjolan uusi teli yutongeja tuli vastaan kehä 1:llä 4kpl. Yhden numero oli ainakin 944 ja korkeat selkänojat löytyi eli menossa kirkkonummen tai sipoonlinjoille?
 
Minkä verran siellä on hallitilaa sisäsäilytykseen? Neljä niveltä tietenkin vaatii jo jonkin verran tilaa, mutta tuollaisille uutuuksille voisi olla tietyt intressit pitää ne erilaisilta asioilta suojassa ainakin viikonlopun yli.

Bussipuolella oliko 4 vai 5 hallia ja kuhunkin mahtuu 1-2 autoa. Toisinaan busseja on parkissa myös hallin takana eli eivät välttämättä näy kehälle.
 
Nyt alkaa Yutongeja kyllä olla Pohjolan liikenteellä jo tarpeeksi. Ja ite olin myös ymmärtänyt että PL:lle olisi tulossa vuodenvaihteeseen uusia teli-Yutongeja myös runkolinjalle 500 (en muista montako). Toivottavasti seuraavassa uudessa sopimuksessa PL hankkii sähköbussinsa mielummin meille tutummilta Volvolta tai Scanialta. Itellä ei varsinaisesti ole Yutongeja mitään vastaan, mutta ite vaan matkustaisin mielummin tutumpien Volvon tai Scanian valmistamilla sähköbusseilla.
 
Nyt alkaa Yutongeja kyllä olla Pohjolan liikenteellä jo tarpeeksi. Ja ite olin myös ymmärtänyt että PL:lle olisi tulossa vuodenvaihteeseen uusia teli-Yutongeja myös runkolinjalle 500 (en muista montako). Toivottavasti seuraavassa uudessa sopimuksessa PL hankkii sähköbussinsa mielummin meille tutummilta Volvolta tai Scanialta. Itellä ei varsinaisesti ole Yutongeja mitään vastaan, mutta ite vaan matkustaisin mielummin tutumpien Volvon tai Scanian valmistamilla sähköbusseilla.

Vuodenvaihteen sopimuksiin tulevien jälkeen on vuorossa A2:lla ajettava 23:n ja sähköteleillä ajettavien 520 ja 530 sopimukset ensi syksynä. Kumpikaan ruotsalaisista firmoista ei ole sanonut mitään sen suuntaista, että niiltä saisi sähkötelejä lähiaikoina, eli jos PL ei hanki lisää Yutongia, niin vaihtoehdot ovat joko BYD tai Solaris, joista jälkimmäistä ei kai ole vielä nähty käytännössä.
 
Nyt alkaa Yutongeja kyllä olla Pohjolan liikenteellä jo tarpeeksi. Ja ite olin myös ymmärtänyt että PL:lle olisi tulossa vuodenvaihteeseen uusia teli-Yutongeja myös runkolinjalle 500 (en muista montako). Toivottavasti seuraavassa uudessa sopimuksessa PL hankkii sähköbussinsa mielummin meille tutummilta Volvolta tai Scanialta. Itellä ei varsinaisesti ole Yutongeja mitään vastaan, mutta ite vaan matkustaisin mielummin tutumpien Volvon tai Scanian valmistamilla sähköbusseilla.

Jos oletetaan, että Pohjola hankkii kaikkiin vuodenvaihteessa alkaviin sopimuksiin (59, 500 ja kirkkonummi) teli-Yutongeja, tulisi niitä kaiken kaikkiaan vuoden vaihteessa alkaviin sopimuksiin 53 kpl. Kirkkonummelle tosin on luvattu myös 11 kpl A2-sähköbusseja, joita ei ainakaan Yutong ainakaan netissä olevan tiedon mukaan valmista, joten sinne saattaa tulla myös jotain toista merkkiä.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:22 ----------

Vuodenvaihteen sopimuksiin tulevien jälkeen on vuorossa A2:lla ajettava 23:n ja sähköteleillä ajettavien 520 ja 530 sopimukset ensi syksynä. Kumpikaan ruotsalaisista firmoista ei ole sanonut mitään sen suuntaista, että niiltä saisi sähkötelejä lähiaikoina, eli jos PL ei hanki lisää Yutongia, niin vaihtoehdot ovat joko BYD tai Solaris, joista jälkimmäistä ei kai ole vielä nähty käytännössä.

Myös ainakin VDL:ltä löytyy sähköteli uudesta Citeasta, jota pitäisin Solaeista todennäköisempänä vaihtoehtona.
 
Kirkkonummelle tosin on luvattu myös 11 kpl A2-sähköbusseja, joita ei ainakaan Yutong ainakaan netissä olevan tiedon mukaan valmista, joten sinne saattaa tulla myös jotain toista merkkiä.
"Perinteisen tyylin" mukaisia A2:sia ei sähköpuolella ehkä ole saatavilla samalla tavalla kuin dieselien markkinoilla, siksi HSL on tainnut hieman joustaa joissakin sähkö-A2:siin liittyvissä jutuissa. Mahtaisiko tällainen kelvata HSL:lle A2:sena?
 
"Perinteisen tyylin" mukaisia A2:sia ei sähköpuolella ehkä ole saatavilla samalla tavalla kuin dieselien markkinoilla, siksi HSL on tainnut hieman joustaa joissakin sähkö-A2:siin liittyvissä jutuissa. Mahtaisiko tällainen kelvata HSL:lle A2:sena?

Noissa Tampereen lyhyissä Yutongeissa on kai vain 33 istumapaikkaa, kun taas ilmeisesti A2-sähköbusseissa pitää olla 35 istumapaikkaa, joka onkin kai juuri se määrä mitä HelB:n uusissa A2-sähkövolvoissa on.
 
Pohjolan uusi teli yutongeja tuli vastaan kehä 1:llä 4kpl. Yhden numero oli ainakin 944 ja korkeat selkänojat löytyi eli menossa kirkkonummen tai sipoonlinjoille?
Periaatteessa keskustelu Kirkkonummen Yutongeista kuuluisi ketjuun Uudet bussit, vuodenvaihde 2022/2023. Kyseinen ketju vaan pitäisi avata ensin.
 
Takaisin
Ylös