Uudet bussit, syksy 2022

Noissa Tampereen lyhyissä Yutongeissa on kai vain 33 istumapaikkaa, kun taas ilmeisesti A2-sähköbusseissa pitää olla 35 istumapaikkaa, joka onkin kai juuri se määrä mitä HelB:n uusissa A2-sähkövolvoissa on.
Niin, rekisteritietoihin merkitty lukema 36 taitaa sisältää kuljettajanpaikan ja läppäistuimet kaikkien muiden istuinten lisäksi. Matkustajille tarkoitettuja istuimia klaffit mukaanlukien olisi se 35. En nyt kuitenkaan mene HSL:n puolesta sanomaan, voidaanko läppäistuimetkin katsoa kelvollisiksi istuimiksi.
 
Niin, rekisteritietoihin merkitty lukema 36 taitaa sisältää kuljettajanpaikan ja läppäistuimet kaikkien muiden istuinten lisäksi. Matkustajille tarkoitettuja istuimia klaffit mukaanlukien olisi se 35. En nyt kuitenkaan mene HSL:n puolesta sanomaan, voidaanko läppäistuimetkin katsoa kelvollisiksi istuimiksi.

A2- ja D-tyypin (nivel) sähköbusseissa HSL sallii toistaiseksi vaaditun istumapaikkamäärän alittamisen kahdella paikalla. A2:n vaatimus on 39 kiinteää istumapaikkaa + 3 klaffia, eli A2-sähköbussissa 37+3. Kuljettajan paikka ei sisälly lukuun. A1-, A2- ja D-tyypin sähköbusseista on lisäksi mahdollista saada 0,05 lisäpistettä / paikka vaatimuksen ylittävistä istumapaikoista (enintään 6 paikasta).
 
Viimeksi muokattu:
A2- ja D-tyypin (nivel) sähköbusseissa HSL sallii toistaiseksi vaaditun istumapaikkamäärän alittamisen kahdella paikalla. A2:n vaatimus on 39 kiinteää istumapaikkaa + 3 klaffia, eli A2-sähköbussissa 37+3. Kuljettajan paikka ei sisälly lukuun.
Juu, noinhan se menee. Itse asiassa tuo juttu lienee suora siteeraus jostain virallisemmasta ohjeistuksesta, kuukanko:n kirjoittamassa viestissä #31 tässä samassa ketjussa tuo sanotaan jotakuinkin noin sanasta sanaan. :smile:
 
Kumpikaan ruotsalaisista firmoista ei ole sanonut mitään sen suuntaista, että niiltä saisi sähkötelejä lähiaikoina, eli jos PL ei hanki lisää Yutongia, niin vaihtoehdot ovat joko BYD tai Solaris, joista jälkimmäistä ei kai ole vielä nähty käytännössä.

Kyllä uutta Citywideä saa ymmärtääkseni sähkötelinä, mun mielest niitä on jo toimitettu jonnekin Ruotsiin (tai tulossa lähiaikoina, toivottavasti Tukholman seudulle). Volvolta täytyy nyt vielä odottaa että 8900:sta julkaistaan turistimallien tapaan uusi sukupolvi (jota odotan koko ajan innolla, ja aina varautunut siihen että se ilmestyy millä hetkellä hyvänsä), ja sen yhteydessä sähköversio. Voin sanoa että odotan päivittäin sitä että norjalainen YouTube-kanava "Bussmagasinet" julkaisee videon uuden sukupolven Volvo 8900:sta. ;)
 
Volvolta täytyy nyt vielä odottaa että 8900:sta julkaistaan turistimallien tapaan uusi sukupolvi (jota odotan koko ajan innolla, ja aina varautunut siihen että se ilmestyy millä hetkellä hyvänsä), ja sen yhteydessä sähköversio. Voin sanoa että odotan päivittäin sitä että norjalainen YouTube-kanava "Bussmagasinet" julkaisee videon uuden sukupolven Volvo 8900:sta. ;)

Onko Volvo edes huhuillut mistään sähköteli suunnitelmasta?
 
Onko Volvo edes huhuillut mistään sähköteli suunnitelmasta?

Ihan varmasti kunhan 8900:sta saadaan ensin uusi sukupolvi julkaistua. Ja sitäpaitsi sähköbussien kysyntähän kasvaa koko ajan niin pätkä-, teli- kuin nivelbusseissa, joten eiköhän Volvollakin ole kiinnostusta tuoda oma malli markkinoille, kun sähköbussithan ovat tätä päivää kuten me kaikki tiedämme. Niille on vaan sen verran kysyntää joten ihan varmasti on suunnitteilla, kun lähimmällä kilpailijalla, Scaniallakin on.

Enkä yllättyis jos uuden 8900:n yhteydessä esitellään myös etumatala nivelversio, jolle riittää kysyntää varsinkin kotimarkkinoilla Ruotsissa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Ihan varmasti kunhan 8900:sta saadaan ensin uusi sukupolvi julkaistua. Ja sitäpaitsi sähköbussien kysyntähän kasvaa koko ajan niin pätkä-, teli- kuin nivelbusseissa, joten eiköhän Volvollakin ole kiinnostusta tuoda oma malli markkinoille, kun sähköbussithan ovat tätä päivää kuten me kaikki tiedämme. Niille on vaan sen verran kysyntää joten ihan varmasti on suunnitteilla, kun lähimmällä kilpailijalla, Scaniallakin on.

Enkä yllättyis jos uuden 8900:n yhteydessä esitellään myös etumatala nivelversio, jolle riittää kysyntää varsinkin kotimarkkinoilla Ruotsissa. :)
Kysyinkin että onko Volvo edes huhuillut tämmöistä niin sinulla on varmaan sitten lähde jos kerran "ihan varmasti"?
 
Kirkkonummelle tosin on luvattu myös 11 kpl A2-sähköbusseja, joita ei ainakaan Yutong ainakaan netissä olevan tiedon mukaan valmista, joten sinne saattaa tulla myös jotain toista merkkiä.

Sipoossahan PL ajaa A2-lähdöt telibusseilla, joten voi olla että sama tapahtuu Kirkkonummella. Toisaalta PL tarjosi telejä suoraan kilpailutusvaiheessa toisin kuin Kirkkonummella, jossa sopimukseen on merkitty sähkö-A2:sia.

On myös mahdollista, että Yutongilta löytyykin sähkö-A2:sia jostain kolosta. Jos muistan oikein, Yutongin mallistosta ei löytynyt telibussejakaan ennen kuin sellaisia ilmestyi vanhalle 562:lle. Nykyään Yutongin sivuilla olevat kuvat teleistä ovat kaikki HSL-värityksellä. On siis mahdollista, että Yutong lanseeraa myös A2-mallin.
 
Aloittavatko noi kaikki 3 niveltä säännöllisessä liikenteessä ensi viikkoon menessä, jolloin jo ensi viikolla on syytä lähteä Tikkurilaan tai Mellunmäkeen jos haluaa päästä uuden nivel-Volvon kyytiin?
 
Eli tämä taitaapi olla pätkä volvo?

Joo, pätkis on tämä. 2201-2219 on nivelet ja 2220-2261 on pätkät. En oo vaan varma tuleeko ekana A2 vai A1 :D

---------- Viestit yhdistetty klo 23:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:58 ----------

Aloittavatko noi kaikki 3 niveltä säännöllisessä liikenteessä ensi viikkoon menessä, jolloin jo ensi viikolla on syytä lähteä Tikkurilaan tai Mellunmäkeen jos haluaa päästä uuden nivel-Volvon kyytiin?

2201 on ainoa joka on ollut jo viikon verran ajossa. 2204 on myös varikolla, muttei ole päässyt vielä ajoon. Varmaankin ensi viikon aikana. 2203 on edelleen Volvolla, joten niveliä on tällä hetkellä vain 2 Ojangossa. Ja ylipäätänsä, vain 2 sähkö Volvoa on siis Ojangossa tällä hetkellä.
 
HB 2204 = NMO-904

---------- EDIT: lisätään vielä kaksi klo 12:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:18 ----------

HB 2203 = NMO-903
HB 2223 = YKV-423

---------- Viestit yhdistetty klo 15:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:49 ----------

Noissa Tampereen lyhyissä Yutongeissa on kai vain 33 istumapaikkaa, kun taas ilmeisesti A2-sähköbusseissa pitää olla 35 istumapaikkaa, joka onkin kai juuri se määrä mitä HelB:n uusissa A2-sähkövolvoissa on.
Tätä käsiteltiinkin jo alkuviikosta, ja Miska palautti mieliimme tilaajan vaatimukset. A2:lla minimivaatimus istumapaikkamäärän suhteen on siis 39+3, ja siitä on tilapäinen lievennys sähkökaluston osalta 37+3. HB:n takaovelliset 7900E:t täyttävät tämän vaatimuksen 37+3. Takaovettomiin tulee paikkaluvuksi 39+3. Nuo kaksi versiota poikkeavat toisistaan muutenkin kuin istumapaikkaluvun ja ovien määrän osalta. Takaovellisissa etumatkustamo on todella lyhyt. Keskiovet ja -silta sijaitsevat selvästi edempänä verrattuna takaovettomiin. Tämä tuli esille HB:n informaatiotilaisuudessa, joka oli osa SLHS:n varikkokiertuetta. Auditoriossa näytettiin kaaviokuvat ja tekniset erittelyt HB:n syksyn 2022 Volvo-sähkölinja-automalleista. Varikon pihalla oli muutaman nivelen lisäksi kaksiakselinen 2223. Retkikunta pääsi myös lyhyehkölle kiertoajelulle Vantaan Fazerilan suuntaan 2204:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös