Uudet bussit, syksy 2022

Jos tarkkoja ollaan, niin tilaaja edellytti, että myös kahden vara-auton tulee olla sähkökäyttöisiä nivelbusseja (yhteensä siis 18), joten siihen nähden HelB hankki vielä yhden ylimääräisen.
Toki näin, HB tosiaan hankki kolmesta vara-autosta vain yhden omaehtoisesti. Olisikin ehkä korrektia ilmaista, että tilaaja edellytti 16 + 2:ta ko. vaatimukset täyttävää linja-autoa.
 
:lol::lol::lol:

---------- Viestit yhdistetty klo 20:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:38 ----------



Esimerkiksi musiikin kuunteluun? Itse en tarvitsisi mutta tuli vaan mieleen, onko nykyään vakiovarusteena.

Täytyy jatkaa kyselyä...onko parempi kuunnella musiikkia omilla korvanapeilla bluetoothin kautta bussin radiosta kuin ohjaamon kajareista?
 
Teli-Yutongeista puheen ollen; Onko Pohjolalle edelleen tulossa vuodenvaihteen sopimuksia varten autoja jo elokuun aikana, kuten oli toisessa ketjussa puhetta?

Pari viikkoa sitten tuli 13 TeliYutongia. Ens vuonna tulee telejä 28 lisää linjoille 520,530(Elokuu 2023)+VolvoA2 15kpl,joista 9 menee H23:lle(Elokuu2023)Oli myös huhua et tulis Vdl:ää mut ei ole varma.
 
Tänään kun pääsin matkustamaan HelB 2201:llä, tuli siitä pääasiassa positiivinen vaikutelma. Ainoa isompi asia, mikä minua häiritsi oli kovaääninen nitina ja natina. Omasta mielestä kyseinen ääni oli hyvin häiritsevä, koska se oli niin kova.
 
Olin tänään ekaa kertaa Helbin uuden haitariVolvon kyydissä, ja täytyy kyllä sanoa että jäi varsinkin positiivinen fiilis kyseisestä autosta. Ehkä jopa paras sähköbussi minkä kyydissä olen tähän mennessä ollut, ja meen kyllä mielellään uudestaan näiden autojen kyytiin. Mukavan hiljainen ja tasainen kyyti varsinkin Nobinan Build Your Dreamseihin verrattuna, enkä voi kuin kehua uuden Volvon kyytiä. Vois myös sanoa, että näissä on jopa enemmän sitä aitoa nivelbussin tunnelmaa verrattuna Bydeihin. Vähän samanlainen tunnelma kuin olisi vaikka Tukholmassa haitariMANin kyydissä, ja jotenkin tuli jopa mieleen ne ajat, kun Tampereella oli vielä matalalattiaisia nivelbusseja. Vaihdoin myös kuljettajan kanssa muutaman sanan, ja kuljettaja oli kyllä todella tyytyväinen uuteen työkaluunsa, ja kehui autoa kaikinpuolin mukavaksi ja hiljaiseksi ajaa. Kyseisellä kuljettajalla ei kuulemma ollut aiempaa kokemusta haitaribussin ajamisesta, mutta kehui sen ajamista yllättävän helpoksi ja sanoi näin että "Ihan yhtä helppoahan se on kuin lyhyemmälläkin bussilla kunhan muistaa seurata peilejä". Me kuljettajan kanssa uskoimme molemmat siihen, että tää Volvon malli tulee saamaan Suomessakin hyvän menestyksen, ja ite uskon jo että jos Tampereellekin vielä hankitaan uusia niveliä, niin ne ovat juurikin näitä Volvoja. Suosittelen kyllä kovasti kaikille näitä Helbin uusia Volvoja, ei valittamista! ;)
 
Olin tänään ekaa kertaa Helbin uuden haitariVolvon kyydissä, ja täytyy kyllä sanoa että jäi varsinkin positiivinen fiilis kyseisestä autosta.
Täytyy itsekin kokeilla kyytiä sitten, kun seudulle tulee menoa, koska tulin uteliaaksi. Vuosi sitten alueella pian syysliikenteen alettua matkustin Munkkivuoressa uuden runkolinjan BYD:llä. En ollut kovin vakuuttunut bussin laadusta matkustajan näkökulmasta. Pitääpä ottaa tuolle uusinta samalla kertaa.
 
Tänään kun pääsin matkustamaan HelB 2201:llä, tuli siitä pääasiassa positiivinen vaikutelma. Ainoa isompi asia, mikä minua häiritsi oli kovaääninen nitina ja natina. Omasta mielestä kyseinen ääni oli hyvin häiritsevä, koska se oli niin kova.

#2203 ei ainakaan natissut ja oli todella positiivinen yllätys joka löi kyllä mennen tullen BYD:in vastaavat (ainakin matkustajan näkökulmasta)
Ainoa miinus on tuo ovien sulkemisääni.
 
#2203 ei ainakaan natissut ja oli todella positiivinen yllätys joka löi kyllä mennen tullen BYD:in vastaavat (ainakin matkustajan näkökulmasta).
En ole vielä matkustanut tuollaisella nivel-Volvolla, mutta minua kiinnostaa tietää ne kohdat, joissa Volvo peittoaa BYD:in. Mitä ne ovat?
 
En ole vielä matkustanut tuollaisella nivel-Volvolla, mutta minua kiinnostaa tietää ne kohdat, joissa Volvo peittoaa BYD:in. Mitä ne ovat?
Kerron yhden näkökulman, joka tietenkin on kertojansa subjektiivinen mielipide. Minun mielestäni Volvon jousitus tuntui vähemmän kovalta verrattuna BYD:hen. Viimeksi mainituilla olen matkustanut lukuisia kertoja varsinkin linjalla 40, tuolla Volvon sähkönivelellä vain kerran, sekin oli lyhyt tutustumisajelu Itä-Vantaalla. BYD-nivelissä olen istunut monessa eri kohdassa, Volvossa vain melko edessä (etuakselista vähän taakse päin). Minulle syntyi se mielikuva, että Volvo on hieman onnistuneempi matkustusmukavuudessa. Siitä mitä nuo ovat työkaluina, minulla ei ole mitään näkökulmaa.

Mitä noihin kolinoihin tulee, niin sähköautojen kanssa se on sillä tavalla, että pienetkin koriäänet erottuvat korostuneesti, koska ison dieselin möyryntä on jäänyt pois. En itse Volvossa (HB 2204) kovin kummoisia kolinoita etuosassa huomannut, jossain montussa toki kopsahti, mutta en sitä pitänyt kovin kummoisena sensaationa. Mitä vähemmän sivuääniä, tietenkin aina parempi.
 
Pitää lähteä itsekkin kohta hupiajelulle pitkästä aikaan ihan vaan sen takia, että voin heittää mielipiteeni muiden sekaan.
 
En ole vielä matkustanut tuollaisella nivel-Volvolla, mutta minua kiinnostaa tietää ne kohdat, joissa Volvo peittoaa BYD:in. Mitä ne ovat?

Omasta mielestä niitä, ovat pehmeämpi jousitus, suurempi istumapaikkamäärä ja hyvin pehmeä liikkeellelähtö ja jarrutus. Tuo tasaisuus saattaa osittain johtua kuljettajastakin, mutta en ole itse koskaan saanut yhtä tasaista kyyti BYD:issä, vaikka niillä melkein joka päivä matkustakin. Myös sisustus on enemmän omaan mieleen, mutta se onkin jo mieltymyksistä enemmän kiinni.
 
En ole vielä matkustanut tuollaisella nivel-Volvolla, mutta minua kiinnostaa tietää ne kohdat, joissa Volvo peittoaa BYD:in. Mitä ne ovat?

Volvo ostaa tuotantoonsa kuitenkin jotakin Suomestakin. Onko Bydissä mitään suomalaista?

---------- Viestit yhdistetty klo 15:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:02 ----------

Omasta mielestä niitä, ovat pehmeämpi jousitus, suurempi istumapaikkamäärä ja hyvin pehmeä liikkeellelähtö ja jarrutus. Tuo tasaisuus saattaa osittain johtua kuljettajastakin, mutta en ole itse koskaan saanut yhtä tasaista kyyti BYD:issä, vaikka niillä melkein joka päivä matkustakin. Myös sisustus on enemmän omaan mieleen, mutta se onkin jo mieltymyksistä enemmän kiinni.

Volvon sähkönivelen kyydissä olen ollut vain Ruotsissa ja kyyti tuntui miellyttävältä. Pitää kuitenkin saada vertailukokemus Helsingin surkeilta kaduilta. Nobinan nivel-Bydissä on olo ollut kuljettajasta ja bussiyksilöstä riippumatta kuin tehosekoittimessa. Onkohan "kaasu"-polkimessa tehdasasetuksena vain kaksi asentoa?
 
Takaisin
Ylös