Uudet bussit, syksy 2022

HelB 2228 varikolla, Ojangossa. Kyseessä on A1 Volvo 7900E.
Rekkari on YKV-928. Elikkäs 2228:sta eteenpäin on A1. A2 on taas 2220-2227.
 
Vastaavasti takaoveton HelB 2230 oli koeajolla (?) Kehä 3:lla tänään. Rekisteri YKV-430.
 
Kaverini Ojangolta moitti nivel-Volvoja kylmiksi ohjaamossa.
Toisaalta Ojangon ajomestari kertoi että joku oli valittanut kuumuudesta samassa paikassa...

Kokemuksia teillä? :cool:
 
Sit kun kaikki uudet Volvot ovat talossa, niin tuleeko se olemaan pääosin niin että Tikkurilasta lähteviä linjoja ajetaan suurimmaksi osaksi niillä ja Rautatientorilta lähteviä taas enimmäkseen dieseleillä (Scanioilla pääosin)? juttelin vähän aikaa sit erään Helbin kuljettajan kanssa, ja hänen mukaansa Tikkurila tulee olemaan (tai periaatteessa on jo) varmin paikka päästä niiden Volvojen kyytiin.
 
Kaverini Ojangolta moitti nivel-Volvoja kylmiksi ohjaamossa.
Toisaalta Ojangon ajomestari kertoi että joku oli valittanut kuumuudesta samassa paikassa...

Kokemuksia teillä? :cool:

Mikään autoista ei oo ollut kylmä tai liian kuuma, ainakaan mulla. Ei mulla muuta sanottavaa. Hyviä autoja ovat.
 
Sit kun kaikki uudet Volvot ovat talossa, niin tuleeko se olemaan pääosin niin että Tikkurilasta lähteviä linjoja ajetaan suurimmaksi osaksi niillä ja Rautatientorilta lähteviä taas enimmäkseen dieseleillä (Scanioilla pääosin)? juttelin vähän aikaa sit erään Helbin kuljettajan kanssa, ja hänen mukaansa Tikkurila tulee olemaan (tai periaatteessa on jo) varmin paikka päästä niiden Volvojen kyytiin.

Periaatteessa varmin paikka lienee metron liityntälinjat 92 - 98 sekä linjat 588, 734 ja 737, jotka tullaan ajamaan käytännössä täysin sähköllä. Tikkurilasta lähtevillä linjoilla liikkuu seassa myös dieselkalustoa, vaikka ei varmaan Tikkurilassakaan tarvitse kovin kauan odoteella sähkö-Volvon kohtaamista. A2-sähköbusseja 2220 - 2227 voi hyvin näkyä seutulinjoillakin. Ojangon kohteen liikenteeseen pitäisi jäädä sähköbussien tultuakin ajoon n. 50 dieselbussia + vara-autot.
 
Mikään autoista ei oo ollut kylmä tai liian kuuma, ainakaan mulla. Ei mulla muuta sanottavaa. Hyviä autoja ovat.

Vielä ei tosin ole ollut sellaisia kelejäkään, että näistä pääsisi todellisia mielipiteitä antamaankaan.

Sanoisin että ensin kannattaa odottaa ainakin vähintään se -10 astetta sekä toinen ääripää +25 astetta ulos lämpötilaa ennenkuin voi sanoa onko tai eikö joku auto ole kuuma tai kylmä.
 
Sit kun kaikki uudet Volvot ovat talossa, niin tuleeko se olemaan pääosin niin että Tikkurilasta lähteviä linjoja ajetaan suurimmaksi osaksi niillä ja Rautatientorilta lähteviä taas enimmäkseen dieseleillä (Scanioilla pääosin)? juttelin vähän aikaa sit erään Helbin kuljettajan kanssa, ja hänen mukaansa Tikkurila tulee olemaan (tai periaatteessa on jo) varmin paikka päästä niiden Volvojen kyytiin.
Miska tähän jo vastasikin, ja siihen liittyen minäkin aloittaisin uusien kaksiakselisten Volvojen "metsästyksen" Itäkeskus - Kontula - Mellunmäki -akselilta unohtamatta linjaa 98 (sitten kun uutuuksia on sijoitettu noille linjoille). Mutta jos A2-Volvot kolmilla pariovilla kiinnostavat myös, niin ehkä hakeutuisin Tikkurilaan. Siellä näkee jo nyt ja jatkossa näkee vielä enemmän 570:sen nivelten lisäksi A1:siä ja A2:sia. Mitä tulee linjoihin 588, 734 ja 737(K), niin niillä tuppaa pyörimään yhdet ja samat autot jonkin aikaa. Jos tällaisella ei ole omalle harrastukselle sen kummempaa väliä, niin matkustus- ja kuvauskokemuksia voi toki hankkia niiltäkin.
 
Pohjolan uusi teli yutongeja tuli vastaan kehä 1:llä 4kpl. Yhden numero oli ainakin 944 ja korkeat selkänojat löytyi eli menossa kirkkonummen tai sipoonlinjoille?

Tuli tänään matkustettua ensimmäistä kertaa ihan sattumalta tällaisella, numerolla 925. Olipa erittäin mukavaa, tasaista ja hiljaista kyytiä. Sisällä oli myös oikein lämmintä. En tiedä, mistä johtuu, mutta matkustusmukavuus oli nivel-BYDeihin verrattuna ihan toisessa luokassa, kun tuntuu, että nuo sähkömadot lähtevät aina liikkeelle niin että ihmiset meinaavat kaatua, ovat meluisia sekä pysäytysäänimerkki särkee korvia. Melkoisia laatueroja valmistajien kesken.
 
Tuli tänään matkustettua ensimmäistä kertaa ihan sattumalta tällaisella, numerolla 925. Olipa erittäin mukavaa, tasaista ja hiljaista kyytiä. Sisällä oli myös oikein lämmintä. En tiedä, mistä johtuu, mutta matkustusmukavuus oli nivel-BYDeihin verrattuna ihan toisessa luokassa, kun tuntuu, että nuo sähkömadot lähtevät aina liikkeelle niin että ihmiset meinaavat kaatua, ovat meluisia sekä pysäytysäänimerkki särkee korvia. Melkoisia laatueroja valmistajien kesken.

Onko BYD:in ja Yutongin hinnoissa isokin ero? Varmasti ovat vastaavanlaisia eurooppalaisia busseja halvempia, mutta onko näilla kahdella eroa hinnassa?
 
Mutta, entä verrattuna teli-BYDiin?
Hyvä kysymys. Nythän BYD-telejä on paljon linjoilla 79, 84 ja 88(B), lisäksi muuallakin jonkin verran. Itse olen mennyt niillä varsinkin Laajasalossa, ja ne ovat vaikuttaneet sangen onnistuneilta ja miellyttäviltä. Samoin Herttoniemen(kin) suunnalla liikkuvat A2-kokoiset BYD:t.
 
Hyvä kysymys. Nythän BYD-telejä on paljon linjoilla 79, 84 ja 88(B), lisäksi muuallakin jonkin verran. Itse olen mennyt niillä varsinkin Laajasalossa, ja ne ovat vaikuttaneet sangen onnistuneilta ja miellyttäviltä. Samoin Herttoniemen(kin) suunnalla liikkuvat A2-kokoiset BYD:t.
Ajettavuudeltaankin uusimmat BYDit ovat täysin omaa luokkaansa: jämäköitä eikä ylimääräisiä ääniä. Lisäksi niissä on ohjauspyörän oikealle puolelle sijoitettu hidastinvipu, jolla voi jarruttaa sähköjarrulla (joka lataa myös akkuja). Tätä käyttämällä saa todella tasaista ja taloudellista ajoa eikä juurikaan tarvitse koskea varsinaiseen jarrupolkimeen.
 
Vielä ei tosin ole ollut sellaisia kelejäkään, että näistä pääsisi todellisia mielipiteitä antamaankaan.

Sanoisin että ensin kannattaa odottaa ainakin vähintään se -10 astetta sekä toinen ääripää +25 astetta ulos lämpötilaa ennenkuin voi sanoa onko tai eikö joku auto ole kuuma tai kylmä.

Ööh...

En nyt tajua. Ihan tässä todellisen_mielipiteen_esitän!

Siis jos kuljettajaa paleltaa siitä huolimatta, että hän on vääntänyt ohjaamon lämmityksen täysille ja silti ei lämmöt nousseet, mitä siinä pitää odottaa ?

Ehkä sitä, että saadaan HB:n pilkkihaalarit kuskeille? :cool:

Vai kenties sitä, että alkuun sähkö-Volvoissa saattaa olla lämmön konffauksissa feelua?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös