Uudet bussit, syksy 2024

Asiantuntijat ovat yleensä firman maksamia joten homma on umpikujassa. Korruptioon ei Suomessa uskota mutta kyllä sitä on. On myöskin syytä miettiä onko sähköautot tulevaisuuden juttu, kun niiden akkuja ei osata vielä kierrättää tarpeeksi hyvin ja akkujätettänä syntyy koko ajan
Päästökauppa pakottaa yritykset kokoaika yhä enemmän siirtymään kestävään. Jos tuotannon alkupäässä ei päästökauppaa ole, on sen sitten järjestettävissä niin, että sieltä tilannut maksaa päästökompensaatiot joka myös osaltaan toimii kannusteena tuottaa maassa, jossa ollaan kestävällä pohjalla. Liikennepolttoaineet ovat tulossa pian päästökaupan piiriin.

Akkuja kyllä kierrätetään. Vähän väliä kuulee uusia kohteita, joissa on esimerkiksi Teslan vanhoja akkuja käytössä.

Vety ei vielä ole ratkaisu. Hiilineutraalius on tavoitettava enemmin tai myöhemmin tai ei ole enää ihmisiäkään. Pitäisikö kaikki linja-autoliikenne siis lakkauttaa, jos kerta dieseliä parempaa ratkaisua ei ole?

Voidaanhan lukuja aina pyöritellä länsimaissa, mutta missä tuho oikeasti tapahtuu on kehittyvissä maissa. Onko sademetsien hakkaus ja haalpatyövoiman käyttö moraalisesti oikein?
Onko venäläisen tai saudi-arabialaisen öljyn käyttö parempi idea kuin kotimaisen tuuli- tai ydinsähkön?
 
Päästökauppa pakottaa yritykset kokoaika yhä enemmän siirtymään kestävään. Jos tuotannon alkupäässä ei päästökauppaa ole, on sen sitten järjestettävissä niin, että sieltä tilannut maksaa päästökompensaatiot joka myös osaltaan toimii kannusteena tuottaa maassa
Siis koko järjestelmässä on vika. Tutkijat jotka kommentoivat tuon järjestelmän toimimattomuutta ovat yleisesti hiljennetty.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Onko venäläisen tai saudi-arabialaisen öljyn käyttö parempi idea kuin kotimaisen tuuli- tai ydinsähkön?
Venäläistä ja saudi arabialaista öljyä kiinalaiset nimenomaan käyttävät.
 
Viimeksi muokattu:
Siis koko järjestelmässä on vika. Tutkijat jotka kommentoivat tuon järjestelmän toimimattomuutta ovat yleisesti hiljennetty.
Viesti yhdistetty automaattisesti:
Ei kai se päästökauppa toimi siellä missä sitä ei käytetä. Energiantuotannossa näkyy selkeästi, kun tuotetaan saastuttavaa sähköä, sähkö maksaa moninkertaisesti kuin jos tuotetaan uusiutuvaa sähköä. En oikein ymmärrä miksi tuo ei toimi? Tuohan juuri kannustaa ympäristöystävälliseen käyttäytymiseen
Venäläistä ja saudi arabialaista öljyä kiinalaiset nimenomaan käyttävät.
Ja siksi meidänkin pitäisi ostaa? Se, jos toiset ostavat, ei tarkoita, että meidän pitäisi tehdä niin. Onko se puolustus käyttää fossiilista öljyä ja ostaa sitä ihmisoikeuksia polkevilta mailta, koska joku toinenkin ostaa? Mielestäni kotimainen sähkö on paljon parempi, tai tulevaisuudessa vety.

Se, että tuotanto on Kiinassa, ei ole hyvä, mutta pienempi paha se nykytilanteessa on. Vaihtoehto on tosiaan, että meillä ei kohta kulje yhtään bussia kaduilla, en minä nyt siihen haluaisi mennä. Vai olisiko paluu johdinautoihin tai hevosvetoisiin?
 
Ei kai se päästökauppa toimi siellä missä sitä ei käytetä. Energiantuotannossa näkyy selkeästi, kun tuotetaan saastuttavaa sähköä, sähkö maksaa moninkertaisesti kuin jos tuotetaan uusiutuvaa sähköä. En oikein ymmärrä miksi tuo ei toimi? Tuohan juuri kannustaa ympäristöystävälliseen käyttäytymiseen

Ja siksi meidänkin pitäisi ostaa? Se, jos toiset ostavat, ei tarkoita, että meidän pitäisi tehdä niin. Onko se puolustus käyttää fossiilista öljyä ja ostaa sitä ihmisoikeuksia polkevilta mailta, koska joku toinenkin ostaa? Mielestäni kotimainen sähkö on paljon parempi, tai tulevaisuudessa vety.

Se, että tuotanto on Kiinassa, ei ole hyvä, mutta pienempi paha se nykytilanteessa on. Vaihtoehto on tosiaan, että meillä ei kohta kulje yhtään bussia kaduilla, en minä nyt siihen haluaisi mennä. Vai olisiko paluu johdinautoihin tai hevosvetoisiin?
Olisihan meillä vielä dösiä mikäli vanhempia ei olisi romutettu vaan käytetty loppuun. 16 vuoden käyttöikä on mielestäni liian pieni. Miksi nykyäänkin ostetaan vielä Kiinasta uusia sähködösiä vaikka Euroopassakin jo saisi. Mennään taas halvemmuus edellä. Poljetaanhan akku tuotannossa yhtä lailla ihmisoikeuksia kuin äljytuotannossakin. Kaikki on liitoksissa toisiinsa. Turhapa tästä väitellä, kuitenkaan mitään vaikutusta ole isoihin miehiin😉
 
Mitä jos ne kiinalaiset ovatkin parempia ja luotettavampia?
Mistäpä sitä tietää jos ei koita. En ole nähnyt HSL teettämään tilastoa tuosta ovatko parempia ja luotettavampia. Omien kokemusteni perusteella (siis ei liity mitenkään tilastoon) Volvon sähködösätnovat pärjänneet kaikista parhaiten.
 
Onkos jollain jo mahdollisesti havaintoja avoimen datan ulkopuolella KAH:n uusista sähkönivelistä? Olisikohan niissä vihdoin tehty sivukilpien suhteen joku hieman järkevämmän näköinen ratkaisu kuin 22-nivelissä, joissa on siis oikealla pitkät kilvet ja vasemmalla yksi lyhyt, joka näyttää ainakin omasta mielestäni varsin rumalta koska symmetrisiä niiden kuuluisi olla jos kummallekin puolelle laitetaan. No ei sentään siis mikään maailman tärkein asia ole mutta olisi ihan kiva.
 
Mennään bussilla -ryhmässä Facebookissa oli kuva BUS2024-näyttelystä, jossa oli Pohjolan liikenteen uusi Yutong U12, numerolla 1110
 
Jep, esim. vajaa viisi vuotta vanhalla PL 476:lla on ollut Traficomin tietojen mukaan matkamittarissa noin 500 000 km katsastuksessa 2.4.2024
Ei ole uskomista noihin trafinkaan tietoihin. Vastikään ilmoitettiin,että oli Trafin tiedoissa iso virhe. 390 000 ajettu auto on Trafin tiedoissa 550 000 ajettu auto.
 
Ei ole uskomista noihin trafinkaan tietoihin. Vastikään ilmoitettiin,että oli Trafin tiedoissa iso virhe. 390 000 ajettu auto on Trafin tiedoissa 550 000 ajettu auto.
Noihin ekoihin Yutongeihin tuli heti alusta alkaen reilu 100 000km vuodessa. Koska ne ovat edelleen samoissa paketeissa (Leppävaara ja Kerava) ja pitkälti samoissa sarjoissa, niin tuo 550 000km on varmasti lähellä totuutta, koska niillä on ajettu viisi vuotta.
 
Mennään bussilla -ryhmässä Facebookissa oli kuva BUS2024-näyttelystä, jossa oli Pohjolan liikenteen uusi Yutong U12, numerolla 1110
Samassa näyttelyssä oli esillä myös Koiviston Auto Helsingin #2409, runkolinjavärinen Volvo 7900EA.
 
Ei ole uskomista noihin trafinkaan tietoihin. Vastikään ilmoitettiin,että oli Trafin tiedoissa iso virhe. 390 000 ajettu auto on Trafin tiedoissa 550 000 ajettu auto.
Kyllähän se 100tkm/ vuosi on aika perusjuttu HSL alueen busseille. Virhe voi toki tapahtua jos katsastaja syöttää väärän lukeman järjestelmään, eipä tuo nyt kuitenkaan kovin yleistä ole.
 
Kyllähän se 100tkm/ vuosi on aika perusjuttu HSL alueen busseille. Virhe voi toki tapahtua jos katsastaja syöttää väärän lukeman järjestelmään, eipä tuo nyt kuitenkaan kovin yleistä ole.
Varikolla vieraillessani maaliskuussa 2024 sain siellä esittelyn vm 2013 scania lahti scaaloista joita ajettu pääasiassa linjalla 550 ja satunnaisesti linjalla 560, 400 ,600. Niissä oli mittarilukema mekaanikon mukaan noin 650 000km. Tämä oli minullekkin hämmästys sillä bussit ovat jo yli kymmenen vuotiaita ja ollut jokapäiväisessä ajossa. Ehkäpä mittarit menneet ympäri?
 
Samassa näyttelyssä oli esillä myös Koiviston Auto Helsingin #2409, runkolinjavärinen Volvo 7900EA.

Somekuvassa PL 1110 oli vielä rekisterikilvetön, mutta oliko KAH 2409:ssä? Sehän oli Volvon pihassa jo maaliskuussa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös