Uudet bussit, syksy 2024

Varikolla vieraillessani maaliskuussa 2024 sain siellä esittelyn vm 2013 scania lahti scaaloista joita ajettu pääasiassa linjalla 550 ja satunnaisesti linjalla 560, 400 ,600. Niissä oli mittarilukema mekaanikon mukaan noin 650 000km. Tämä oli minullekkin hämmästys sillä bussit ovat jo yli kymmenen vuotiaita ja ollut jokapäiväisessä ajossa. Ehkäpä mittarit menneet ympäri?
Kuulostaa todella vähälle. Jos kilsat pitää paikkansa niin eipä nuo kovin ahkerassa käytössä ole olleet.
 
Varikolla vieraillessani maaliskuussa 2024 sain siellä esittelyn vm 2013 scania lahti scaaloista joita ajettu pääasiassa linjalla 550 ja satunnaisesti linjalla 560, 400 ,600. Niissä oli mittarilukema mekaanikon mukaan noin 650 000km. Tämä oli minullekkin hämmästys sillä bussit ovat jo yli kymmenen vuotiaita ja ollut jokapäiväisessä ajossa. Ehkäpä mittarit menneet ympäri?
Näistähän oli aiemmin puhetta jossain ketjussa ja silloin oli puhetta, että kilometrejä ei ehtinyt tulla paljoakaan, kun 550 oli ruuhkapainotteinen linja ja kaikki autot tuli 2013 uutena.
 
Somekuvassa PL 1110 oli vielä rekisterikilvetön, mutta oliko KAH 2409:ssä? Sehän oli Volvon pihassa jo maaliskuussa.
Messuhallissa oli kilvetön kuvieni perusteella. Mutta päivää aiemmin tuli Jyväskylässä vastaan kadulla, ja mielestäni olisi ollut kilvet, en kyllä ehtinyt ottaa kuvaa joten en ole varma.
 
Aviaparkissa oli tänään paljon uusia busseja, menin bussilla ohi niin en kovin tarkasti ehtinyt näkemään. Ainakin yksi Tammelundin Yutong U12 oli, numerolla 72. Lisäksi paljon PL:n U12-busseja ja myös E-sarjan Yutongeja useita
 
PL:n Ilmalan varikolla näkyi olevan uusi U12, (1107 on tällä hetkellä linjalla Espoossa)
 
Varikolla vieraillessani maaliskuussa 2024 sain siellä esittelyn vm 2013 scania lahti scaaloista joita ajettu pääasiassa linjalla 550 ja satunnaisesti linjalla 560, 400 ,600. Niissä oli mittarilukema mekaanikon mukaan noin 650 000km. Tämä oli minullekkin hämmästys sillä bussit ovat jo yli kymmenen vuotiaita ja ollut jokapäiväisessä ajossa. Ehkäpä mittarit menneet ympäri?
Ei kyllä ne tosiaan niinkin maltillisesti ajettuja ovat. Näyttäähän nykyaikainen digitaalimittari myös miljoonan yli menevät kilometrit. Kuten 1214 näytti 1,668 milj. kun viimeksi ajoin.

Nuo runko Scalat ovat todella särmässä kunnossa muutenkin kaikinpuolin. Alkupään 1301-04 ovat huomattavasti kulahtaneempia sisältä, kuin myös selvästi kilometrejä nieleemmän oloisia.
 
Ei kyllä ne tosiaan niinkin maltillisesti ajettuja ovat. Näyttäähän nykyaikainen digitaalimittari myös miljoonan yli menevät kilometrit. Kuten 1214 näytti 1,668 milj. kun viimeksi ajoin.

Nuo runko Scalat ovat todella särmässä kunnossa muutenkin kaikinpuolin. Alkupään 1301-04 ovat huomattavasti kulahtaneempia sisältä, kuin myös selvästi kilometrejä nieleemmän oloisia.
Nuo 1301-04 ovat mielestäni aina olleet sinisiä eli siis kesänkin olleet linjalla. Toisin kun nuo 1305--- ovat oransseja ja osa seissyt varikolla kesän. Oikea havainto👍
 
Ei kyllä ne tosiaan niinkin maltillisesti ajettuja ovat. Näyttäähän nykyaikainen digitaalimittari myös miljoonan yli menevät kilometrit. Kuten 1214 näytti 1,668 milj. kun viimeksi ajoin.

Nuo runko Scalat ovat todella särmässä kunnossa muutenkin kaikinpuolin. Alkupään 1301-04 ovat huomattavasti kulahtaneempia sisältä, kuin myös selvästi kilometrejä nieleemmän oloisia.
Aluksihan nuo sijoitettiin numerojärjestyksessä kiertoihin eli alkupään Scalat pisimpiin, joten esim. 1305:lle kertyi varmaan noin 150 000 km vuodessa, mutta silläkin on mittarin mukaan ajettu alle miljoona. Luovuttiinko käytännöstä jo muutaman vuoden päästä vai onko mittari nollattu joskus?
 
Aviaparkissa oli tänään paljon uusia busseja, menin bussilla ohi niin en kovin tarkasti ehtinyt näkemään. Ainakin yksi Tammelundin Yutong U12 oli, numerolla 72. Lisäksi paljon PL:n U12-busseja ja myös E-sarjan Yutongeja useita
Siellä on kaiken kaikkiaan (havainto 3.7.) aika laillakin usealle eri yhtiölle meneviä sähköautoja. TLL:lle mm. 63, 67 ja 72, nämä mainitut tyyppiä Yutong U12. PL:lle meneviä telejä (Yutong E15) olivat mm. 1075, 1080, 1086 ja 1100. PL:lle meneviä U12-autoja olivat mm. 1111 ja 1115. Muitakin oli. Lisäksi alueella oli KAH:lle meneviä nivel-Volvoja.
 
Tuleekohan Tammelundille uusia telejä tänä vuonna, kun 73 ja 74:n uuteen sopimukseen oli tarjottu kaksi kahden vanhan Volvo-telin lisäksi, vai riittävätkö TLL 15-18, jotka ovat kai osittain kiinni 54 paketissa ensi vuoden syksyyn?
 
Noihin ekoihin Yutongeihin tuli heti alusta alkaen reilu 100 000km vuodessa. Koska ne ovat edelleen samoissa paketeissa (Leppävaara ja Kerava) ja pitkälti samoissa sarjoissa, niin tuo 550 000km on varmasti lähellä totuutta, koska niillä on ajettu viisi vuotta.
Vähän alta 500 000km on jo mittarissa(Leppävaaran autoissa).Teleissä 520/530 linjoilla on tullut jo 120 000km Elokuusta 2023 lähtien. 500 ja 59 (linjat)autojen kilometrimäärä on n.140 000km.
 
Takaisin
Ylös