On, mutta se ei johdu pelkästään tuosta. Esim. Transdeville tuli kesällä ja syksyllä 2022 yli 300 uutta dieseliä. Sähkötelejä oli huonosti saatavilla Eurooppalaisilta valmistajilta, mutta pätkät ja nivelet olisi voinut hankkia sähköinä, etenkin 120 kokomatalaa nivel-MANia, jotka olisi voinut yhtä hyvin valmistaa sähköbusseina (8900LE:itä taas ei olisi voinut suoraan korvata vastaavilla). Vielä enemmän ihmettelen, että Nobinan ensi vuoden tammi-helmikuussa käyttöön ottettavista busseista (tosin osa saattaa myöhästyä) lähes puolet on dieselbusseja, vaikka sähköbusseja tulee sekä pätkinä, teleinä että nivelinä. Kaksikerrosbusseja, joita tulee 19 kpl ei taida olla saatavilla eurooppalaisina sähköbusseina ja dieseleistä 68 kpl on MAN Lion's Intercity LE:itä, joita ei myöskään saa sähköbusseina, mutta sen sijaan 101 tavallista MAN-pätkää ja -niveltä (yhteensä) tilattiin jostakin syystä dieselbusseina.Eikö siellä ole myös sähköbussien osuus jäänyt pienemmäksi kuin täällä?
Toisaalta Keolis on tilannut pelkästään sähköbusseja, mutta Ebuscojen tilaus peruttiin pahojen tuotanto-ongelmien vuoksi, joten korvaavaa kalustoa pitää odottaa varmaan vähintään vuosi, ja MANitkin ovat muutaman kuukauden myöhässä, joten ensimmäiset uudesta sarjasta on saatu tai saadaan ajoon vasta tässä kuussa (lisäksi vuonna 2022 tuli 15 kpl vanhaan sopimukseen). SL taisi ajatella, että muutkin liikennöitsijät siirtyisivät omaehtoisesti sähköbusseihin eikä tiukkoja vaatimuksia tarvittaisi. Nyt se on kuitenkin saanut tarpeekseen, ja vuonna 2026 alkaviin sopimuksiin vaaditaan koko kalusto sähköisenä. Se taas ei ole kovin hyvä ympäristön kannalta, etteivät käytetyt dieselbussit kelpaa enää edes lyhimpiin ruuhkavuoroihin, joten viime vuosina hankittujen dieselbussien käyttöikä jäänee lyhyeksi. Nykyisin yhä harvempaan Itä-Euroopan kaupunkiinkaan hankitaan käytettyä kalustoa ainakaan suuremmissa määrin.