Uudet bussit, syksy 2024

Eikö siellä ole myös sähköbussien osuus jäänyt pienemmäksi kuin täällä?
On, mutta se ei johdu pelkästään tuosta. Esim. Transdeville tuli kesällä ja syksyllä 2022 yli 300 uutta dieseliä. Sähkötelejä oli huonosti saatavilla Eurooppalaisilta valmistajilta, mutta pätkät ja nivelet olisi voinut hankkia sähköinä, etenkin 120 kokomatalaa nivel-MANia, jotka olisi voinut yhtä hyvin valmistaa sähköbusseina (8900LE:itä taas ei olisi voinut suoraan korvata vastaavilla). Vielä enemmän ihmettelen, että Nobinan ensi vuoden tammi-helmikuussa käyttöön ottettavista busseista (tosin osa saattaa myöhästyä) lähes puolet on dieselbusseja, vaikka sähköbusseja tulee sekä pätkinä, teleinä että nivelinä. Kaksikerrosbusseja, joita tulee 19 kpl ei taida olla saatavilla eurooppalaisina sähköbusseina ja dieseleistä 68 kpl on MAN Lion's Intercity LE:itä, joita ei myöskään saa sähköbusseina, mutta sen sijaan 101 tavallista MAN-pätkää ja -niveltä (yhteensä) tilattiin jostakin syystä dieselbusseina.

Toisaalta Keolis on tilannut pelkästään sähköbusseja, mutta Ebuscojen tilaus peruttiin pahojen tuotanto-ongelmien vuoksi, joten korvaavaa kalustoa pitää odottaa varmaan vähintään vuosi, ja MANitkin ovat muutaman kuukauden myöhässä, joten ensimmäiset uudesta sarjasta on saatu tai saadaan ajoon vasta tässä kuussa (lisäksi vuonna 2022 tuli 15 kpl vanhaan sopimukseen). SL taisi ajatella, että muutkin liikennöitsijät siirtyisivät omaehtoisesti sähköbusseihin eikä tiukkoja vaatimuksia tarvittaisi. Nyt se on kuitenkin saanut tarpeekseen, ja vuonna 2026 alkaviin sopimuksiin vaaditaan koko kalusto sähköisenä. Se taas ei ole kovin hyvä ympäristön kannalta, etteivät käytetyt dieselbussit kelpaa enää edes lyhimpiin ruuhkavuoroihin, joten viime vuosina hankittujen dieselbussien käyttöikä jäänee lyhyeksi. Nykyisin yhä harvempaan Itä-Euroopan kaupunkiinkaan hankitaan käytettyä kalustoa ainakaan suuremmissa määrin.
 
Kaksikerrosbusseja, joita tulee 19 kpl ei taida olla saatavilla eurooppalaisina sähköbusseina
Kaksikerrosbusseja ei tietääkseni ole ainakaan kaupallisesti toimivina ratkaisuina sähköbusseina ollenkaan. Dieselilläkin toimivissa kaksikerrosbusseissa akselipainot ovat sallitun rajamailla eikä kaksikerrosbussiin pysty siksi laittamaan sähköbussin akkuja ilman että matkustajakapasiteetti tiputettaisiin yksikerrosbussin tasolle.
 
Kaksikerrosbusseja ei tietääkseni ole ainakaan kaupallisesti toimivina ratkaisuina sähköbusseina ollenkaan. Dieselilläkin toimivissa kaksikerrosbusseissa akselipainot ovat sallitun rajamailla eikä kaksikerrosbussiin pysty siksi laittamaan sähköbussin akkuja ilman että matkustajakapasiteetti tiputettaisiin yksikerrosbussin tasolle.
Yutongin U11DD on käytössä Iso-Britanniassa.
 
Voi olla että ensi vuoden 571, 574, 415N sopimukseen.
Se saattaa olla hyvinkin todennäköinen vaihtoehto.

PL:lle tulevan uuden kaluston toimitusaikatauluissa ääripäät kohtaavat. Jos nämä tulevat elokuussa 2025 alkavaan kohteeseen, autot saapuivat maahan jo noin 9 kk ennen liikenteen alkamista. Sähkö-VDL:istä taas suuri osa on / oli pitkälle yli vuoden myöhässä.
 
Noh jos jotain positiivista niin ei ainakaa BYD:jä mutta kyllä se rupee pikkuhiljaa viimeinenkin bongailuinto poistua kun koko ajan samaa shittiä Kiinasta joka lafkaan.
Onko nuo Yutongit muka huonoja? Minun mielestä ne on parhaimmat sähköbussit mitä HSL-alueella on.
Jep, olis kyl jees jos tulis enemmän eurooppalaista esim. MAN sähköbusseja HSL alueelle.
MANeja toivottavasti ei tuu ikinä, Ihan hirveitä romuja oli ne kaasu-MANit.
Tilanne voisi olla toinen jos esimerkiksi kiinalaisvalmisteiset bussit kiellettäisiin HSL:n toimesta. Näin on esimerkiksi Tukholmassa ja siellä kiinalaisten bussien lukumäärä onkin vähäinen.
BYDejä on kyl aika reilusti enemmän Ruotsissa kuin Suomessa
 
MANeja toivottavasti ei tuu ikinä, Ihan hirveitä romuja oli ne kaasu-MANit.

BYDejä on kyl aika reilusti enemmän Ruotsissa kuin Suomessa
Sinun kokemuksellasi Helsingin Bussiliikenteen kaasu-MANeista ei ole mitään tekemistä uusien sähkö-MANien laadun kanssa. MAN on suosittu merkki ympäri Eurooppaa eikä syynä ole ainakaan halpa hinta. Omat matkustuskokemukseni ulkomailla niin diesel-, kaasu-, kuin sähkö-MANeilla ovat olleet hyviä, ja esimerkiksi tasokas liikennöitsijä Keolis on hankkinut Ruotsiin suuret määrät MANeja jo yli 15 vuoden ajan. Mitä BYDien määrään tulee, niitä on Ruotsissa vain noin 300 kpl eli bussiliikenteen määrään nähden paljon vähemmän kuin Suomen Nobinan 281 kpl.
 
En nyt äkkiseltään löytänyt sopivampaa ketjua, mutta Koiviston Auto Kuopio 4 (CNC-836) on nyt Koiviston Auto Helsinki 1417. Tämä on Volvo 8900LE B8RLE teli vuodelta 2014, aiemmin vaikuttanut Transdev Finlandilla numerolla 1408.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt äkkiseltään löytänyt sopivampaa ketjua, mutta Koiviston Auto Kuopio 4 (CNC-836) on nyt Koiviston Auto Helsinki 1417. Tämä on Volvo 8900LE B8RLE teli vuodelta 2014, aiemmin vaikuttanut Transdev Finlandilla numerolla 1408.
Olisikohan myös numeroille 1413 - 1416 tulossa jotain? Tuon ikäistä kalustoahan on konsernissa paljon eri kaupungeissa. Jääkö esim. Jyväskylästä jotain kalustoa yli nyt kun viimeisetkin sähkö-VDL:t alkaa olla ajossa?
 
Olisikohan myös numeroille 1413 - 1416 tulossa jotain? Tuon ikäistä kalustoahan on konsernissa paljon eri kaupungeissa. Jääkö esim. Jyväskylästä jotain kalustoa yli nyt kun viimeisetkin sähkö-VDL:t alkaa olla ajossa?
Voisi olettaa ainakin Kuopio 3 CNC-835 siirtyvän tuonne ja sille voisi arvata nnumeron 1416 ?
 
Takaisin
Ylös