Uudet bussit, syksy 2026

Hankalat ajat edessä eurooppalaisilla valmistajilla, jos kiinalaiset tekee halvempaa ja parempaa.
Lisäksi Eurooppalaisten sähkötelien puute on kyllä iso isku Kiinalaisten hyväksi. Volvollakin toki nykyään on Kiinalainen omistaja ja bussit tehdään Egyptissä jossa käsittääkseni tehtaan toiminnassa havaittu epäinhimillisiä työolosuhteita ja kohtelua. Ei siis kauheammin voi sitäkään enää Eurooppalaiseksi sanoa -kuten ei Turkissa nykyisin valmistettavaa Mersuakaan.

Rehellisiä täällä tunnettuja Euroopassa (ainakin pääasiassa) valmistettavia taitavat siis enää olla MAN, Scania, VDL ja Solaris. Lisäksi Jetin kaltaisia pikkuvalmistajia nyt löytyy isohko määrä.

Yutongeista olen kanssasi samaa mieltä - ja aiemminkin niitä kehunut - näin kesäisin mahtava ilmastointi, hyvät jalkatilat kaltaiselleni ”puhelinmastolle” ja ketterä kulkeminen (verrattuna vaikkapa BYDiin, joka tuntuu välillä liikkelle lähtiessä [kuskista riippuen] valtamerilaivalta) ja sisätilat yleisesti ottaen.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinalainen tai ei, se että seudun kaikki uudet bussit näyttää tulevan seuraavina vuosina yhdeltä valmistajalta on ongelma.

Volvollakin toki nykyään on Kiinalainen omistaja

Geely omistaa kokonaisuudessaan vain henkiläauto-Volvon ja sekin on mennyt Fordille jo 90-luvulla. Kuorma-auto ja bussi-Volvosta taitaa Geelyllä olla jokin 4%, mutta se Volvo on pörssiyhtiö eli omistajuus on muutenkin ympäri maailmaa.
 
Kertausta: "
Volvo Carsin suurin omistaja on kiinalainen Zhejiang Geely Holding Group. Geely osti Volvon henkilöautoyhtiön Fordilta vuonna 2010. Lisäksi Geely on suurin osakkeenomistaja ja toiseksi suurin äänivaltainen omistaja Volvo Trucksissa, mutta AB Volvo omistaa edelleen Volvo Trucksin."
 
Takaisin
Ylös