Uudet bussit, vuodenvaihde 2009/2010

Vs: PL:n kalustohankinnat - syksy 2009

Eikös MAN AG ole melkoisen länsipainotteinen? Ruhristahan sen juuret löytyvät.
Motorwerke Augsburg-Nürnberg eli jäljet johtavat eteläiseen Saksaan. :)

MANnin bussitehdas on käsittääkseni ollut iät ja ajat Salzgitterissä, joka sijaitsee Braunschweigista lounaaseen. Eli onhan bussitehdaskin ollut kylmän sodan aikana Länsi-Saksan puolella. Kyseinen bussitehdas taitaa olla alun perin Büssingin tuotantolaitos. Tosin nykyään noita MANnin tehtaita taitaa olla muuallakin:
http://de.wikipedia.org/wiki/MAN_Nutzfahrzeuge#Linienbusse_.28Stadt-_und_.C3.9Cberlandbusse.29
Eli Euroopan alueella Braunschweigin lisäksi myös Saksan Plauenissa sekä Puolan Posenissa (Poznanissa) ja Starachowicessä.
 
Vs: PL:n kalustohankinnat - syksy 2009

Tällä palstalla jossain taidettiin mainita, että tuo nuhapumppuisuus johtuu vaihteiston asetuksista, jotka HelB:llä ovat yhtä tai kahta vaunua lukuunottamatta supersäästäriasennossa. Ne, jotka eivät ole, jaksavat kyllä. Pahoittelen, etten nyt löydä varsinaista sitaattia.
Höpö höpö.. 2 aks kohdalla myös ahtamaton kone vaikuttaa asiaan.
 
Vs: PL:n kalustohankinnat - syksy 2009

Itse en moista romua kyllä soisi ikinä näkeväni valtion kaarissa... On myös erittäin epäkorrektia, että PL on hoitanut kalustopuolensa hyvin tähän asti, ja nyt sortuu hankkimaan jotain itäblokin Manneja joilla ei pääse edes kunnolla Vallikallion päälle. Moiset romut vois ampua mun puolesta kuuhun ennen ku on ehtiny ensimmäistäkää sivua ajaa..

No, miten vain, minä ajoitan usein lähtöni siten että pääsen HelB 707 tai 708:lla matkaan Scalan sijasta. Minun puolestani kaikki matkustamani bussit saisivat olla MANneja. Penkissä pysyy koko matkan(Scalassa mahdottomuus), ovet eivät kirsku (vrt. Scala) eivätkä suhise voimakkaasti (vrt. CNG-Säffle), hiljainen käyntiääni ym.

Joo, ehkä vähän ohi aiheen mutta kaikkein vähiten pahaa sanottavaa keksin MANista.
 
Vs: PL:n kalustohankinnat - syksy 2009

Höpö höpö.. 2 aks kohdalla myös ahtamaton kone vaikuttaa asiaan.

ZF:n automaattilaatikoista löytyy muistaakseni neljä eri taloudellisuus"asentoa". Ehkäpä sillä on ihan vähän merkitystä esimerkiksi auton kiihtyvyyteen, millä kierrosalueella ajetaan....
 
Vs: PL:n kalustohankinnat - syksy 2009

ZF:n automaattilaatikoista löytyy muistaakseni neljä eri taloudellisuus"asentoa". Ehkäpä sillä on ihan vähän merkitystä esimerkiksi auton kiihtyvyyteen, millä kierrosalueella ajetaan....
HelBin uusimmissa MANeissa 826, 901-904, 930-937 loota taitaa olla säädetty power-asentoon kun vaihtavat aiempaa suuremmilla kierroksilla ja ovat pirteämpiä. Esim. painamalla kaasupoljin täyskaasuasentoon kone ottaa kierroksia 2200 r/min asti eli käytännössä kierrosrajoittimeen asti. :)
 
Vs: PL:n kalustohankinnat - syksy 2009

HelBin uusimmissa MANeissa 826, 901-904, 930-937 loota taitaa olla säädetty power-asentoon kun vaihtavat aiempaa suuremmilla kierroksilla ja ovat pirteämpiä. Esim. painamalla kaasupoljin täyskaasuasentoon kone ottaa kierroksia 2200 r/min asti eli käytännössä kierrosrajoittimeen asti. :)
Uusimmissa MAN:neissa on ihan sama ohjelma vaihteistoissa. Kaasupoljin on muuttunut. Vanhemmissa kickdown ei mene päälle jos ei oikeasti polje kaasua pohjaan. Siis kuskit salille! Uudemmissa poljin on kevyt käyttää. Ainoa missä on eri ohjelma niin auto 607.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: PL:n kalustohankinnat - syksy 2009

PL:lle tulee 25kpl Irisbus Iveco Crossway LE 2-akselisia, sekä 6kpl Scania Scala telejä.
 
Vs: PL:n kalustohankinnat - syksy 2009

PL:lle tulee 25kpl Irisbus Iveco Crossway LE 2-akselisia

Tätä en olisi halunnut kuulla, olkookin sitä kalustoa mitä tarjottiin. PL on tähän asti ollut hyvä firma ja nyt sortuu näihin. Sikäli Irisbus kulkee hyvin ja kuulostaa hyvältä, mutta että Pohjolan Liikenteelle, jolle on yleensä tullut uusia volvoja tai scaloja..
 
Vs: PL:n kalustohankinnat - syksy 2009

Tätä en olisi halunnut kuulla, olkookin sitä kalustoa mitä tarjottiin. PL on tähän asti ollut hyvä firma ja nyt sortuu näihin. Sikäli Irisbus kulkee hyvin ja kuulostaa hyvältä, mutta että Pohjolan Liikenteelle, jolle on yleensä tullut uusia volvoja tai scaloja..

Minä taas pidän siitä että ei aina tarvitse matkustaa samanlaisissa busseissa. :smile:
 
Mitähän korjaamolla sanotaan vuoden kuluttua, kun on puuhailtu 25 kärryn kanssa? :cool:
 
Mitähän korjaamolla sanotaan vuoden kuluttua, kun on puuhailtu 25 kärryn kanssa? :cool:
Onko sulla parempaa tietoa kuin PL:lla, mikä noissa niin huonoa olisi? Ei noi voi ainakaan uusia Volvoja kehnompia olla.

Noissa leasingautoissahan on lienee täydellinen huoltosopimus eli PL:n korjaamolla ei saa käytännossä vaihtaa kuin ajovalonpolttimoita tai muuta sellaista, kaikki muu korjataan maahantuojan korjaamolla.
 
Viimeksi muokattu:
Anteeksi nyt jos toistan itseäni mutta mikä niissä Scaloissa ja Volvoissa on niin hyvää? Volvon vielä ymmärrän mutta yksikään firma jota kiinnostaa matkustusmukavuus yhtään älköön enää koskaan hankkiko yhtään Scalaa...

Ihan sama mitä iirispusseja tilalle mutta olen tullut viikon Scalassa 2x35min istuneena jo niin selkä/jalka ym. vaivaiseksi että kaikki Scalat saisi minun puolestani laivata vaikka tunkiolle ja hankkia mitä tahansa tilalle...

Se taitaa olla monella periaate että Scala ja 8700 on "oikeita autoja" ja on trendikästä "vihata" kaikkea mikä ei ole Scala/8700.
 
Scala ja 8700 eivät ole ainoat vaihtoehdot, mutta kun muutaman vuoden takainen ikarusvillitys on näyttänyt sen, että halvalla ei saa hyvää, varsinkin jos autoja ei viitsitä edes huoltaa, tällöin niin matkustajienkin kuin kuljettajienkin on ikävä kulkea räjähdyspisteessä olevalla rotiskolla. (Syyttävä sormi osoittaa etenkin erääseen C:llä alkavaan konserniin). Myös Irisbussien toimivuudesta kuulee yhtä jos toista, en väittäisi, että Volvot olisivat yhtään niitä huonompia.
 
Takaisin
Ylös