Uudet bussit, vuodenvaihde 2023/2024

Noin puolitoista kuukautta vuotta kulunut ja Keravalta puuttuu edelleen uusi A2-auto

Myös Koiviston Auton Vantaan "megasopimuksesta" (570, 711 ym.) puuttuu kolme sähkö-A2-autoa, joiden olisi pitänyt tulla liikenteeseen vuoden alusta (Varmaan siis Citeoita tilattu :D)
 
Noin puolitoista kuukautta vuotta kulunut ja Keravalta puuttuu edelleen uusi A2-auto

Myös Koiviston Auton Vantaan "megasopimuksesta" (570, 711 ym.) puuttuu kolme sähkö-A2-autoa, joiden olisi pitänyt tulla liikenteeseen vuoden alusta (Varmaan siis Citeoita tilattu :D)

Musta tuntuu että meille Ojankoon pitäis tulla nuo A2:set Volvona... Mut voin toki koittaa tiedustella asiaa, niin tiedän sitten tarkemmin jossain vaiheessa.
 
Videon perusteella näyttäisi olevan samanlainen B13 kuin 1438. Tai ainakin kaksiakselinen ja takaovellinen.
 
Volvon pihalla on 5 uutta HelBin sähkö Volvoa. 3 niistä on A2:sta ja loput ovat niveliä. Vanha HKL-HelB aikainen numerointi jatkuu näissä myös kuten vuoden 2022 Volvoissa.
 
Tänään oli päinvastoin: Kolme niveltä 2402, 2405 ja 2409 pihassa sekä kaksi uutta kaksiakselista 2421 ja 242x, jonka viimeinen numero oli ehkä kakkonen, mutta en uskalla varmaksi sanoa. Kaikista puuttui vielä rekisterikilpi.
 
En viittiny kuvata aidan yli, kun tontin ympäri kävely vaikutti jo tarpeeks epäilyttävältä, mutta omaan silmään näytti aivan identtisiltä verrattuna 22-Volvoihin.
 
HelBin uusia sähkö Volvoja päässyt kotiin Ojankoon. Autot 2422 rek. SPS-222, 2423 rek. SPS-223.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä näytti olevan HSL-väreissä PL 896, 901 ja 902. Lisäksi kaksi valkoista samanlaista. Ovitus 1+2+1, tosin hyvin leveän etuovilehden parina on hyvin kapea puolisko. Koko etuoviaukon leveys yltää lähelle normaalin tuplaoven leveyttä.

Olin jotenkin olettanut, että numerointiin jätetty 1017-1027 väli oli noita Kirkkonummen VDL:iä varten, kun niitä on tarjottu sama 11 kappaletta. Tuonne 800:n loppuun ja 900:n alkuun numerointi kai tarkoittaa, että ne halutaan yhteen muiden uusien VDL:nien kanssa, kun siellä on 873-911 vapaana ja Kotkaan on menossa 25 kpl.
 
Viimeksi muokattu:
Olin jotenkin olettanut, että numerointiin jätetty 1017-1027 väli oli noita Kirkkonummen VDL:iä varten, kun niitä on tarjottu sama 11 kappaletta. Tuonne 800:n loppuun ja 900:n alkuun numerointi kai tarkoittaa, että ne halutaan yhteen muiden uusien VDL:nien kanssa, kun siellä on 873-911 vapaana ja Kotkaan on menossa 25 kpl.
Olikohan nuo numeron 900 ympärille numeroidut autot tarkoitettu sijoitettavaksi alun perin Kotkaan? Onko Kotkan autot tilattu ensin? Mietin sitä, että osa Kotkaan suunnitelluista autoista sijoitetaankin HSL-alueelle. Minäkin olin siinä käsityksessä, että 1017 - 1027 olisi ollut HSL-alueelle tarkoitettujen VDL:ien numeroita. Kummalla alueella liikennöitsijälle mahtaa tulla kalliimmaksi ajaa väärällä kalustolla? Se kai ratkaisee, minne uutta kalustoa ensimmäisessä vaiheessa sijoitetaan.

Todettakoon, että tuolla Vantaan parkkialueella näkemissäni autoissa vain HSL-värisissä erottui järjestysnumerot ja ne olivat aiemmassa viestissäni kerrotut. Valkoisissa yksilöissä ei erottunut numeroita eikä niissä näkynyt edes omistajatekstejä.
 
Olikohan nuo numeron 900 ympärille numeroidut autot tarkoitettu sijoitettavaksi alun perin Kotkaan? Onko Kotkan autot tilattu ensin? Mietin sitä, että osa Kotkaan suunnitelluista autoista sijoitetaankin HSL-alueelle. Minäkin olin siinä käsityksessä, että 1017 - 1027 olisi ollut HSL-alueelle tarkoitettujen VDL:ien numeroita. Kummalla alueella liikennöitsijälle mahtaa tulla kalliimmaksi ajaa väärällä kalustolla? Se kai ratkaisee, minne uutta kalustoa ensimmäisessä vaiheessa sijoitetaan.

Todettakoon, että tuolla Vantaan parkkialueella näkemissäni autoissa vain HSL-värisissä erottui järjestysnumerot ja ne olivat aiemmassa viestissäni kerrotut. Valkoisissa yksilöissä ei erottunut numeroita eikä niissä näkynyt edes omistajatekstejä.
Se on juuri näin kuin arvelit. Autot ovat olleet Kotkaan tilattua sarjaa, mutta ne ovat "realisoitu" Kirkkonummelle, sillä HSL-alueen sanktiot ovat paljonkin Kotkaa suuremmat. Toistaiseksi tosin, Kotkalla on mahdollisuus nostaa sanktion määrää 5% -> 25% joka kilometristä mutta eivät ole siihen vielä lähteneet. Se tie saattaa johtaa sopimuksen purkuun puolin tai toisin.
 
Takaisin
Ylös