Uudet bussit, vuodenvaihde 2023/2024

Se on juuri näin kuin arvelit. Autot ovat olleet Kotkaan tilattua sarjaa, mutta ne ovat "realisoitu" Kirkkonummelle, sillä HSL-alueen sanktiot ovat paljonkin Kotkaa suuremmat. Toistaiseksi tosin, Kotkalla on mahdollisuus nostaa sanktion määrää 5% -> 25% joka kilometristä mutta eivät ole siihen vielä lähteneet. Se tie saattaa johtaa sopimuksen purkuun puolin tai toisin.
Onko sitten tarkoituksena, että tuosta 1000-sarjasta menee sitten myöhemmin Kotkaan, vai miten?
 
En nyt ihan käsitä kuinka uusien VDL:ien saapuminen ja sijoittaminen eri järjestyksessä vaikuttaa numerointiin. Jos kerran ensin tuleviin oli saanut vaihdettua HSL:n värit, niin eikö niiden kylkeen voinut lätkäistä numerot 1017-1027, kuten oli tarkoitus?
 
Kalustonumero on bussin kyljen lisäksi sekalaisissa tietojärjestelmissä tunnisteena ja kalustokirjanpidossakin mukana, ja niiden pitäisi kaikkien täsmätä samaan fyysiseen bussiin.

Nykyään kun alihankitaan ja ostetaan kaikenlaisia palveluita, tunniste leviää helposti oman organisaationkin ulkopuolelle, jo ennen kuin fyysinen bussi edes luovutetaan liikennöitsijälle. Jos sitä lähtee muuttamaan, se pitää muuttaa kaikissa, mielellään yhtäaikaa. Ehkä ei vaan ole vaivan arvoista?
 
En nyt ihan käsitä kuinka uusien VDL:ien saapuminen ja sijoittaminen eri järjestyksessä vaikuttaa numerointiin. Jos kerran ensin tuleviin oli saanut vaihdettua HSL:n värit, niin eikö niiden kylkeen voinut lätkäistä numerot 1017-1027, kuten oli tarkoitus?
Taitaa olla suurempi työ vaihtaa autojen järjestysnumerot kaikkiin yhtiön järjestelmiin kuin se että antaa olla vaan ne numerot mitkä on alunperinkin suunniteltu kyseisissä autoissa olevan. Eikä sillä järjestysnumerolla ole mitään merkitystä sen osalta, missä sillä autolla ajetaan.

Lisäksi nuo mainitut kylkinumerot saattaa olla jo valmistajankin huoltosopimus-tiedoissa ja järjestelmissä..
 
Siellä näytti olevan HSL-väreissä PL 896, 901 ja 902. Lisäksi kaksi valkoista samanlaista. Ovitus 1+2+1, tosin hyvin leveän etuovilehden parina on hyvin kapea puolisko. Koko etuoviaukon leveys yltää lähelle normaalin tuplaoven leveyttä.
Tänään lentoparkilla oli kolme PL:n HSL-väristä (en nähnyt kylkinumeroita) ja kolme valkoista. VDL:n pihalla oli vielä kaksi PL:n HSL-väristä, 902 ja 903
 
On mulla satunnainen kuva metsäläntiellä
Viesti yhdistetty automaattisesti:


Korjaan, asesepäntiellä
Mielestäni Yutong U12 oli aluksi melko härön näköinen, mutta tää on jo melkosen laittoman näkönen ulkoasu...
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni Yutong U12 oli aluksi melko härön näköinen, mutta tää on jo melkosen laittoman näkönen ulkoasu...
Erityisesti tuo HSL-logon paikka on aika outo. Saa nähdä miltä se näyttää, kun rekkari laitetaan paikoilleen. Rekkari siis tulee HSL-logon alapuolella olevaan mustaan paneeliin(, joka on tuossa kuvassa aika vaikea erottaa).
 
Erityisesti tuo HSL-logon paikka on aika outo. Saa nähdä miltä se näyttää, kun rekkari laitetaan paikoilleen. Rekkari siis tulee HSL-logon alapuolella olevaan mustaan paneeliin(, joka on tuossa kuvassa aika vaikea erottaa).
Myöskin se, että tuo etuovi on ilmeisesti vain yksi tparioven levyinen ovilehti. Myös tuo etulinjakilven kulma on todella erikoinen kun ainakin vaikuttaa osoittavan melko ylös. Onkohan tämä samantyylinen häröpaketti kuin se U12, eli näyttää ulkoa käsin aivan perinteiseltä LE-mallilta mutta onkin täysmatala?
 
Myöskin se, että tuo etuovi on ilmeisesti vain yksi tparioven levyinen ovilehti. Myös tuo etulinjakilven kulma on todella erikoinen kun ainakin vaikuttaa osoittavan melko ylös. Onkohan tämä samantyylinen häröpaketti kuin se U12, eli näyttää ulkoa käsin aivan perinteiseltä LE-mallilta mutta onkin täysmatala?
Eivät ole kumpikaan (U12 ja uusi Citea Electric) täysmatalia. Etuovi on kaksiosainen, mutta voimakkaasti ei-symmetrinen. Käytännössä siinä on päälehtenä yksi hyvin leveä puolisko ja sen parina mitättömän kapea apupuolisko. Luultavasti viimeksi mainittua ei kovin usein tulla avaamaan.
 
Eivät ole kumpikaan (U12 ja uusi Citea Electric) täysmatalia. Etuovi on kaksiosainen, mutta voimakkaasti ei-symmetrinen. Käytännössä siinä on päälehtenä yksi hyvin leveä puolisko ja sen parina mitättömän kapea apupuolisko. Luultavasti viimeksi mainittua ei kovin usein tulla avaamaan.
Eikös muka U12 ollut täysmatala? Juuri näin jonkun pikaisesti sieltä sisältä kuvatun videon, jossa näytti ainakin että se olisi täysmatala. Ei ole myöskään varmaan Venturalle (tai mikä ikinä noiden kyseisten autojen ovet onkaan valmistanut) aivan arkipäivää tuontyyliset ovet.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös muka U12 ollut täysmatala? Juuri näin jonkun pikaisesti sieltä sisältä kuvatun videon, jossa näytti ainakin että se olisi täysmatala. Ei ole myöskään varmaan Venturalle (tai mikä ikinä noiden kyseisten autojen ovet onkaan valmistanut) aivan arkipäivää tuontyyliset ovet.
Kyllä takaosassa istutaan korkealla, varsinkin taka-akselin kohdalla, takimmaisin istuinrivi on siitä taas alempana. Kaksi kertaa sillä olen mennyt, pitänee mennä vielä uudelleen ja katsoa käytävää tarkemmin...
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Kyllä takaosassa istutaan korkealla, varsinkin taka-akselin kohdalla, takimmaisin istuinrivi on siitä taas alempana. Kaksi kertaa sillä olen mennyt, pitänee mennä vielä uudelleen ja katsoa käytävää tarkemmin...
U12:sta on ilman muuta olemassa täysmatala versio, niitä löytyy netistä kyllä. Videomateriaalissa esiintyvän äänimaailman perusteella moottoriratkaisuna ovat napamoottorit. PL 1107:ssä ääni taas kuulostaa täysin samalta kuin tutuissa E12-Yutongeissa. Pitääpä vielä kerran mennä tuolla pohjolalaisella ennen kuin lyön lukkoon lopullista kantaani siitä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Etuovi on kaksiosainen, mutta voimakkaasti ei-symmetrinen. Käytännössä siinä on päälehtenä yksi hyvin leveä puolisko ja sen parina mitättömän kapea apupuolisko. Luultavasti viimeksi mainittua ei kovin usein tulla avaamaan.
Tässä kuva jossa näkyy kyseinen etuoviratkaisu vähän paremmin.
 

Liitetiedostot

  • maxresdefault.jpg
    maxresdefault.jpg
    159.7 KB · Lukukerrat: 77
Takaisin
Ylös