Uudet joukkoliikennekaistat

Ei tosiaankaan ole helppoa suunnitella näitä kaistoja. On todella totta, että nykytilanne Sepänkadulla lienee joukkoliikenneystävällisempi kuin suunnitelma toteutuessaan - näin ainakin kaupungista pois päin. Olisin kyllä toivonut bussikaistaa Paasikiventien osalta molempiin suuntiin. Lisäksi Pispalan valtatielle täytyisi saada jonkinlainen läpiajokielto henkilöautoille. Siellä kun on varsinkin iltapäiväruuhkissa tuskastuttavan pitkiä jonoja. Vaan toisaalta tuollaisen läpiajokielto puolestaan todennäköisesti ruuhkauttaisi sen Sepänkadun yhä pahemmin.

Mutta joo... Onhan tämä suunnitelma toteutuessaan enimmäkseen kuitenkin parempi kuin ei mitään.
 
Nyt myös Aamulehti on herännyt Vihilahden bussikaistan surkeuteen. Liitteenä skannattuna Aamulehden artikkeli 22.2.2008.
 

Liitetiedostot

  • bussikaista_vihilahti.jpg
    bussikaista_vihilahti.jpg
    91.6 KB · Lukukerrat: 124
Voisikohan tuota jatkaa vielä pidemmälle, jopa Haapakujan risteyksen lähelle
vaikkapa ihan vaan toisena kaistana ,ei bussikaistana niin että Pirkkalaan päin olisikin kaksi kaistaa bussikaistan päättämisen jälkeen. Bussipysäkin ja
Haapakujalle kääntymisen voisi sitten jotenkin yhdistää 200-300 metriä Härmälän suuntaan. Näin saataisiin tuo tulppa pois Lahdenperänkadun tienoilta.

Lisäksi Lahdenperänkadun Härmälään päin tuleva liikenne lisääntyy kesällä
huomattavasti kun leirintäalue on auki ja mukana on paljon ulkopaikkakuntalaisia, jotka eivät tunne ko. järjestelyä. Tuossahan jo kerran kolaroitiin kun yksityisauto kiilasi bussin eteen Härmälään ryhmittyessään ja turistien myötä tällaiset ryhmittyjät tulevat lisääntymään.

Reunassa kulkevaa kevyen liikenteen väylää on koulun ja Haapakujan välillä mahdollista siirtää reilustikin kauemmaksi, koska kyseinen alue on nyt ihan joutomaana. Ja koulullakin on juuri aloitettu lisärakennuksen teko tuohon päähän pihaa niin nämä urakat olisi nyt mahdollista tehdä samanaikaisesti.
 
"Ruuhka-aikaan kaistasta ei ole suurta hyötyä, mutta muulloin se helpottaa bussien kulkua"

Minä kun luulin, että juuri ruuhka-aikaan olisi suurin tarve bussikaistoille?
 
"Ruuhka-aikaan kaistasta ei ole suurta hyötyä, mutta muulloin se helpottaa bussien kulkua"

Minä kun luulin, että juuri ruuhka-aikaan olisi suurin tarve bussikaistoille?

Kiinnitin huomiota samaan lauseeseen. Eipä siis parane tuolla seudulla liioin liikkua ruuhka-aikaan, jos haluaa nopean kyydin bussikaistaa pitkin!
 
Kun nyt tuo uusi Hatanpään kaista on ollut jo pidemmän aikaa käytössä ja on tullut seurattua sen toimivuutta, niin täytyy todeta se mitä muutkin ovat jo todenneet aiemmin - ei se vaan toimi. Kaista kyllä ajaa sen asian, että se säästää yhdet liikennevalot, mutta ruuhkassa se ei käytännössä helpota juuri ollenkaan ajamista. Ongelmana on silloin se, että sardiinipurkkiautoilijat ryhmittyvät takaisin oikealle kaistalle heti liikenteenjakajan loputtua, vaikka valkoisella katkoviivalla on osoitettu ryhmittymiskaistan alkavan vasta koulun linja-autopysäkin puolivälissä. Näin ollen sardiinipurkit änkevät sinne kaistalle aiemmin kuin niiden tulisi ja ajo pysäkille muuttuu suurinpiirtein yhtä hitaaksi kuin ennenkin. Siksi toiseksi autot änkevät sinne usein todella jyrkästi kääntäen, jolloin ne jäävät tulpaksi, eivätkä hevin saa väistettyä bussia, joka tulee kaistaa pitkin. Olettaisin, että tuo järjestely tulee vielä tuottamaan lisää kolareita väärinkäytön vuoksi. Suunnittelija on ajatellut, että sardiinipurkit jonottaisivat vasemmalla kaistalla aina pysäkille asti, mutta esteetön pääsy oikealle kaistalle on vesittänyt tämän.

Toivottavasti edes jossain vaiheessa - vaikka sitten hamassa tulevaisuudessa vuosien kuluttua, joku tekee jotain sen eteen, että tuo saataisiin toimivaksi.
 
Olen kanssa huomannut, että sillä kaistalla ei ole ruuhkassa mitään hyötyä kuin viikonloppuna ja iltaisin kun ei ole ruuhkaa. Pitäis laittaa poliisit vahtiin ja antaa sakot tai kirjallinen huomautus!
 
Suunnittelija on ajatellut, että sardiinipurkit jonottaisivat vasemmalla kaistalla aina pysäkille asti, mutta esteetön pääsy oikealle kaistalle on vesittänyt tämän.

Toivottavasti edes jossain vaiheessa - vaikka sitten hamassa tulevaisuudessa vuosien kuluttua, joku tekee jotain sen eteen, että tuo saataisiin toimivaksi.
Toivottavasti! Esteen rakentaminen tulisi jopa halvaksi, kaistojen väliin vain standardiaitaa tai kapea liikenteenjakajan jatke.
 
Helppo ratkaisu olisi varmaankin jatkaa bussikaista suoraan koulun pysäkille. Nythän bussit joutuvat seisomaan henkilöautojen seassa ennekuin edes pääsevät pysäkille asti.
 
Onkiniemen sumppu on tarkoitus ratkaista joskus tunnelilla. Sehän kaiketi palvelisi pikkuautoliikennettä ja raskasta tavaraliikennettä jonkin verran, mutta joukkoliikenteen avuksi siitä ei kuitenkaan ole. Siksipä voisi ottaa mietintään nykyisen linjan 16 reitti Onkiniemessä. Ennen tunnelia linjan reitti voitaisiin siirtää Paasikiventie-Rantatie (jossa valo-ohjaus nykyäänkin)-Simppoonkatu-Onkiniemenkatu-Paasikiventie-josta edelleen linjan reittiä. Toki toimisi myös ajettaessa länteen pl Rantatie. Reittimuutos tarvitsisi vain pieniä katutöitä ja hieman liikennemerkkejä, joiden kustannus tunnelia nähden olisi sangen marginaaliset. Linjamuutos palvelisi paremmin myös asiakkaita, sillä heidän ei tarvitsisi enää kävellä kotoaan nykyiselle Onkiniemen pysäkille. Uudelle reitille muutama pysäkki lisää, niin palvelu olisi kohdallaan.
Uuden reitin aikasäästö ruuhka-aikaan olisi perin merkittävä, eikä hiljaisena aikana reitillä ole edes merkitystä. Reittimuutos olisi erinomaisen hyvä nimenomaan Onkiniemen asukkaita varten, mutta palvelee myös pitkämatkalaisia aikasäästön osalta.
Hyvin toimivana se palvelisi paremmin myös Särkänniemen asiakkaita.
 
Haarlan mäkeenkin on tulossa joka tapauksessa bussikaista ainakin keskustan suuntaan, Onkiniemen kautta kiertäminen pidentäisi matka-aikaa.
 
Haarlan mäkeenkin on tulossa joka tapauksessa bussikaista ainakin keskustan suuntaan, Onkiniemen kautta kiertäminen pidentäisi matka-aikaa.
Pääsääntöisesti se lyhentäisi matka-aikaa - ruuhka-aikana siis. Ruuhkan ulkopuolella minuutin pidenpi matka tokko haittaisi muuta kuin tämän foorumin pikkuoravia.
Mikä ihmeen vaikutus Haarlan mäen bussikaistalla on, jos linjan vaunu on ennen mäkeä madellut jonossa viimeiset kolme kilometriä?
 
Ennen tunnelia linjan reitti voitaisiin siirtää Paasikiventie-Rantatie (jossa valo-ohjaus nykyäänkin)-Simppoonkatu-Onkiniemenkatu-Paasikiventie-josta edelleen linjan reittiä. Toki toimisi myös ajettaessa länteen pl Rantatie.
Olen jokseenkin samaa mieltä - ja aiemminkin ihmetellyt, miksei tuota Rantatie -nimistä katua ole hyödynnetty joukkoliikenteen väylänä. Jos myös Onkiniemen pikkukadut muutettaisiin joukkoliikenteelle tarkoituksenmukaisemmiksi, niin ehdotettu reitti voisi olla hyvinkin toimiva. Tietysti tuon Rantatien hyödyntäminen molempiin suuntiin ajettavana joukkoliikennekatuna vaatisi myös muutamia silta/tunneliratkaisuja, mutta eipä se raha hukkaan menisi.
 
Olen jokseenkin samaa mieltä - ja aiemminkin ihmetellyt, miksei tuota Rantatie -nimistä katua ole hyödynnetty joukkoliikenteen väylänä. Jos myös Onkiniemen pikkukadut muutettaisiin joukkoliikenteelle tarkoituksenmukaisemmiksi, niin ehdotettu reitti voisi olla hyvinkin toimiva. Tietysti tuon Rantatien hyödyntäminen molempiin suuntiin ajettavana joukkoliikennekatuna vaatisi myös muutamia silta/tunneliratkaisuja, mutta eipä se raha hukkaan menisi.

Hyvä idea. Yksikaistainenkin lv-ohjattu silta Paasikiventien yli kävisi hyvin: esimerkki Jokerilta. Tietysti toimiva lv-etuuskin voisi riittää.
 
Ylipäänsä joukkoliikennekaistat tampereella ovat nykyisellään lähinnä vitsi.

Virkavalta ei valvo kaistoille kuulumatonta liikennettä.
Julkisesti poliisi antaa lausuntoja, joissa joukkoliikenne-etuus kaistoilla on lähinnä suositus, johon ei kannata suhtautua kauhean vakavasti.

Olen jopa kuullut poliisin antaneen varoituksia onnikkakuskeille häiritsevästä ajosta, jotka ovat antaneet valomerkkejä bussikaistoilla roikkujille.

Paras esimerkki hatanpään pöljäkebussikaistan lisäksi on Pispalantorin kärkikolmio kaistan päässä.
 
Takaisin
Ylös