Uudet joukkoliikennekaistat

Mikä ihmeen vaikutus Haarlan mäen bussikaistalla on, jos linjan vaunu on ennen mäkeä madellut jonossa viimeiset kolme kilometriä?

Kun ei ole, kun bussikaista ulottuu Vaitinaronkadulle asti. Bussikaistan voi blokata muulta autoliikenteeltä mm. kaiteella.
 
Viinikan liittymän lounaispuolen joukkoliikennekaistan pätkää ryhdytään rakentamaan ilmeisesti kesäkuussa. Tämä vaikuttaa oikeasti hyvältä ratkaisulta. Näin keskustasta etelään suuntautuva julkinen liikenne ohittaa kätevästi yhdet liikennevalot. :D
 
Viinikan liittymän lounaispuolen joukkoliikennekaistan pätkää ryhdytään rakentamaan ilmeisesti kesäkuussa. Tämä vaikuttaa oikeasti hyvältä ratkaisulta. Näin keskustasta etelään suuntautuva julkinen liikenne ohittaa kätevästi yhdet liikennevalot. :D

Palveleeko tämä joukkoliikennekaista Tampereen sisäisiä, seutubusseja, pikavuoroja Helsingin suuntaan vai kaikkia näitä? Oletan, että kyseessä on siis se paikka, josta rautatie erkanee Jyväskylän suuntaan.
 
Viinikan liittymän lounaispuolen joukkoliikennekaistan pätkää ryhdytään rakentamaan ilmeisesti kesäkuussa. Tämä vaikuttaa oikeasti hyvältä ratkaisulta. Näin keskustasta etelään suuntautuva julkinen liikenne ohittaa kätevästi yhdet liikennevalot. :D
Aikataulu on hieman venähtänyt ja joukkoliikennekaistaa on ruvettu tekemään vasta joitain aikoja sitten. Kaistaa käyttävät aikanaan kaupungin sisäisen liikenteen lisäksi mm. Tampere-Helsinki pikavuorot.
 
Aikataulu on hieman venähtänyt ja joukkoliikennekaistaa on ruvettu tekemään vasta joitain aikoja sitten.
Tämä on taas hyvä esimerkki Tampereen suunnittelijoiden näkemyskyvyn puutteesta. Nk. Jokikadun-Lempääläntien suunta ei suinkaan ole pullonkauloista pahimmasta päästä, joita ensiksi pitäisi ryhtyä purkamaan. Oikeastaan (joukko)liikenne keskustasta poispäin sujuu ihan oorait.
Tähän uuteen joukkoliikennekaistaan merkityt varat olisi pitänyt käyttää torsoiksi jääneiden edellisten hankkeiden parantamiseen; eli nykyisen Lempääläntien-Viinikan liittymä -kaistan parantamiseen tai vieläkin kipeämmin surkuhupaisan Vihiojan kaistan parantamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Viinikan liittymän joukkoliikennekaista näytti muutama päivä sitten olevan vihdoin käytössä. Päällystetöitä tehdään aikanaan. Kaikki kuljettajat eivät vielä olleet hoksanneet kaistaa. Joukkoliikenteen markkinointia joka tapauksessa parhaasta päästä kun henkilöautojen seistessä punaisissa bussit ja taksit painavat oikealta ohitse. :cool:
 
Tuo Viinikan ympyrän uusin bussikaistahan päättyy pysäkille. Kukas väistää, kun bussi, joka ei pysähdy kyseiselle pysäkille (esim. Hesan pikavuoro) pyrkii päättyvältä kaistalta muun liikenteen sekaan?

Laki kai kuuluu näin: Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä.
 
Kukas väistää, kun bussi, joka ei pysähdy kyseiselle pysäkille (esim. Hesan pikavuoro) pyrkii päättyvältä kaistalta muun liikenteen sekaan?

Laki kai kuuluu näin: Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä.

Linja-auto väistää, ellei pysähdy (tai käytä suuremman oikeutta.):wink:

Torsohan tuo kaista on muutenkin. Kaistan loppupäässä oleva jyrkkä mutka pakottaa hiljentämään lähes kävelyvauhtiin ainakin liukkaimmilla keleillä. Voisihan vaikka tehdä vekkauksn, koska ensimmäinen linja-auto törmää kaiteeseen.

Olen Kinmon kanssa samaa mieltä, että ensin olisi pitänyt korjata entisettorsot.
 
No pikavuorolla ei kaistaa voi kovin kovaa ajaa. Vaikka auto pysyisikin kaistalla, niin hattuhyllyt tyhjenee jos vauhtia liikaa... suunniteltu matalammille autoille. Ja kulkee sitä kaistaa pitkin jo henkilöautotkin siis siviilimallit.
 
Takaisin
Ylös