Uudet matkakortinlukijat

Liittynyt
5 Heinäkuu 2023
Viestit
421
En löytänyt keskustelua uusista matkakortinlukijoista ainakaan tämän vuoden puolelta niin loin nyt uuden ketjun.

HSL vahvisti twitterissä pari viikkoa sitten, että uusien matkakortinlukijoiden asennuksien on tarkoitus alkaa tänä syksynä ja valmista on tarkoitus tulla ensi vuonna.

HSL myös jokin aika sitten kertoi twitterissä, että lipputilihankkeen myötä on HSL-alueelle tulossa Tampereelta tuttu toimintatapa, eli liput tulee leimata aina kyytiin noustessa, vaikka olisi jo voimassa oleva lippu (tähän en löytänyt enää lähdettä)
 
En löytänyt keskustelua uusista matkakortinlukijoista ainakaan tämän vuoden puolelta niin loin nyt uuden ketjun.

HSL vahvisti twitterissä pari viikkoa sitten, että uusien matkakortinlukijoiden asennuksien on tarkoitus alkaa tänä syksynä ja valmista on tarkoitus tulla ensi vuonna.

HSL myös jokin aika sitten kertoi twitterissä, että lipputilihankkeen myötä on HSL-alueelle tulossa Tampereelta tuttu toimintatapa, eli liput tulee leimata aina kyytiin noustessa, vaikka olisi jo voimassa oleva lippu (tähän en löytänyt enää lähdettä)

Voi rähmä. hidastaa liikennevälineen kulkua, kun matkustajien nousu hidastuu lukijoille muodostuvan jonon vuoksi.
 
HSL myös jokin aika sitten kertoi twitterissä, että lipputilihankkeen myötä on HSL-alueelle tulossa Tampereelta tuttu toimintatapa, eli liput tulee leimata aina kyytiin noustessa, vaikka olisi jo voimassa oleva lippu (tähän en löytänyt enää lähdettä)

Ei voi olla todellista!? Minkä ihmeen takia?

Tampereella menee uskomattoman kauan aikaa siihen, kun kansa jonottaa ratikan ovella sille lukulaitteelle. Pysäkkiajat lyhentyisivät aivan selvästi, jos ei tarvitsisi sen vehkeen kanssa pelleillä.

Mutta jos haluaa ratikkaliikenteen hidastuvan entisestään, niin siihenhän tuo kyllä sopii mainiosti.

Haluaisin kyllä nähdä ennakkotapauksen, jossa smurffi yrittää määrätä tarkastusmaksua matkustajalle, jolla on voimassaoleva lippu, jota vaan ei ole väläytetty lukijalle. Tuskin menisi hallinto-oikeudessa läpi.
 
Ei voi olla todellista!? Minkä ihmeen takia?

Tampereella menee uskomattoman kauan aikaa siihen, kun kansa jonottaa ratikan ovella sille lukulaitteelle. Pysäkkiajat lyhentyisivät aivan selvästi, jos ei tarvitsisi sen vehkeen kanssa pelleillä.

Mutta jos haluaa ratikkaliikenteen hidastuvan entisestään, niin siihenhän tuo kyllä sopii mainiosti.

Tausta-ajatuksena taitaa olla se, että näin saadaan tarkkaa tietoa matkustajamääristä, mitä on muuten aika vaikea saada (näin muistaakseni myös sanottiin siinä twiitissä missä tästä puhuhuttiin ja mitä en toivottavasti ole vain itse keksinyt). Tavallaan tajuan kyllä syyn sen takana miksi tällein halutaan tehdä, mutta kyllähän se nyt tulee hidastamaan liikennettä paljon.
 
Tuollainen perustelu on ihan höpöhöpöä. Ratikoissa on laskentalaitteita, ja laskentavaunuja kierrätetään sopivasti eri linjoilla ja vuoroissa, jotta sitä tietoa saadaan. Oletan, että metrossa on sama juttu. Tuossa on paljon isommat haitat kuin hyödyt.
 
HSL myös jokin aika sitten kertoi twitterissä, että lipputilihankkeen myötä on HSL-alueelle tulossa Tampereelta tuttu toimintatapa, eli liput tulee leimata aina kyytiin noustessa, vaikka olisi jo voimassa oleva lippu (tähän en löytänyt enää lähdettä)

Eiköhän tällä viitata linjoihin, joilla ei ole avorahastusta. Nykyään mobiililippua käyttävät vilauttavat puhelimen ruutua kävellessään kuskin ohi, eikä lippuja oikeasti tarkasteta. Jos lippu täytyy leimata myös avorahastuslinjoilla, metro ei yksinkertaisesti enää toimii. Tilanne olisi sama kuin jos asemille asennettaisiin portit.
 
Eiköhän tällä viitata linjoihin, joilla ei ole avorahastusta. Nykyään mobiililippua käyttävät vilauttavat puhelimen ruutua kävellessään kuskin ohi, eikä lippuja oikeasti tarkasteta. Jos lippu täytyy leimata myös avorahastuslinjoilla, metro ei yksinkertaisesti enää toimii. Tilanne olisi sama kuin jos asemille asennettaisiin portit.

Kyllä siitä twiitistä oikeasti ainakin sai sellaisen käsityksen, että kaikissa liikennevälineissä tulisi leimata kyytiin noustessa. Toki sen tulkintaa helpottaisi jos nyt vielä löytäisin kyseisen twiitin jostain.
 
Eiköhän tällä viitata linjoihin, joilla ei ole avorahastusta. Nykyään mobiililippua käyttävät vilauttavat puhelimen ruutua kävellessään kuskin ohi, eikä lippuja oikeasti tarkasteta. Jos lippu täytyy leimata myös avorahastuslinjoilla, metro ei yksinkertaisesti enää toimii. Tilanne olisi sama kuin jos asemille asennettaisiin portit.

Eikös näistä ole ollut puhe, että uusiin tulee QR-koodin lukija mihin lippu näytetään ja näin se leimautuu "voimaan"
 
Eiköhän tällä viitata linjoihin, joilla ei ole avorahastusta. Nykyään mobiililippua käyttävät vilauttavat puhelimen ruutua kävellessään kuskin ohi, eikä lippuja oikeasti tarkasteta. Jos lippu täytyy leimata myös avorahastuslinjoilla, metro ei yksinkertaisesti enää toimii. Tilanne olisi sama kuin jos asemille asennettaisiin portit.

Tvärbanan toimii hieman tuolla periaatteella. Lippu leimataan pysäkillä. Vaunuun mennessä kaikilla on lippu. Harkittiinkohan samaa menettelyä Jokerille missään vaiheessa ?

Nopeudesta puheenollen Tvärbanan pysähtyy silloin kun joku on jäämässä pois tai joku onpyrkimässä kyytiin. Ero siis ainakin Tampereen nähden
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on video siitä, millaisia uudet kortinlukijat luultavasti ovat

Juurikin samanlaiset. Huomaan myös heti pienen ongelmat, nimittäin etälukualueen juurikin tuossa mihin kohtaa puhelin pitäisi laittaa lippua luettaessa... Toivottavasti lähimaksu vaatii näytöltä jonkinsortin klikkauksia, sillä muuten ihmisten Google & Apple Payt lautaa minkä kerkiää. Ja vaikka vaatisi klikkauksia näytöltä niin siinä voi silti tulla ongelmana että kortinlukija yrittää lukea puhelimen NFC-sirua ja heittää virheilmoitusta, koska ei ymmärrä mitä yrittää lukea. Oma puhelimeni on ainakin saanut HSL:n nykyiset kortinlukijat antamaan virhettä ku on sattunut liian lähelle kortinlukijaa.
 
Juurikin samanlaiset. Huomaan myös heti pienen ongelmat, nimittäin etälukualueen juurikin tuossa mihin kohtaa puhelin pitäisi laittaa lippua luettaessa... Toivottavasti lähimaksu vaatii näytöltä jonkinsortin klikkauksia, sillä muuten ihmisten Google & Apple Payt lautaa minkä kerkiää. Ja vaikka vaatisi klikkauksia näytöltä niin siinä voi silti tulla ongelmana että kortinlukija yrittää lukea puhelimen NFC-sirua ja heittää virheilmoitusta, koska ei ymmärrä mitä yrittää lukea. Oma puhelimeni on ainakin saanut HSL:n nykyiset kortinlukijat antamaan virhettä ku on sattunut liian lähelle kortinlukijaa.

Varmaan riippuu paljon siitä, miten "älykkäitä" noi on. Jos laite tajuaa olla välittämättä Apple/Google Paysta samaan aikaan kun yrittää lukea qr-koodia niin ongelmaa ei periaatteessa pitäisi olla. Myöskään vahingossa ei pitäisi pystyä ostamaan lippua, koska vyöhykkeet säilyy. Sinänsä voisi kuvitella, että nämä voisi selvitä tuollaisista tilanteista ihan hyvin, koska kyseisiä lukijoita löytyy kuitenkin ympäri maailmaa.
 
Varmaan riippuu paljon siitä, miten "älykkäitä" noi on. Jos laite tajuaa olla välittämättä Apple/Google Paysta samaan aikaan kun yrittää lukea qr-koodia niin ongelmaa ei periaatteessa pitäisi olla. Myöskään vahingossa ei pitäisi pystyä ostamaan lippua, koska vyöhykkeet säilyy. Sinänsä voisi kuvitella, että nämä voisi selvitä tuollaisista tilanteista ihan hyvin, koska kyseisiä lukijoita löytyy kuitenkin ympäri maailmaa.

Vähän OT, mutta HSL voi omassa sovelluksessa kertoa puhelimelle, ettei tämän sovelluksen ollessa päällä tarjota Apple Paytä.
 
Vähän OT, mutta HSL voi omassa sovelluksessa kertoa puhelimelle, ettei tämän sovelluksen ollessa päällä tarjota Apple Paytä.

Tai oikeastaan niin että sovelluksen ollessa päällä NFC ei lähetä "signaalia". Toivotaan että uudet kortinlukijat ovat fiksumpia eivätkä yritä lukea puhelinta koko ajan.
 
Ainakin jokeriratikkaan 605 on asennettu uudet Conduentin matkakortinlukijat. Näkyy tällä videolla (mm. kohdassa 1:07)
 
Takaisin
Ylös