Uudet matkakortinlukijat

Ensimmäinen uusi matkakortinlukija on asennettu tänään Suomenlinnan lauttarannalle, kertoo HSL
B, C ja D-vyöhykkeillä vaihtoehdot näkyvät kahdella sivulla, jota varten tehtiin nuolipainike. Havainnekuvassa näytöllä on vaikka kuinka paljon tyhjää tilaa. Vaikuttaa siltä että toistetaan sama virhe kun nykyisten laitteiden kanssa aikanaan kun painikkeet olivat pieniä ja vaadittiin OK-painike. Uusilta laitteilta vaadittiin kyky lähimaksuun, mutta käyttäjäystävällisyydestä piti sitten nipistää.
 
HSL:n sivuilla kerrotaan, ettei uudella lukijalla voi siirtää HSL-korttipalvelussa ostettua kausilippua matkakortille. Eli meneekö tässä sitten helpoin ilmainen lippujen ostotapa väliaikaisesti pois käytöstä ennen lipputiliuudistuksen toteutumista? Omaa alennusoikeuttani ei esimerkiksi HSL-sovellukseen saa joten matkakortin käyttäminen on ainoa vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäisessä bussissa (KaH 1833) Conduentin lukija. Saattanee liikkua 600:lla.
 

Liitetiedostot

  • conduent.jpg
    conduent.jpg
    85.6 KB · Lukukerrat: 70
Ja kun HSL:kin asiasta on tiedottanut: kolmas lukija on asennettu Kalasataman metroasemalle.

Onkos noissa lukijoissa siis lukijaa mobiililipuille vai tuleeko ne vasta myöhemmin?
Tämän ei vielä pitäisi toimia, näin aluksi lukijat toimivat käytännössä kuten vanhatkin, uusia ominaisuuksia ei niissä ole. Ellei uudeksi ominaisuudeksi lasketa käyttöliittymän huonontumista. ;)
 
Tausta-ajatuksena taitaa olla se, että näin saadaan tarkkaa tietoa matkustajamääristä, mitä on muuten aika vaikea saada (näin muistaakseni myös sanottiin siinä twiitissä missä tästä puhuhuttiin ja mitä en toivottavasti ole vain itse keksinyt). Tavallaan tajuan kyllä syyn sen takana miksi tällein halutaan tehdä, mutta kyllähän se nyt tulee hidastamaan liikennettä paljon.

Tuollainen perustelu on ihan höpöhöpöä. Ratikoissa on laskentalaitteita, ja laskentavaunuja kierrätetään sopivasti eri linjoilla ja vuoroissa, jotta sitä tietoa saadaan. Oletan, että metrossa on sama juttu. Tuossa on paljon isommat haitat kuin hyödyt.
Tässä Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle annetussa lausunnossa on nyt mustaa valkoisella syistä, miksi Tampereella kaikki lipputyypit leimataan lukijalaitteella:

Lippuleimausten avulla saadaan tarkkaa matkustajamäärätietoa. Toisin kuin valituksessa annetaan ymmärtää, kerättyä tietoa ei kuitenkaan käytetä yksittäisten matkustajien liikkumisen seuraamiseen, vaan tietoa käytetään joukkoliikenteen kustannusten jakamiseen kuntien välillä ja joukkoliikenteen linjakohtaisen kapasiteetin suunnitteluun sekä lipuista saatujen tulojen jakamiseen kuntien ja palveluntarjoajien kesken. Ilman lipun leimaamisista saatuja matkustajamäärätietoja kustannusten ja tulojen jakaminen oikeassa suhteessa on käytännössä mahdotonta. Esimerkiksi kausilipuista kertynyt myyntitulo jaetaan eri toimijoiden kesken lipun käyttökertojen suhteessa. Lippujen leimausvelvoite myös vähentää liputta matkustavien osuutta mahdollistaen kohtuuhintaiset liput kaikille.
 
Ensimmäisessä bussissa (KaH 1833) Conduentin lukija. Saattanee liikkua 600:lla.
Oliko bussin linjakilpisysteemi vielä sama? Mietin että kun noita uusia lukijoita tulee vanhempiin busseihin, niin vaihdetaanko myös linjakilvitys siihen uudempaan, mikä on vuodesta 2021 eteenpäin olevissa sähköbusseissa?
 
Oliko bussin linjakilpisysteemi vielä sama? Mietin että kun noita uusia lukijoita tulee vanhempiin busseihin, niin vaihdetaanko myös linjakilvitys siihen uudempaan, mikä on vuodesta 2021 eteenpäin olevissa sähköbusseissa?
En tiedä asiasta, mutta luulisi että ne olisi ennemmin vaihdettu reitittimien kanssa samaan aikaan, jos olisi vaihdettu
 
Tässä Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle annetussa lausunnossa on nyt mustaa valkoisella syistä, miksi Tampereella kaikki lipputyypit leimataan lukijalaitteella:

Lippuleimausten avulla saadaan tarkkaa matkustajamäärätietoa. Toisin kuin valituksessa annetaan ymmärtää, kerättyä tietoa ei kuitenkaan käytetä yksittäisten matkustajien liikkumisen seuraamiseen, vaan tietoa käytetään joukkoliikenteen kustannusten jakamiseen kuntien välillä ja joukkoliikenteen linjakohtaisen kapasiteetin suunnitteluun sekä lipuista saatujen tulojen jakamiseen kuntien ja palveluntarjoajien kesken. Ilman lipun leimaamisista saatuja matkustajamäärätietoja kustannusten ja tulojen jakaminen oikeassa suhteessa on käytännössä mahdotonta. Esimerkiksi kausilipuista kertynyt myyntitulo jaetaan eri toimijoiden kesken lipun käyttökertojen suhteessa. Lippujen leimausvelvoite myös vähentää liputta matkustavien osuutta mahdollistaen kohtuuhintaiset liput kaikille.
Mielenkiintoinen. Onko sinne valitettu nimenomaan oletetusta matkustajien seurannasta vaiko siitä, että joku on saanut tarkastusmaksun vaikka lippu on voimassa?
 
Oliko bussin linjakilpisysteemi vielä sama? Mietin että kun noita uusia lukijoita tulee vanhempiin busseihin, niin vaihdetaanko myös linjakilvitys siihen uudempaan, mikä on vuodesta 2021 eteenpäin olevissa sähköbusseissa?
En tiedä asiasta, mutta luulisi että ne olisi ennemmin vaihdettu reitittimien kanssa samaan aikaan, jos olisi vaihdettu
Nämä viimeisen vuoden aikana tehdyt muutokset tai myöskään tulevat lukijoiden vaihdot eivät ole vaikuttaneet eivätkä tule vaikuttamaan mitenkään linjakilpiin.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen. Onko sinne valitettu nimenomaan oletetusta matkustajien seurannasta vaiko siitä, että joku on saanut tarkastusmaksun vaikka lippu on voimassa?

Joku on saanut tarkastusmaksun.

Lausunto hallinto-oikeuteen: https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Vi...sunto_Hameenlinnan_hallintooikeudelle(369077)
Oikaisuvaatimus: https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Vi...tos_joukkoliikenteen_tarkastusmaksua_(338713)

Odotan kiinnostuneena hallinto-oikeuden päätöstä! Sanoisin, että tuo voi päättyä aivan miten vaan HaO:ssa. Tuomarit voivat katsoa, että matkustajalla on ollut matkalippu, joten maksua ei voida määrätä, tai tuomarit saattavat arvioida asiaa pelkästään matkalippuehtojen näkökulmasta.
 
Takaisin
Ylös