Ensimmäinen uusi matkakortinlukija on asennettu tänään Suomenlinnan lauttarannalle, kertoo HSL
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
B, C ja D-vyöhykkeillä vaihtoehdot näkyvät kahdella sivulla, jota varten tehtiin nuolipainike. Havainnekuvassa näytöllä on vaikka kuinka paljon tyhjää tilaa. Vaikuttaa siltä että toistetaan sama virhe kun nykyisten laitteiden kanssa aikanaan kun painikkeet olivat pieniä ja vaadittiin OK-painike. Uusilta laitteilta vaadittiin kyky lähimaksuun, mutta käyttäjäystävällisyydestä piti sitten nipistää.Ensimmäinen uusi matkakortinlukija on asennettu tänään Suomenlinnan lauttarannalle, kertoo HSL
Bussitutkan mukaan nyt (20.3. klo 14.15) olisi linjalla 400 ja lähdössä 14.08 Vantaankoskelta. Aamulla ollut linjalla 600.Ensimmäisessä bussissa (KaH 1833) Conduentin lukija. Saattanee liikkua 600:lla.
Se on naytön kehyksessä, eli kortinlukualue toimii myös lukualustana.Onkos noissa lukijoissa siis lukijaa mobiililipuille vai tuleeko ne vasta myöhemmin?
Tämän ei vielä pitäisi toimia, näin aluksi lukijat toimivat käytännössä kuten vanhatkin, uusia ominaisuuksia ei niissä ole. Ellei uudeksi ominaisuudeksi lasketa käyttöliittymän huonontumista.Onkos noissa lukijoissa siis lukijaa mobiililipuille vai tuleeko ne vasta myöhemmin?
HSL:n sivuilla luki, että mobiililippuja aletaan lukemaan noilla vasta myöhemminOnkos noissa lukijoissa siis lukijaa mobiililipuille vai tuleeko ne vasta myöhemmin?
Tausta-ajatuksena taitaa olla se, että näin saadaan tarkkaa tietoa matkustajamääristä, mitä on muuten aika vaikea saada (näin muistaakseni myös sanottiin siinä twiitissä missä tästä puhuhuttiin ja mitä en toivottavasti ole vain itse keksinyt). Tavallaan tajuan kyllä syyn sen takana miksi tällein halutaan tehdä, mutta kyllähän se nyt tulee hidastamaan liikennettä paljon.
Tässä Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle annetussa lausunnossa on nyt mustaa valkoisella syistä, miksi Tampereella kaikki lipputyypit leimataan lukijalaitteella:Tuollainen perustelu on ihan höpöhöpöä. Ratikoissa on laskentalaitteita, ja laskentavaunuja kierrätetään sopivasti eri linjoilla ja vuoroissa, jotta sitä tietoa saadaan. Oletan, että metrossa on sama juttu. Tuossa on paljon isommat haitat kuin hyödyt.
Oliko bussin linjakilpisysteemi vielä sama? Mietin että kun noita uusia lukijoita tulee vanhempiin busseihin, niin vaihdetaanko myös linjakilvitys siihen uudempaan, mikä on vuodesta 2021 eteenpäin olevissa sähköbusseissa?Ensimmäisessä bussissa (KaH 1833) Conduentin lukija. Saattanee liikkua 600:lla.
En tiedä asiasta, mutta luulisi että ne olisi ennemmin vaihdettu reitittimien kanssa samaan aikaan, jos olisi vaihdettuOliko bussin linjakilpisysteemi vielä sama? Mietin että kun noita uusia lukijoita tulee vanhempiin busseihin, niin vaihdetaanko myös linjakilvitys siihen uudempaan, mikä on vuodesta 2021 eteenpäin olevissa sähköbusseissa?
Mielenkiintoinen. Onko sinne valitettu nimenomaan oletetusta matkustajien seurannasta vaiko siitä, että joku on saanut tarkastusmaksun vaikka lippu on voimassa?Tässä Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle annetussa lausunnossa on nyt mustaa valkoisella syistä, miksi Tampereella kaikki lipputyypit leimataan lukijalaitteella:
Lippuleimausten avulla saadaan tarkkaa matkustajamäärätietoa. Toisin kuin valituksessa annetaan ymmärtää, kerättyä tietoa ei kuitenkaan käytetä yksittäisten matkustajien liikkumisen seuraamiseen, vaan tietoa käytetään joukkoliikenteen kustannusten jakamiseen kuntien välillä ja joukkoliikenteen linjakohtaisen kapasiteetin suunnitteluun sekä lipuista saatujen tulojen jakamiseen kuntien ja palveluntarjoajien kesken. Ilman lipun leimaamisista saatuja matkustajamäärätietoja kustannusten ja tulojen jakaminen oikeassa suhteessa on käytännössä mahdotonta. Esimerkiksi kausilipuista kertynyt myyntitulo jaetaan eri toimijoiden kesken lipun käyttökertojen suhteessa. Lippujen leimausvelvoite myös vähentää liputta matkustavien osuutta mahdollistaen kohtuuhintaiset liput kaikille.
Oliko bussin linjakilpisysteemi vielä sama? Mietin että kun noita uusia lukijoita tulee vanhempiin busseihin, niin vaihdetaanko myös linjakilvitys siihen uudempaan, mikä on vuodesta 2021 eteenpäin olevissa sähköbusseissa?
Nämä viimeisen vuoden aikana tehdyt muutokset tai myöskään tulevat lukijoiden vaihdot eivät ole vaikuttaneet eivätkä tule vaikuttamaan mitenkään linjakilpiin.En tiedä asiasta, mutta luulisi että ne olisi ennemmin vaihdettu reitittimien kanssa samaan aikaan, jos olisi vaihdettu
Mielenkiintoinen. Onko sinne valitettu nimenomaan oletetusta matkustajien seurannasta vaiko siitä, että joku on saanut tarkastusmaksun vaikka lippu on voimassa?