Uudet matkakortinlukijat

Siellähän tarvitaan tiettyinä ajankohtina voimassa olevaa HSL-lippua, jotta pääsee kauppaan - Linkki aihetta käsittelevään uutiseen (HS). Silloin kyllä on tarkka lippukontrolli kun kauppaan mennään, mutta busseissa ei ole niin väliä, ainakin jokin aika sitten julkaistujen lehtitietojen mukaan. Noin kai tuon on tarkoitettukin menevän...?
"Vartijan oma laiturialueensa" alkaa Jungle Juice Barin vieressä ja koskee vain lähiliikenneterminaalia (ja sen Alepa). Kaukoliikenneterminaali ei ole HSL:n hallinnassa, niin tietääkseni siellä ei ole sama järjestelmää. Hissit kauppakeskusta metrolaituriin ovat täysin eri asia.
 
Siellähän tarvitaan tiettyinä ajankohtina voimassa olevaa HSL-lippua, jotta pääsee kauppaan - Linkki aihetta käsittelevään uutiseen (HS). Silloin kyllä on tarkka lippukontrolli kun kauppaan mennään, mutta busseissa ei ole niin väliä, ainakin jokin aika sitten julkaistujen lehtitietojen mukaan. Noin kai tuon on tarkoitettukin menevän...?
Ideanahan on ettei koko lähiliikenteen terminaalialueelle pääsisi ilman lippua. Aiemmin Alepa meni kiinni klo 24, jolloin tätä ongelmaa ei ollut. Lippujen tarkastus ennen terminaaliin pääsyä on ollut Kampissa jo vuosia voimassa vähentääkseen järjestyshäiriöitä ja asiatonta oleskelua. Alepa on vast'ikään laajentanut 24h aukiolonsa ja heille oli kyllä tuotu ilmi tämä toimintatapa, jonka olivat hyväksyneet.

Eli käytännössä kaikkiin bussiin nouseviltakin on katsottu jo terminaaliin saapuessa liput.

Ainakin ennen kaukoliikenteen terminaalin kauppakeskuksen sisäänkäynti on ollut suljettuna ja sisäänkäynti on tapahtunut Narinkkatorin sisäänkäynniltä. En tiedä onko yhä sama tilanne.
 
Eli käytännössä kaikkiin bussiin nouseviltakin on katsottu jo terminaaliin saapuessa liput.
En yleensä liiku ihan tuollaiseen aikaan kaupungilla ja kysynkin: Jos kortin arvolla on tarkoitus maksaa, niin lukijahan on vasta bussissa, ja bussissa kai arvosuoritus maksetaan tuolloinkin? Vai onko käytössä jokin sellainen toimintatapa, jota ehkä voisi verrata päärautatieaseman viikonloppuöiden porttirahastusjuttuun? Tosin en siitäkään ole koskaan päässyt nauttimaan, kun en tosiaan kaupungilla aivan tuollaisiin aikoihin liikuskele.
 
En yleensä liiku ihan tuollaiseen aikaan kaupungilla ja kysynkin: Jos kortin arvolla on tarkoitus maksaa, niin lukijahan on vasta bussissa, ja bussissa kai arvosuoritus maksetaan tuolloinkin? Vai onko käytössä jokin sellainen toimintatapa, jota ehkä voisi verrata päärautatieaseman viikonloppuöiden porttirahastusjuttuun? Tosin en siitäkään ole koskaan päässyt nauttimaan, kun en tosiaan kaupungilla aivan tuollaisiin aikoihin liikuskele.
Vartijoilla on joku kannettavat lukijat, niin voi ostaa arvolippua siellä.
 
Vartijoilla on joku kannettavat lukijat, niin voi ostaa arvolippua siellä.
Noin vähän arvelinkin, mutta kiitos vastauksesta. Tuohan ei ole ongelma, kun saapuu terminaaliin sopivasti vain ihan vähän ennen bussin lähtöä, arvolla ostettu matkustusoikeus ei tuon järjestelyn ansioista kohtuuttomasti vanhene verrattuna siihen, että ostaisi arvolipun vasta bussissa.

Mutta ajatellaanpa sitä, että haluaakin käydä tuossa kaupassa ostamassa jotain vielä ennen bussin lähtöä kyseisestä terminaalista. Terminaaliin pitääkin saapua hyvissä ajoin, että ehtii varmasti hoitaa kauppa-asiansa. Ja tuon yöllä voimassa olevan rahastuskäytännön seurauksena arvolippua käyttävän kauppa-aika onkin maksullista aikaa, arvolipun voimassaolon "lanka palaa" ennen kuin on nähnyt vilaustakaan bussista - se on vähän makuasia onko se reilua. Minun mielestäni on hyvä, että tämä erikoinen kuvio sai julkisuutta. En muista vastaavaan törmänneeni aiemmin.
 
NF 1174
PL 165
TLL 7
Korsisaari 10
Uudet lukijat

Lisäksi Sm5 59 edelleen vanhat lukijat. (Havaittu La 19.10.2024)
 
Listassa on NF 1391-1395 ja 1396-1404 erikseen, nämä voisi yhdistää.
KL 93 uudet lukijat.
Sm5 47 uudet lukijat.
 
Listassa on NF 1391-1395 ja 1396-1404 erikseen, nämä voisi yhdistää.
KL 93 uudet lukijat.
Sm5 47 uudet lukijat.
Pientä korjattavaa löysin lisääkin Nobinan kohdalta
910-921, 922-925 kuuluisi olla 910-925
1042-1044-1049 kuuluisi olla 1042-1049

ja myös Koiviston auton kohdalta
1501, 1502-1520 kuuluisi olla 1501-1520
1531, 1532-1542 kuuluisi olla 1531-1542
 
Noin vähän arvelinkin, mutta kiitos vastauksesta. Tuohan ei ole ongelma, kun saapuu terminaaliin sopivasti vain ihan vähän ennen bussin lähtöä, arvolla ostettu matkustusoikeus ei tuon järjestelyn ansioista kohtuuttomasti vanhene verrattuna siihen, että ostaisi arvolipun vasta bussissa.

Mutta ajatellaanpa sitä, että haluaakin käydä tuossa kaupassa ostamassa jotain vielä ennen bussin lähtöä kyseisestä terminaalista. Terminaaliin pitääkin saapua hyvissä ajoin, että ehtii varmasti hoitaa kauppa-asiansa. Ja tuon yöllä voimassa olevan rahastuskäytännön seurauksena arvolippua käyttävän kauppa-aika onkin maksullista aikaa, arvolipun voimassaolon "lanka palaa" ennen kuin on nähnyt vilaustakaan bussista - se on vähän makuasia onko se reilua. Minun mielestäni on hyvä, että tämä erikoinen kuvio sai julkisuutta. En muista vastaavaan törmänneeni aiemmin.
Tiedä sitten onko sillä mitään väliä juokseeko arvolipun aika. Hyvin todennäköisesti tuohon aikaan määränpää on koti, ilman vaihtoja. Ja alepassa tuskin menee 5-10min enempää aikaa.
 
Takaisin
Ylös