Uudet matkakortinlukijat

PL 152, 158 ja 168 ei toimi lukija
Viesti yhdistetty automaattisesti:

nyt katkon ajan saa pankkikortilla lipun 50% alennuksella
 
Viimeksi muokattu:
nyt katkon ajan saa pankkikortilla lipun 50% alennuksella
Jos olisi esim AB,BC , ABC liput about noissa hinnoissa normaalisti, niin luulen että suurin osa feikkilippuja käyttävistä maksaisi lippunsa. Joka taas voisi tuoda sitä kautta HSL:lle lisää rahaa vaikka liput halvempia niin enemmän maksajia.
 
Jos olisi esim AB,BC , ABC liput about noissa hinnoissa normaalisti, niin luulen että suurin osa feikkilippuja käyttävistä maksaisi lippunsa. Joka taas voisi tuoda sitä kautta HSL:lle lisää rahaa vaikka liput halvempia niin enemmän maksajia.
En usko niin monen matkustavan liputta, että 50% alennuksen jälkeen jäisi yhtään enempää rahaa viivan alle. Sehän tarkoittaisi karkealla matikalla, että yli 50% matkustajista, joilla ei ole kausilippua, kulkisi liputtomana.
 
En usko niin monen matkustavan liputta, että 50% alennuksen jälkeen jäisi yhtään enempää rahaa viivan alle. Sehän tarkoittaisi karkealla matikalla, että yli 50% matkustajista, joilla ei ole kausilippua, kulkisi liputtomana.
No ainakin se kannustaisi maksamaan lipusta ja suosimaan joukkoliikennettä toisinkuin nyt.
 
Aika heikko käyttäjäkokemus noissa kortinlukijoissa on tällä hetkellä, kun se ei reagoi matkakorttiin mitenkään. Ei tule mitään virheilmoitusta tai muutakaan. Esim. junissa ei ole mitään näkyvää infoa tällä hetkellä asiaan liittyen, jos matkustaja ei ole sattunut huomaamaan HSL:n tiedotteita aiemmin.
 
Oh Aika heikko käyttäjäkokemus noissa kortinlukijoissa on tällä hetkellä, kun se ei reagoi matkakorttiin mitenkään. Ei tule mitään virheilmoitusta tai muutakaan. Esim. junissa ei ole mitään näkyvää infoa tällä hetkellä asiaan liittyen, jos matkustaja ei ole sattunut huomaamaan HSL:n tiedotteita aiemmin.
HSL sanoisi, että HSL-kortin kuva en näy lukijan näytöllä, niin tiedät, ettei se osaa lukea sitä tällä hetkellä. Mutta tiedän, että olen ainoa ihminen, joka tietää tuosta.

On varmasti huono käyttäjäkokemus. Eilisillä sinisillä busseilla tekemieni matkojen perusteella valtaosa matkustajia ei tiedä, että kortit eivät toimi. On ollut kuulutuksia busseilla, metroasemilla ja ratikoilla n. 10 minuutin välein viime maanantaista alkaen, mutta silti kukaan ei ilmeisesti tiedä.
 
En kyllä ymmärrä miten tällaisen muutoksen viestintä pitäisi suorittaa niin että viesti oikeasti menisi perille. Ei varmaan riittäisi sekään, että liimaisi jokaisen oveen tiedotteen. Itseä nuo jatkuvat kuulutukset alkoivat jo turhauttaa.
 
En kyllä ymmärrä miten tällaisen muutoksen viestintä pitäisi suorittaa niin että viesti oikeasti menisi perille. Ei varmaan riittäisi sekään, että liimaisi jokaisen oveen tiedotteen. Itseä nuo jatkuvat kuulutukset alkoivat jo turhauttaa.
Parempi olisi jos liimaisi tiedotteen jokaisen ihmisen päähän... :)

Ja vielä viesti ei menisi perille.
 
En kyllä ymmärrä miten tällaisen muutoksen viestintä pitäisi suorittaa niin että viesti oikeasti menisi perille. Ei varmaan riittäisi sekään, että liimaisi jokaisen oveen tiedotteen. Itseä nuo jatkuvat kuulutukset alkoivat jo turhauttaa.
ne tulee kai noin 10 pysäkin välein riippuu vähän linjasta.
 
Ainakin yhden (Sm5-)junan lukijoilla on nyt Visan, Mastercardin ja HSL-kortin logot/kuvat (eli HSL-kortit taas käytössä), mutta HSL-kortin jälkeen myös QR-koodin kuva. En valitettavasti saanut kuva lukijalta.
 
Ainakin yhden (Sm5-)junan lukijoilla on nyt Visan, Mastercardin ja HSL-kortin logot/kuvat (eli HSL-kortit taas käytössä), mutta HSL-kortin jälkeen myös QR-koodin kuva. En valitettavasti saanut kuva lukijalta.
Sain nyt kuvan. Rautatientorin metroaseman lukijat lukivat äsken HSL-kortteja muttei QR-koodeja, mutta yksi oli vielä päivittymässä. Lukijoiden päivitys jatkuu varmasti illan läpi. Kun kortin vie lukija-alueen lähelle, QR-koodin valo ja punainen paikannusympyrä syttyvät. Tässä kuva päivitetystä lukijasta (ja kädestäni):
IMG_20250923_173804542.jpg
Kokeilin skannata QR-koodia (mobiililipusta, jonka löysin Googlesta, koska en halua ostaa lippua vain testatakseni tätä), ja lukija näytti viestin:
IMG_20250923_173653475_HDR.jpg
Lisäksi pitää sanoa vielä, että nyt kortin lippu- ja arvotiedot haetaan joka kerta pilvestä (paitsi jos sama kortin numero on luettu samassa liikennevälineessä tai metroaseman sisäänkäynillä viimeisen kolmen minuutin aikana – silloin ei piippaa, kuten ei vanhassakaan järjestelmässä). Tämä tarkoittaa sitä, että kortin lukeminen kestää nyt pari sekuntia, eli suunnilleen saman verran kuin lähimaksulla.

Kannattaa kertoa kaikille, että tämä ei tarkoita, että kortti tai lukija olisi rikki – tiedän jo nyt, että moni tulee ajattelemaan niin seuraavan viikon aikana. :)
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi pitää sanoa vielä, että nyt kortin lippu- ja arvotiedot haetaan joka kerta pilvestä (paitsi jos sama kortin numero on luettu samassa liikennevälineessä tai metroaseman sisäänkäynillä viimeisen kolmen minuutin aikana – silloin ei piippaa, kuten ei vanhassakaan järjestelmässä). Tämä tarkoittaa sitä, että kortin lukeminen kestää nyt pari sekuntia, eli suunnilleen saman verran kuin lähimaksulla.
Matkustajia sai jo valmiiksi huudella takaisin näyttämään korttia uudestaan kun lukija ei sitä jostain syystä saanut ensimmäisellä yrityksellä luettua tai lippua ei ollut, kun matkustajat kävelee lukijasta ohi kuuro-mykkä-sokeina. Nyt kun kaikki katsotaan pilvestä, nuo sankarit ehtii jo varmaan keskiovien tasalle ennen kuin lukija päättää kelpaako kortti vai ei. Ihanaa, odotan innolla huomista työpäivää.
 
Takaisin
Ylös