Uudet matkakortinlukijat

Lisäksi pitää sanoa vielä, että nyt kortin lippu- ja arvotiedot haetaan joka kerta pilvestä (paitsi jos sama kortin numero on luettu samassa liikennevälineessä tai metroaseman sisäänkäynillä viimeisen kolmen minuutin aikana – silloin ei piippaa, kuten ei vanhassakaan järjestelmässä). Tämä tarkoittaa sitä, että kortin lukeminen kestää nyt pari sekuntia, eli suunnilleen saman verran kuin lähimaksulla.
Nohhh... Bussikuljettajan LIJ-laiteeen näkyy lipun vyöhykkeet välittömästi, kun lukijan näytöllä pyörii vielä HSL-logo. Havainto on yhdestä bussista, siis voi olla, että LIJ ei ole vielä päivittänyt ja viive tulee LIJ:eenkin huomenna, kun päivitys on ohi. Tai...
 
Luulisi että jos kehittäjät osaisivat asiansa, voitaisiin tiedot hakea pilvestä paljon nopeammin. Pari sekunttia on tollasessa kuitenkin ihan merkittävä viive.
 
Luulisi että jos kehittäjät osaisivat asiansa, voitaisiin tiedot hakea pilvestä paljon nopeammin. Pari sekunttia on tollasessa kuitenkin ihan merkittävä viive.
Todennäköisesti ei voi. Pitää olla kortin tunnistautuminen lukijalla (onko tämä aitoa HSL-korttia?), kortin mumeron lähetys palvelimeen, sitten palvelimen täytyy löytyy tietoja ja lähettää ne kortinlukijaan, ja vielä lukijan täytyy käydä ne läpi ja näyttää ne näytölle. Viive ei ole hyvä, mutta on todennäköisesti pakko (vaikka ei välttämättä tuon pituinen).
 
Matkustajia sai jo valmiiksi huudella takaisin näyttämään korttia uudestaan kun lukija ei sitä jostain syystä saanut ensimmäisellä yrityksellä luettua tai lippua ei ollut, kun matkustajat kävelee lukijasta ohi kuuro-mykkä-sokeina. Nyt kun kaikki katsotaan pilvestä, nuo sankarit ehtii jo varmaan keskiovien tasalle ennen kuin lukija päättää kelpaako kortti vai ei. Ihanaa, odotan innolla huomista työpäivää.
Matkustajat kävelevät lukijan ohitse kuuromykkä-sokeina ja se on hyvä asia! Bussi liikkuu ja kaikki on hyvin. Kannattaako siis huudella mitään ylimääräistä jos kaikki on hyvin? Onko itsellä kaikki hyvin jos haluaa tapella maksustajien kanssa? Miksi siis pitää aiheuttaa itselleen ylimääräistä vaivaa kun vähemmälläkin voi päästä?
 
Waltti-kortit lukeva laite ja Turun laite on minusta intuitiivisempia, koska niissä on selkeästi oma tasonsa, johon valo heijastuu, ja tasossa oleva ruutu tai QR-koodi ohjaa sijoittamaan lipun QR-koodin siihen kohtaan, jossa ruutu/QR-koodi on. HSL:n lukijassa tasossa ei ole samanlaista visuaalista vihjettä, eikä nykyisellä tavalla suunnitellussa laitteessa voikaan olla, koska samaan tasoon on sijoitettu matkakortin lukeva laitteisto.

Opiskelija-bussissa-6-Vesa-Tyni-2023-1024x683.jpg

osl_sovellus_kertalippu_leimaus-1024x1535.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tämä tarkoittaa sitä, että kortin lukeminen kestää nyt pari sekuntia, eli suunnilleen saman verran kuin lähimaksulla.

Kannattaa kertoa kaikille, että tämä ei tarkoita, että kortti tai lukija olisi rikki – tiedän jo nyt, että moni tulee ajattelemaan niin seuraavan viikon aikana. :)

Sain luettua matkakortin laitteella ja siinä meni tosiaan parisen sekuntia, jonka aikana ehti miettiä, ettei lukija toimi sittenkään toimi, vaikka kello on yli puolen yön. Ei ole varmaan helppo kuljettajilla aluksi, kun matkakorttia tullaan näyttämään samaan tapaan lukijalle kuin kortteja yleensä näytetään.
 
Lisäksi pitää sanoa vielä, että nyt kortin lippu- ja arvotiedot haetaan joka kerta pilvestä. Tämä tarkoittaa sitä, että kortin lukeminen kestää nyt pari sekuntia, eli suunnilleen saman verran kuin lähimaksulla.

Kannattaa kertoa kaikille, että tämä ei tarkoita, että kortti tai lukija olisi rikki – tiedän jo nyt, että moni tulee ajattelemaan niin seuraavan viikon aikana. :)
Lisäys/korjaus eiliseen havaintoon:

Kortti ei tarvi olla lukijaalueella sen aikana, kun lipputiedot haetaan pilvestä. Eli lukijan voi käyttää ihan samalla tavalla kuin viima viikolla, vaan lipputietojen esitysaika kestää vähän enemmän. Lisäksi viive näkyy olla lyhyemmin kuin eilen.

(paitsi jos sama kortin numero on luettu samassa liikennevälineessä tai metroaseman sisäänkäynillä viimeisen kolmen minuutin aikana – silloin ei piippaa, kuten ei vanhassakaan järjestelmässä)
"Kolmen minuutin sääntö" on vielä voimassa, mutta samassa liikennevälineessä tai metroasemassa olevat lukijat eivät ole enää "kytketty toiseen", eli jokainen lukijan (esim. ratikalla) pitää lataa lipputietosi erikseen.

Lisäksi HSL-tileille on tehty passiivinen lisätunnisteiden lisäämismahdollisuus. Tällä hetkellä muuta tunnistevaihtoehtoja ei ole, mutta HSL on sanonut, että tulevaisuudessa voi olla mahdollisuus käyttää esimerkiksi Apple/Google Walletia lukijalaiteilla. "Kaikki on mahdollista".
 
Matkustajat kävelevät lukijan ohitse kuuromykkä-sokeina ja se on hyvä asia! Bussi liikkuu ja kaikki on hyvin. Kannattaako siis huudella mitään ylimääräistä jos kaikki on hyvin? Onko itsellä kaikki hyvin jos haluaa tapella maksustajien kanssa? Miksi siis pitää aiheuttaa itselleen ylimääräistä vaivaa kun vähemmälläkin voi päästä?
Kannatan kyllä avorahastusta ihan kaikkiin busseihin, mutta toistaiseksi se lipuntarkastus kuuluu sinisissä busseissa kuljettajan tehtäviin. Mutta en mielestäni väittänyt haluavani tapella matkustajien kanssa asiasta tai jääväni jankkaamaan asiasta sen enempää - yksi kuuluvalla äänellä annettu kehotus näyttää kortti uudelleen riittää, jos riittää. Ja jos ei riitä, ovet menee kuitenkin kiinni ja bussi jatkaa matkaa.
 
Todennäköisesti ei voi. Pitää olla kortin tunnistautuminen lukijalla (onko tämä aitoa HSL-korttia?), kortin mumeron lähetys palvelimeen, sitten palvelimen täytyy löytyy tietoja ja lähettää ne kortinlukijaan, ja vielä lukijan täytyy käydä ne läpi ja näyttää ne näytölle. Viive ei ole hyvä, mutta on todennäköisesti pakko (vaikka ei välttämättä tuon pituinen).
Kuulostaa vain tekosyiltä. Systeemit voi tehdä nopeammaksikin. MH siirtyi jo joitakin vuosia sitten tunnistepohjaiseen systeemin matkakorteissa (nykyisin jo lähes poistunut kun kaikki mobiilissa). Tiedot haettiin sekunnin murto-osissa. Toinen hyvä esimerkki on HSL:n korttien lataus vs pusatec-korttien lataus. Siinä missä pusatec siirtää tiedotl ipuista ennen kuin kuljettaja ehtii silmiään edes räpsäyttää, HSL:n laitteet miettii asiaa useamman sekunnin.

Lähes useammat kortitkin tekevät varmennuksen ja se on saatu todella nopeaksi, nopeammaksi kuin HSL-korttien luku. Joten jos tahtoa löytyisi niin tämä onnistuisi, mutta halvalla ei saa hyvää.

Ps. Lähimaksuun liittyen puuttuu yhä tieto HSL:n sivuilta ettei lähimaksulla ostetut liput kelpaa U-linjoissa. Milloinkohan HSL meinaa sen päivittää sinne...
 
Tänä aamuna 554 noustessa lukija vain vilkutti punaista valoa ainakin 5 sekunttia, jonka jälkeen meni pimeäksi ja heräsi parin sekunnin päästä ja piippasi lipun hyväksytyksi. Mietinpä vaan, että oliko tämä nyt taas niitä nykyajan kehitämme palvelua uudistuksia?
 
Takaisin
Ylös