Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen

Eivät ne täysin oikein näe. Kyseessä on Move90-veturi, jossa kyllä on useita yhtäläisyyksiä VR:n Dv12:n kanssa. Mutta on eroavaisuuksiakin.

Pahoittelut, en ole pahemmin rautatieharrastaja niin en tarkemmin noista osaa sanoa, muuta kuin että se näyttää Deeveriltä mutta ei sitten olekkaan, noh joka tapauksessa "hieno" veturi on.
 
Viimeksi muokattu:
Se Imatran veturi on kylläkin nykyään Dr45. Samasta paikkaa löytyy 4kpl Dv15 ja muuta roinaa.
 
Se Imatran veturi on kylläkin nykyään Dr45. Samasta paikkaa löytyy 4kpl Dv15 ja muuta roinaa.

Ilmeisesti jättirekat jotka tulevat varmuudella Suomen teille kilpailemaan kuljetuksista jotka junat nyt hoitavat, koska LVM on jo päättänyt siitä ja saanee tukensa eduskunnan autopuolueelta ja maaseutumafialta, eivät huolestuta foorumilaisia.

t. Rainer
 
Ilmeisesti jättirekat jotka tulevat varmuudella Suomen teille kilpailemaan kuljetuksista jotka junat nyt hoitavat, koska LVM on jo päättänyt siitä ja saanee tukensa eduskunnan autopuolueelta ja maaseutumafialta, eivät huolestuta foorumilaisia.

Rekkojen koon kasvattaminen parantaa kokonaisuudessaan merkittävästi Suomen kuljetusjärjestelmän energiatehokkuutta ja siis ympäristön kannaltakin hyvä päätös. Junaliikenne on kyllä Suomessa jatkossakin kilpailukykyinen riittävän suuren volyymin kuljetuksissa, jossa tavaraa ajetaan junalasteittain paikasta toiseen.
 
Ilmeisesti jättirekat jotka tulevat varmuudella Suomen teille kilpailemaan kuljetuksista

Yhdistelmien kapasiteetin nosto parantaa tehokkuutta siellä missä kumipyörien käyttö kuljetuksiin on perusteltua. Parantaahan se polttoainetaloudellisuutta yms. Rautatiet on ja tulee olemaan ylivoimainen kuljetuskapasiteetiltaan ja kilpailukyvyltään kun volyymit on tarpeeksi suuret. Siihen ei paljonkaan joku yhdistelmän painojen nosto vaikuta. Tämähän on ollut trendi jo muutenkin. Länsinaapurissa mm.isoja puuyhdistelmiä on liikkunut jo muutaman vuoden ja kokemukset positiivisia.

Yksittäisen autopuolen kuljetusyrittäjän kannalta asia ei taida olla kuitenkaan pelkästään positiivinen. Tarvittava rahamäärä uuteen kalustoon ja kaluston ylläpitokulut kasvavat. Ja alalla on pelätty, että taloudelliset hyödyt menevät ainoastaan kuljetusten tilaajille.
 
Rekkojen koon kasvattaminen parantaa kokonaisuudessaan merkittävästi Suomen kuljetusjärjestelmän energiatehokkuutta ja siis ympäristön kannaltakin hyvä päätös. Junaliikenne on kyllä Suomessa jatkossakin kilpailukykyinen riittävän suuren volyymin kuljetuksissa, jossa tavaraa ajetaan junalasteittain paikasta toiseen.

Koska Suomen rataverko on harva maantieverkoon verrattuna ja osa radoista vaajaakäytössä jo nyt niin voisi olettaa että pienempien erien kuljettaminen junilla loppuu sekä suurempienkin erien niillä matkoilla joissa tavara siirtokuormataan autoista juniin, esim raakapuukuljetukset.

t. Rainer
 
http://yle.fi/uutiset/vrn_monopolia_rautateilla_puretaan_pienin_paloin/6830001 Suomen Tasavallan ja SNT-Liiton välille solmittu rautatieyhdysliikennesopimus siis korvataan uudella.
VR OY menettää varmaankin pitkällä tähtäimellä hommia aika lailla, mutta en usko että aivan yhdessä yössä kun kaikkien lupien hakeminen vie aikaa. Olisikohan venäläiset vaikkapa
kiinnostuneet tulemaan Rahkamon firmaan mukaan, sitä sopii miettiä. Toisaalta venäläisellä rahalla ei lieni mikään ongelma hankkia sertifikaatteja heidän omille vetureilleen.
 
Entäs matkustajaliikenne Venäjän maalle? Yksinoikeus säilynee siinä vielä VR:llä?
 
Satakunnan kansa kertoi 9.5., että Trafi on myöntänyt harjavaltalaiselle Valtasiirto Oy:lle raideliikenteen turvallisuusluvan viideksi vuodeksi. Lupa koskee alkuvaiheessa Harjavallan ja Porin rataverkkoa ja ilmeisesti myös Porin ja Harjavallan väliin jäävää rataosaa. Yhtiö kertoo alkavansa operoida Harjavallan suurteollisuuspuiston ja Tahkoluodon sataman välillä, mutta on neuvotellut myös muista yhteyksistä. Mikäli suunnitelmat etenevät, on kahden veturin hankinnsta tarkoitus sopia Saksassa 9. kesäkuuta.

http://www.satakunnankansa.fi/lehde...nassa+valtasiirto+lahtee+veturikaupoille.html

Sakari Aalto
 
Valtasiirto Oy hakee tämän päivän Satakunnan kansassa palvelukseensa rautatieliikenneasiantuntijaa.
Sakari Aalto
 
Takaisin
Ylös