Uusi nimi Tampereen joukkoliikenteelle

Sana ei ole tamperetta muuten kuin ulkopaikkakuntalaisten mielestä. Tamperelainen itse puhuu yleisesti onnikasta tai linjurista, muttei koskaan nyssestä. Nimi sinällään varmastikin onnistunut, siihen en ota kantaa.

Pakko on sanoa, että on tuo nysse kuitenkin jotenkin tarttunut paikalliseen puheeseen: kyllä ihmiset välillä puhuvat nyssestä, vaikkakin leikillisesti. Nuoremmat polvet eivät taida enää lainkaan käyttää sanaa onnikka, en ole ainakaan kuullut pitkään aikaan. En sitten tiedä, uskovatko ihmiset aivan oikeasti, että nysse on perinteistä tampereen murretta, vaikka se on vain vitsi.
 
Tampereen murre on vitsi, kuten suunnilleen kaikki murteet, ulkopuolisen mielestä.
 
Nysse on nimenomaan ei-tamperelaisten keksimä tamperelaisvitsi. Jotkut ovat siihen tykästyneet, minä en. Toki muistan lapsena itsekin kuulleeni pysäkillä sanottavan ja itsekin sanoneeni "no, nysse tulee", varsinkin pitkän odotuksen jälkeen. Tämä oli aikana ennen kuin vitsiä oli vielä keksitty. Sillä on siis tiettyä todellisuuspohjaa. Mutta bussi-merkityksessä sitä ovat käyttäneet nimenomaan muualta tulleet murreintoilijat ja vitsinvääntäjät. Näin syntyperäisenä tamperelaisena koko sana tuntuu väsyneeltä vitsiltä ja vaivaannuttavalta. Eihän Helsingin joukkoliikennettäkään kutsuta virallisesti nimellä dösä.

Kaikki tämä on 90-luvun murreboomin syytä. Tampereella kaupungin murteesta innostuivat tulisimmin eräät pikkupaikkakunnilla (jossain Pohjanmaalla tms.?) lapsuutensa viettäneet sanomalehtitoimittajat ja vastaavat. Nämä väkisin omaksuivat roolin jonkinlaisena intoilevana Tampereen murteen ylipapistona. Itse olen kolmannessa polvessa syntyperäinen, mutta saan jatkuvasti kuulla ei-tamperelaisilta puolihämmentyneitä kommentteja siitä, ettei puheessani kuulu Tampereen murre juuri ollenkaan vaan kuulostan melko yleiskieliseltä. Niin, minulla ei ole koskaan ollut tarvetta alleviivata identiteettiä tai ryhmään kuulumista omaksumalla vahvaa murretta. Sen sijaan varhaislapsuuteni äänimaisemaan kuuluivat kiinteästi radion yleisohjelma, aikamerkki kello 12, Turun tuomiokirkon kellot ja STT:n uutiset. Tuskin on voinut olla vaikuttamatta puhetapaan (tai epäsuorasti kai siihenkin että päädyin Turkuun opiskelemaan, ja pääsin päivittäin kuulemaan tuttujen kellojen turvallista sointia?). ;) (Pahoittelut, off-topic...)
 
Viimeksi muokattu:
Sana ei ole tamperetta muuten kuin ulkopaikkakuntalaisten mielestä. Tamperelainen itse puhuu yleisesti onnikasta tai linjurista, muttei koskaan nyssestä. Nimi sinällään varmastikin onnistunut, siihen en ota kantaa.

Tottahan toki on se on ulkotonperelaista, koska eihän tonperelainen itselleen hymyile.

Samanlainen lempeä vinoilu on juttu tonperelaisesta diplomi-insinööristä, joka loukkaantui vakavasti rakennustyömaalla. Hän putosi telineeltä ollessaan asentamassa parkettia.

Nyssen kanssa analoginen nimi on Josse. Tarkoittaa Pendolinoa.
 
Tottahan toki on se on ulkotonperelaista, koska eihän tonperelainen itselleen hymyile.

Kyllä tamperelainen voi hymyillä ja nauraakin itselleen, mutta eihän identiteetti tai murre ole itsessään mitenkään erityisen huvittavaa. Ei tamperelaisen tai kenenkään muunkaan. Lappalais- tai turkulaisvitsitkään eivät ole erityisen hauskoja, kun ne pelaavat vain stereotypioilla. Ihmiset ovat yksilöitä eivätkä stereotyyppejä. Ehkä sellaiselle voi kerran-pari hymähtää, mutta mitä enemmän niitä toistetaan, sitä väsyneemmäksi (ja vähemmän tuoreeksi) juttu muuttuu.
 
Kyllä tamperelainen voi hymyillä ja nauraakin itselleen, mutta eihän identiteetti tai murre ole itsessään mitenkään erityisen huvittavaa. Ei tamperelaisen tai kenenkään muunkaan. Lappalais- tai turkulaisvitsitkään eivät ole erityisen hauskoja, kun ne pelaavat vain stereotypioilla. Ihmiset ovat yksilöitä eivätkä stereotyyppejä. Ehkä sellaiselle voi kerran-pari hymähtää, mutta mitä enemmän niitä toistetaan, sitä väsyneemmäksi (ja vähemmän tuoreeksi) juttu muuttuu.

Kui?

(................)
 
Vanha vitsi kertoo myös sen, kun tamperelainen oli Kuopiossa ja matkusti bussilla: "onks sulla lippua myyrä?" Tähän kuljettaja vastasi "onko rahhoo, näätä"
 
Ilmeisesti ensimmäisiä ellei ensimmäinen Nysseksi teipattu auto on TKL #52


TKL ei ole kovin monen auton keulassa näkynyt tähän päivään mennessä. Ensimmäinen taisi olla TKL #271 joka sekin kerkesi olla vain muutaman päivän, kun joillekin teki pahaa, että kaupungin vaakunan tilalla olikin tuottajan logo. Tällä hetkellä noi kaupungin vaakunat ovat lähinnä häpeä monessa TKL:n autossa, kun ne ovat haalistuneita, eikä niistä välttämättä huomaa kuin vaakunan muodon. Lisäksi niitä on pientä ja isoa kokoa.

Nyt kuitenkin TKL on palannut taas myös autojen keulaan tilausajoautojen lisäksi, ainakin TKL #46 kertoo olevansa sellainen


Toivottavasti sitä mukaa kun vaakunat haalistuu, ne _korvataan_ tuottajan logolla. Muuten TKL:n brändäys ei etene taaskaan tippaakaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Omaan silmääni Nysse on varsin pöljä nimi. Teippauksen pienestä koosta päätellen on varauduttu sen vaihtamiseen, ja ehkä hyvä niin. Turun Föli vissiin edustaa samaa murretrendiä, enkä ole siitäkään innostunut, mutta ainakaan siinä ei ole ihan samalaista vähättelevää sävyä.
 
TKL:n brändäys, jos sillä tarkoitetaan tätä nykyistä vesitettyä ja kolmessa sekunnissa tekstinkäsittelyohjelmalla kehiteltyä TKL-logoa on lähinnä huono vitsi.
 
Ilmeisesti ensimmäisiä ellei ensimmäinen Nysseksi teipattu auto on TKL #52

Myös ainakin Paunun #158:ssa oli uusi logo tänään tiistaina. Itse en pidä tuota kovin kuvaavana logona, etenkään, jos Nysse-sanan etymologia ei ole tiedossa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itse en pidä tuota kovin kuvaavana logona, etenkään, jos Nysse-sanan etymologia ei ole tiedossa.
Eihän se olekaan muuta, kuin veronmaksajien varojen tuhlaamista... Mitään lisäarvoa tuo nimenmuutos tai kaluston uudelleenteippaus ei tuota.
 
Ei teippaus yksinään tietysti, mutta onnistunut brändäys sanan laajassa merkityksessä kyllä voi olla ihan arvokasta.

Hieman vaikea on uskoa että tämänkaltainen "brändäys" nousisi koskaan yhtä laajasti tunnetulle tasolle kuin aikoinaan yksittäisten alan yritysten bränditunnettavuus, huolimatta siitä että tällä on potentiaalisesti huomattavasti enemmän asiakaskuntaa kuin näillä yksittäisillä yrityksillä on ollut. Myöskin organisaation brändäys jonka pohjimmainen päämäärä on palveluiden tuottaminen eikä taloudellinen voitto (vai onko NYSSE:lle asetettu tulosvaatimusta?) on mielestäni hieman outo ajatus. Minusta ainakin tilaajaväritys on turhaa rahan kulutusta jolla ei brändiä nosteta vaikka tietyt tahot tälläkin foorumilla niin haluavat toistuvasti väittää.
 
Tampereen tilaajaväritys nyt ei olekaan sinänsä tilaajaväritys vaan TKL:n väritys joka aikoinaan istutettiin Lahti Scala -bussien ylle. Nykyisiin autoihin se sopii entistä huonommin. Kauhulla odotan kun nämä sähkö-solarikset saapuvat, ja mikäli ovat tätä faceliftattua mallia niin lopputulos voi olla varsin järkyttävä kun malli ei muutenkaan silmiä hivele.
 
Takaisin
Ylös