Uusi nimi TKL:lle

Yhä enenevissä määrin alkaa valitettavasti vaikuttaa siltä, ettei TKL ole pätevä ottamaan hoitaakseen Tampereen raitiotien liikennöintiä vuosikymmenen loppupuolella. Tällöin sana "Tampereen kaupunkiliikenne" on varsin harhaanjohtava termi.

Onko tämä taas jotain Onnibus/-rail -propagandaa, vai onko tälle oikein jotain oikeitakin perusteluja? Jos tähän asti on mielestäsi ollut mahdollisuus, mikä sen nyt sitten kuvitelmissasi kaatoi?

Liian myöhäistä ei ole vieläkään, jos ensin muutetaan nyky-TKL:n nimi esimerkiksi Tampereen Bussiliikenteeksi (esim. tulevaisuudessa siintävän yhtiöittämisen yhteydessä, Tampereen Bussiliikenne Oy:stä taisin itse puhua jo silloin 2006 paikkeilla tälläkin foorumilla ellen väärin muista). Parin vuoden hajuraon jälkeen voidaankin vaihtaa nykyinen tilaajan brändi Tampereen Kaupunkiseudun Liikenne-brändiin ja ottaa TKL-lyhenne tilaajapuolelle.

Tämä saa yhtä absurdeja piirteitä kuin aiempi ratikkapysäkkien nimikilpailu. :D Keksitään nimiä pysäkeille, vaikka kiskojakaan ei tulla vielä moneen vuoteen lyömään maahan, liikennöinnin aloituksesta puhumattakaan. Kai seuraavaksi äänestetään pysäkkikatosten muodosta ja kivetyksen värityksestä konsulttifirman välityksellä veronmaksajien piikkiin. Samaan aikaan on ympäryskunnissa tulossa iso määrä uusia bussipysäkkejä infojärjestelmään, joiden nimeämisen järkevöittämisestä ei ole minkään sortin kyselyä näkynyt.
 
Samaan aikaan on ympäryskunnissa tulossa iso määrä uusia bussipysäkkejä infojärjestelmään, joiden nimeämisen järkevöittämisestä ei ole minkään sortin kyselyä näkynyt.
Vähän eri mittakaavan juttuja? Sitä paitsi kuinka monen naapurikunnan pysäkin nimi tulisi muuttaa? Joitakin pysäkkejä toki on joita ei ole nimetty (ainakaan muuta kuin rahastuslaitteelle), mutta en näkisi että suurta yleisöä juurikaan kiinnostaisi tällaisia sivussa olevien pysäkkien nimeäminen, toisin kuin raitiotiellä.
 
Onko tämä taas jotain Onnibus/-rail -propagandaa, vai onko tälle oikein jotain oikeitakin perusteluja? Jos tähän asti on mielestäsi ollut mahdollisuus, mikä sen nyt sitten kuvitelmissasi kaatoi?
Ei liity Onniin mitenkään vaan johtuu TKL:stä itsestään. TKL:ssä ei ole käsitykseni mukaan
  1. osaamista
  2. tahtoa
hoitaa raideliikennettä. Itse asiassa vaikuttaa siltä, että laitoksen päällikköportaasta iso osa on jopa koko raitiotiehanketta vastaan.

Tämä saa yhtä absurdeja piirteitä kuin aiempi ratikkapysäkkien nimikilpailu. :D Keksitään nimiä pysäkeille, vaikka kiskojakaan ei tulla vielä moneen vuoteen lyömään maahan, liikennöinnin aloituksesta puhumattakaan. Kai seuraavaksi äänestetään pysäkkikatosten muodosta ja kivetyksen värityksestä konsulttifirman välityksellä veronmaksajien piikkiin. Samaan aikaan on ympäryskunnissa tulossa iso määrä uusia bussipysäkkejä infojärjestelmään, joiden nimeämisen järkevöittämisestä ei ole minkään sortin kyselyä näkynyt.

Näillä näkymin kiskotyöt alkavat 2016, jos kaikki menee putkeen. Siinä mielessä olen samaa mieltä, että se ratikkapysäkkien nimien valinta äänestämällä oli paikoin yhtä absurdi kuin Krimin kansanäänestys. Olin mukana työpajassa, jossa sidosryhmät pääsivät ehdottamaan niitä nimivaihtoehtoja kyselyä varten ja erityisesti Lielahden pään nimet olivat aivan ufoja. Lopulta Niemenrannan alueella nimivaihtoehtoina oli Federleynkadun länsipäässä "Federley" ja "Niemenranta", keskellä muistaakseni "Niemen kartano" ja jotain muuta ja itäpäässä "Niemenkylä" ja "Torppa". …Torppa?! Kylä?! "Kuulemma täällä jossain on ollut joku torppa joskus" oli selitys. Niin varmaan muutamassa muussakin paikassa, ajattelin. No, onneksi äänestys on vain neuvoa-antava ja lopulliset nimet voivat olla fiksusti lännestä itään Federleynkatu, Niemen kartano ja Niemenranta, vaikka Niemenranta-nimi oli kyselyssä annettu vaihtoehdoksi vain sille länsipään pysäkille (joka on sattumoisin kaikista kauimmainen pysäkki varsinaisesta rannasta).

Seudullisen pysäkkinimistön korjaaminen nettiäänestyksellä ei liene perusteltua. Korjattavaa ylipäätään on lähinnä tilanteissa, jossa vastapäiset pysäkit ovat erinimisiä tai pysäkinnimi on tyyliin "Ammattikoulu", joita seudulta löytyy useampia. Toki tulee pari uutta reittikatua, joiden pysäkit tulee nimetä.
 
Ei liity Onniin mitenkään vaan johtuu TKL:stä itsestään. TKL:ssä ei ole käsitykseni mukaan
  1. osaamista
  2. tahtoa
hoitaa raideliikennettä. Itse asiassa vaikuttaa siltä, että laitoksen päällikköportaasta iso osa on jopa koko raitiotiehanketta vastaan.

Eiköhän TKL:ään saada palkattua osaavia henkilöitä yhtä helposti kuin vaikkapa onnispora OY:n. Kaikkihan on kiinni TKL:n omistavista tahoista.
 
Vähän eri mittakaavan juttuja? Sitä paitsi kuinka monen naapurikunnan pysäkin nimi tulisi muuttaa? Joitakin pysäkkejä toki on joita ei ole nimetty (ainakaan muuta kuin rahastuslaitteelle), mutta en näkisi että suurta yleisöä juurikaan kiinnostaisi tällaisia sivussa olevien pysäkkien nimeäminen, toisin kuin raitiotiellä.

Eri mittakaavan juttuja, kyllä. Pointti lähinnä oli se, että huomio näissä projekteissa keskittyy samanlaiseen pikkunäpertämiseen, jolla ei ole lopputuloksen kanssa mitään merkitystä. TKL tulee olemaan kansan suussa se "liikennelaitos", vaikka se nimi keinotekoisesti kiepautettaisiin liikennettä suunnittelevalle taholle.

ultrix sanoi:
Ei liity Onniin mitenkään vaan johtuu TKL:stä itsestään. TKL:ssä ei ole käsitykseni mukaan
  1. osaamista
  2. tahtoa

Käytännön osaamista tässä vaiheessa tuskin muutenkaan kovin monelta tamperelaistaholta löytyy. Tahdolla, eli sillä, mitä bussilinjoja TKL esimerkiksi tahtoisi ajaa ja mitä ei, ei ole mitään merkitystä siinä vaiheessa, kun Jolilla päätetään kilpailutettavista linjoista. Joten miten tämäkään tekisi poikkeusta ratikan kohdalla? Kommenttisi kuulostaa lähinnä piikittelyltä yksittäisiä henkilöitä kohtaan.
 
Ei liity Onniin mitenkään vaan johtuu TKL:stä itsestään. TKL:ssä ei ole käsitykseni mukaan
  1. osaamista
  2. tahtoa
hoitaa raideliikennettä. Itse asiassa vaikuttaa siltä, että laitoksen päällikköportaasta iso osa on jopa koko raitiotiehanketta vastaan.

Ilmeisesti sinulla ei ole kovin realistista käsitystä siitä, että mitä paikallisliikenteen tuotannon parissa työskentely todellisuudessa on. Työvuorojen ja työjaksojen, lomien tai muiden henkilöstöä koskevien asioiden suunnittelu, tieto- rahastus-, ja laadunvalvontajärjestelmien ylläpito, rekrytointi ja oppilaitosyhteistyö, asiakaspalautteiden käsittely ym. ovat asioita, joita valtaosa toimihenkilöistä työssään kohtaa. Esimerkiksi minä pystyisin hoitamaan nykyiset työtehtäväni riippumatta siitä, että onko kyseessä raitio- vai bussiliikennöitsijä. Vain pieni osa työtehtävistä liittyy yksinomaan kalustotekniikkaan.

Tahtotilaa toki on, jos sitä tarvitaan. Olen toki valmis työskentelemään 110% panostuksella raitioliikenteen asioiden parissa, jos työnantajani siihen velvoittaa.

Ratikan tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä, ja minä olen omassa ammatissani muodostanut yhden mielipiteen siitä. Loppujen lopuksi kyse on kuitenkin siitä, että demokraattisessa yhteiskunnassa kukin on vapaa mielipiteensä ilmaisemaan. En koe kovin asialliseksi sitä, että minun tai jonkun työtoverini pätevyyttä työtehtävien hoitamiseen arvoidaan raitiovaunuhankkeeseen suhtautumisen perusteella. Mielipiteeni ei tarkoita sitä, ettenkö voisi kuvitella työskenteleväni raideliikenteen parissa tulevaisuudessa.

Ja kuten hyvin tiedät, minun ja työtoverini kannanotto ei ole TKL:n kannanotto ratikka-asiaan.
 
Ja kuten hyvin tiedät, minun ja työtoverini kannanotto ei ole TKL:n kannanotto ratikka-asiaan.
Mikäs TKL:n virallinen kanta sitten on? Itselle on kuljettajakurssilla TKL:n edustaja todennut TKL:n olevan kiinnostunut ratikan operoinnista.
 
Esimerkiksi minä pystyisin hoitamaan nykyiset työtehtäväni riippumatta siitä, että onko kyseessä raitio- vai bussiliikennöitsijä. Vain pieni osa työtehtävistä liittyy yksinomaan kalustotekniikkaan.

Tahtotilaa toki on, jos sitä tarvitaan. Olen toki valmis työskentelemään 110% panostuksella raitioliikenteen asioiden parissa, jos työnantajani siihen velvoittaa.
Olen sitä mieltä, että yksityishenkilönäkin ajateltu mielipide säteilee myös ammatilliselle puolelle herkästi, mutta tämä kommentti oli ilo kuulla.

Raitiovaunujen huoltohan tosiaan ei olisi TKL:n tehtävä lainkaan, vaan lähinnä juuri liikennöinti siihen liittyvine henkilöstöhallintoineen, liikenteenvalvonta ja -ohjaus (asetinlaite).
 
Takaisin
Ylös