Skatta on jo nyt jatkuvissa liikenneongelmissa ilman Siljan laivojakin. Toki kaikkeen on mahdollista löytää ratkaisu, myös liikenteeseen (jos tahtoa on). Kahden kaksikaistaisen yksisuuntaisen kadun välityskyky on parempi, kuin kahden 1+1-kaistaisen kadun (vähemmän valovaiheita / risteävää liikennettä, kun vastaantulevaa liikennettä ei ole), joten sekin auttaisi jo paljon, jos nykyiset sillat tehtäisiin yksisuuntaisiksi. Selvänä huonona puolena kaikki liikenne ulos Skattalta (paitsi rv) pakotettaisiin tällöin Pohjoisrannalle. Toki mahtuisihan sinne vaikka vasemmalle kääntyvien kaista Kirkkokadulle niitä suht harvoja varten, jotka ovat menossa juuri eteläiseen kantakaupunkiin. Toisin päin Kauppatorilta Katajanokalle pääsisi edelleen normaalisti. Ruuhkat kuitenkin helpottaisivat, matka-ajat keskimäärin lyhenisivät, päästöt vähenisivät ja Espan kuormitus kevenisi.
Tämä ratkaisu ei kuitenkaan ratkaise liikennettä Espooseen. Jos nykyistä tyhjänä kumisevaa keskustan huoltotunnelia haluttaisiin käyttää johonkin järkevään, Länsiväylän ja Skattan liikenne pitäisi ohjata sinne tehden tunneliin 500 m jatkeen Skattan eteläreunalle.