Uusi pikaraitiotie linja 15 pitää saada länsiterminaaliin

Skatta on jo nyt jatkuvissa liikenneongelmissa ilman Siljan laivojakin. Toki kaikkeen on mahdollista löytää ratkaisu, myös liikenteeseen (jos tahtoa on). Kahden kaksikaistaisen yksisuuntaisen kadun välityskyky on parempi, kuin kahden 1+1-kaistaisen kadun (vähemmän valovaiheita / risteävää liikennettä, kun vastaantulevaa liikennettä ei ole), joten sekin auttaisi jo paljon, jos nykyiset sillat tehtäisiin yksisuuntaisiksi. Selvänä huonona puolena kaikki liikenne ulos Skattalta (paitsi rv) pakotettaisiin tällöin Pohjoisrannalle. Toki mahtuisihan sinne vaikka vasemmalle kääntyvien kaista Kirkkokadulle niitä suht harvoja varten, jotka ovat menossa juuri eteläiseen kantakaupunkiin. Toisin päin Kauppatorilta Katajanokalle pääsisi edelleen normaalisti. Ruuhkat kuitenkin helpottaisivat, matka-ajat keskimäärin lyhenisivät, päästöt vähenisivät ja Espan kuormitus kevenisi.

Tämä ratkaisu ei kuitenkaan ratkaise liikennettä Espooseen. Jos nykyistä tyhjänä kumisevaa keskustan huoltotunnelia haluttaisiin käyttää johonkin järkevään, Länsiväylän ja Skattan liikenne pitäisi ohjata sinne tehden tunneliin 500 m jatkeen Skattan eteläreunalle.
Vaikka tämä on alkuperäisestä aiheeesta todella sivussa niin kysyisin että miksi Turkuun rakennetaan uutta terminaalia ruotsinlaivoille, vaikka Tallink-Silja ei aja kuin kerran päivässä, ja jos Viikkarikin vähentää vuoroja niin mihin koko terminaalia tarvitaan? Lisäksi kävelymatka Turun sataman rautatieasemalta uuteen terminaaliin pitenee koska raiteet vedetään eri kautta ja terminaalin pohjoispuolelle. Tuleeko tästä terminaalista samanlainen "susi" kuin Turun uudesta päärautatieasemasta?
 
Turun uusi terminaali on epäilemättä tarpeellinen logistisesti, sillä Vikingin nykyinen laituripaikka on ongelmallinen rekkaparkin ollessa toisela puolella satamaa ja Tallinkin terminaali ongelmallinen siinä, että se on suunniteltu käsittelemään nykyisiä maksimipokia pienempiä kertamatkustajamääriä, eikä odotusaulan laajennus ole täysin onnistunut. Nyt isojen laivojen sijoittelu on ainakin suunnitelmissa toiseksi paras mahdollinen Turussa (parasta olisi tietenkin rakentaa uusi satama Pansioon, jolloin mastodonttipaateista päästäisiin Pukinsalmessa eroon).
Odotettavissa tosiaan lienee kiintoisa tilanne, kun Tallink vetäytyy Turusta välittömästi pystyessään sen ilman sanktiomaksuja tekemään. Vikingilläkään tuskin lienee haluja maksaa ylihintaa palvelusta, jonka se kenties voisi saada naapurista Naantalista halvemmalla -toki sinne muutto edellyttäisi junayhteyden toimimista terminaalin ovelle, mistä taas Turun seudulla ei tietääkseni ole nykyään suunnitelmiakaan...
 
Turun uusi terminaali on epäilemättä tarpeellinen logistisesti, sillä Vikingin nykyinen laituripaikka on ongelmallinen rekkaparkin ollessa toisela puolella satamaa ja Tallinkin terminaali ongelmallinen siinä, että se on suunniteltu käsittelemään nykyisiä maksimipokia pienempiä kertamatkustajamääriä, eikä odotusaulan laajennus ole täysin onnistunut. Nyt isojen laivojen sijoittelu on ainakin suunnitelmissa toiseksi paras mahdollinen Turussa (parasta olisi tietenkin rakentaa uusi satama Pansioon, jolloin mastodonttipaateista päästäisiin Pukinsalmessa eroon).
Odotettavissa tosiaan lienee kiintoisa tilanne, kun Tallink vetäytyy Turusta välittömästi pystyessään sen ilman sanktiomaksuja tekemään. Vikingilläkään tuskin lienee haluja maksaa ylihintaa palvelusta, jonka se kenties voisi saada naapurista Naantalista halvemmalla -toki sinne muutto edellyttäisi junayhteyden toimimista terminaalin ovelle, mistä taas Turun seudulla ei tietääkseni ole nykyään suunnitelmiakaan...
Niin olisiko Turun kaupungin kannattanut selvittää Tallinkin haluja ylläpitää ollenkaan Turku-Tukholma liikennettä ennenkuin pääättivät pistää terminaalikompleksit uusiksi?
 
Takaisin
Ylös