- Liittynyt
- 13 Marraskuu 2010
- Viestit
- 215
Miten olisi raitiolinja Suur-8?
-Suurkasin tarkoitus ei ole tehdä tarpeettomiksi nyt suunniteltuja ratoja, vaan täydentää niitä.
-Suurkasin tarkoitus on olla poikittaislinja, mutta myös ympyrälinja.
-Katkoviivat ovat mahdollisia reittejä linkittää 8 keskustassa.
-Katkoviivoja olisi voinut piirrellä myös sinne tänne, esim. Kustaa Vaasan tietä ja Ruskeasuolta Mannerheimintietä tullille ja oopperalle. Tai Koskelantietä.
-Tai että Töölöstä tuleva Kallion kautta keskustaan menevä 8A/8B (kumpi se sitten olisikaan) menisi Kaarlenkadun ja Porthaninkadun kautta, mutta ehkä Kurvin kautta on selkeämpi.
-Suur-8 tarvitsisi useamman kohdan integraation muihin rataverkkoihin, vaikka raitiolinjoihin, nykyisiin ja tuleviin, se olisi vahvasti saumattu. Metro myös Sörnäisissä ja Hakaniemessä vahvasti, ja mahdollisesti myös Ruoholahti, Kamppi, RT ja Kaisaniemi. R-torin yhteyden painoarvo ei ole niin tärkeä, etteikö Suur-8 toisaalta voisi kulkea Bulevardia ja Aleksanterinkatua Kruunuhakaan.
-Takatöölön mahdollisia uusia raiteita ei tässä huomioitu.
-Suurkasin pohjoiselta osalta tuossa suunnitelmassa on lyhyet kävelymatkat Käpylän sekä Huopalahden asemille. Toisaalta venytetyt raitiolinjat 10 ja 1 voisi hoitaa vaihtoyhteydet hieman etäämmältä. Tosin nyt tuo kattaa enemmän alueita.
-Suora linkki Jokeri-asemille? Mutta tarkoituksena ei ole vesittää muita suunniteltuja raiteita, esim. 10 ja 1 jatkoa.
-Suurkasin ideana on että nykyinen kasin reitti säilyy ainakin Ruoholahdesta Arabianrantaan (tai Hämeentien ja Kustaa Vaasan risteykseen. Mutta tosin nykyisen kasin päissä Arabianrannassa ja Ruoholahdessa (ja Jätkäsaaressa muutokset voisivat olla mahdollisia, nykyisiin typistykset).
-Jos suur8 menisi Käpylän aseman kautta Metsäläntietä Pohjois-Pasilan kautta Ilmalan asemalle, hoituisi siinä jokin yhteystarve, sekä suur8 tulisi yhdistettyä A,M,I ja muihin kaupunkiraide, kehärata sekä pisararatoihin. Tosin puoltaisin myös Käpylän aseman, Metsälän ja Pohjois-Pasilan katkoviivan jättämistä pois.
-Suurkasin tarkoitus olisi siis poikkittaismatkat ja olla ympyrälinja, X tyyppisiä matkoja, S tyyppisiä matkoja, L tyyppisiä matkoja. Yhteysmatkoja vaihtoasemille/pysäkeille, integraatiolinja, lyhyen matkan ja pitkän matkan matkoja, mihin se vaan innovoidaan.
- Miinusta suunnitelmassa on Pasilan aseman jääminen pois, mutta jotenkin kasin luonteeseen kuuluu Helsinginkadun yhteys. Hahmottelin tuohon joitain suurkasiin Pasilat liittävää katkoviivayhteyttä, mutta ei se oikein sopinut kokonaisuuteen, joten otin pois.
-Suurkasista voisi tehdä seuraavat suunnitelmat: isosuur8, mediumsuur8, ja pikkusuur8. Tämä tehty kartta on kai isosuurkasin ja mediumsuurkasin välimuoto, mutta voisi kai sellainenkin suunnitelma olla kuin tosi-isosuur8 , mutta menettääkö silloin optimaalisesta sivuun ja ennestään pitenee matka-ajat.
Ensireaktiot?
Ideat?
Kommentit?
Millaisen suurkasin sinä hahmottelisit?
-Suurkasin tarkoitus ei ole tehdä tarpeettomiksi nyt suunniteltuja ratoja, vaan täydentää niitä.
-Suurkasin tarkoitus on olla poikittaislinja, mutta myös ympyrälinja.
-Katkoviivat ovat mahdollisia reittejä linkittää 8 keskustassa.
-Katkoviivoja olisi voinut piirrellä myös sinne tänne, esim. Kustaa Vaasan tietä ja Ruskeasuolta Mannerheimintietä tullille ja oopperalle. Tai Koskelantietä.
-Tai että Töölöstä tuleva Kallion kautta keskustaan menevä 8A/8B (kumpi se sitten olisikaan) menisi Kaarlenkadun ja Porthaninkadun kautta, mutta ehkä Kurvin kautta on selkeämpi.
-Suur-8 tarvitsisi useamman kohdan integraation muihin rataverkkoihin, vaikka raitiolinjoihin, nykyisiin ja tuleviin, se olisi vahvasti saumattu. Metro myös Sörnäisissä ja Hakaniemessä vahvasti, ja mahdollisesti myös Ruoholahti, Kamppi, RT ja Kaisaniemi. R-torin yhteyden painoarvo ei ole niin tärkeä, etteikö Suur-8 toisaalta voisi kulkea Bulevardia ja Aleksanterinkatua Kruunuhakaan.
-Takatöölön mahdollisia uusia raiteita ei tässä huomioitu.
-Suurkasin pohjoiselta osalta tuossa suunnitelmassa on lyhyet kävelymatkat Käpylän sekä Huopalahden asemille. Toisaalta venytetyt raitiolinjat 10 ja 1 voisi hoitaa vaihtoyhteydet hieman etäämmältä. Tosin nyt tuo kattaa enemmän alueita.
-Suora linkki Jokeri-asemille? Mutta tarkoituksena ei ole vesittää muita suunniteltuja raiteita, esim. 10 ja 1 jatkoa.
-Suurkasin ideana on että nykyinen kasin reitti säilyy ainakin Ruoholahdesta Arabianrantaan (tai Hämeentien ja Kustaa Vaasan risteykseen. Mutta tosin nykyisen kasin päissä Arabianrannassa ja Ruoholahdessa (ja Jätkäsaaressa muutokset voisivat olla mahdollisia, nykyisiin typistykset).
-Jos suur8 menisi Käpylän aseman kautta Metsäläntietä Pohjois-Pasilan kautta Ilmalan asemalle, hoituisi siinä jokin yhteystarve, sekä suur8 tulisi yhdistettyä A,M,I ja muihin kaupunkiraide, kehärata sekä pisararatoihin. Tosin puoltaisin myös Käpylän aseman, Metsälän ja Pohjois-Pasilan katkoviivan jättämistä pois.
-Suurkasin tarkoitus olisi siis poikkittaismatkat ja olla ympyrälinja, X tyyppisiä matkoja, S tyyppisiä matkoja, L tyyppisiä matkoja. Yhteysmatkoja vaihtoasemille/pysäkeille, integraatiolinja, lyhyen matkan ja pitkän matkan matkoja, mihin se vaan innovoidaan.
- Miinusta suunnitelmassa on Pasilan aseman jääminen pois, mutta jotenkin kasin luonteeseen kuuluu Helsinginkadun yhteys. Hahmottelin tuohon joitain suurkasiin Pasilat liittävää katkoviivayhteyttä, mutta ei se oikein sopinut kokonaisuuteen, joten otin pois.
-Suurkasista voisi tehdä seuraavat suunnitelmat: isosuur8, mediumsuur8, ja pikkusuur8. Tämä tehty kartta on kai isosuurkasin ja mediumsuurkasin välimuoto, mutta voisi kai sellainenkin suunnitelma olla kuin tosi-isosuur8 , mutta menettääkö silloin optimaalisesta sivuun ja ennestään pitenee matka-ajat.
Ensireaktiot?
Ideat?
Kommentit?
Millaisen suurkasin sinä hahmottelisit?
Liitetiedostot
Viimeksi muokattu: