53 hoitaa jo suuren osan siitä, mutta kysyntä on todella minimaalista.
Niinpä. Kyllä 53 ratikkana keräisi varmaan kymmenkertaisen määrän matkustajia nykyiseen dösään verrattuna, mutta todennäköisesti ei silti tarpeeksi ratikkaa perustelemaan, ja näistä uusista matkustajista arvatenkin lähes kaikki olisivat pois nykyisiltä ratikkalinjoilta.
Poikittaisliikenteessä olisi kyllä ratikoille roolia esim. Meilahti–Pasila-välillä, mutta kovin helposti ei löydy sellaista ratkaisua, joka palvelisi riittävän hyvin nykytilanteeseen verrattuna. Ratikka väkisinkin lisäisi vaihtojen määrää.
58 ei enää oikein toimi bussina, matkustajia on liikaa kankeisiin ovikäytäntöihin nähden eli vilkkailla pysäkeillä seistään ikuisuus ja liikenne on muutenkin epäluotettavaa, kun väylät ruuhkaantuvat epätasaisesti ja vaikkapa Herttoniemen liittymässä saatetaan seistä pari-kolme valokiertoa. Mutta bussi tarjoaa kuitenkin vaihdottomat yhteydet Itikseen asti, ratikka ei sitä tekisi. Pisimmillään 58:n "korvaava" ratikka voisi ehkä kulkea Kalasatamasta Munkkiniemeen, mutta mitäs tehdään niille, jotka tahtovat Meilahdesta idemmäs? Pakotetaanko vaihtamaan? Tai Munkkivuoresta?
Taloudellisimmillaan 58:n korvaava ratikka kaiketi olisi linjan 9 jatke Pasilasta Esterinportin ja Reijolankadun kautta Meilahteen. Mutta se lisäisi vaihtojen määrää vielä enemmän, ellei 58 jäisi edelleen harvemmalla vuorovälillä olemaan. Ja jos jäisi, niin olisiko tässä touhussa sittenkään mieltä?
Ylipäätään ratikkalaajennusten ongelma on se, että bussi kulkee usein kovin pitkän reitin ja on hännillä hyvin kevyellä kuormituksella. Se sallitaan, koska sinne hännälle on kuitenkin tarjottava jotain palvelua ja bussi on halvinta mahdollista. Mutta jos koko pitkä reitti häntineen päivineen korvataan ratikalla, niin siitä tulee kallista. Jos taas vain se kuormitettu osa, jolla ratikkaa oikeasti tarvitaan, korvataan ratikalla, niin taloudellisesti menee hyvin mutta sinne hännälle pitää kuitenkin jättää bussi, käytännössä liityntäbussi. Munkkivuoressa Talinranta on vähän tällainen ongelma. Saa nähdä, millainen ratkaisu siihen löytyy. Samoin itäpuolella lukuisat esitetyt Käpylän radan laajennukset, joilla pitäisi korvata linjoja 55, 64 tai 65, ovat hankalia toteuttaa, kun oikein mikään niistä ei kuitenkaan korvaudu kokonaan. Itse en usko, että lyhyt nysäliityntälinja on realistinen ajatus.