JT
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 29 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,384
HS kirjoitti tänään (13.9.) YTV-alueen tariffijärjestelmän uusimista.
Eli yhtenä vaihtoehtona on maksun veloittaminen matkan pituuden kilometrien mukaan, jotta joitakin YTV-alueen sisällä tehtäviä matkoja suhteutettuna matkan hintaan saataisiin edullisemmiksi.
Tälläisiä matkoja ovat mm. lyhyet kuntarajojen ylittävät matkan, joista joutuu maksamaan seutulipun hinnan, vaikka matka olisi periaatteessa sisäisen matkan mittainen. Myös ajatellaan, että esim. Helsingin keskustasta Tapiolaan matkustavat joutuvat maksamaan nykyään noin nelinkertaisen hinnan matkan pituuteen suhteutettuna kuin keskustasta Suutarilaan ja Vuosaareen matkustavat.
Itse ajattelen, ettei tämmöistä järjestelmää ole kovin helppo toteuttaa ts. tämä kuulostaa jopa hiukan utopialta. Niinkuin artikkelissa mainitaan, niin matkakortti pitäisi mahdollisesti näyttää kortinlukijalle sekä noustessa, että poistuessa joukkoliikennevälineessä. No, ehkä se voisi vielä onnistua - tai sitten ei, koska kuinka moni sitten unohtaa/viitsii näyttää kortin toisen kerran, koska sitten kun olet poistunut "vaunusta" niin kuka huolehtii, että matka on maksettu.
Ehdotetussa järjestelmässä kausikorttien ja kertalippujen myyminen on taas vielä moninkerroin vaikeampi asia. Kausilippua hankittaessa olisi korttiin sidottava jokin tiettyjen pysäkkien väli, etkä saisi näin matkustaa sillä mitään muuta väliä.
Ja mitä kertalippuihin tulee, niin kuljettaja joutuu tarkistamaan matkan hinnan jostakin erityisestä hinnoittelutaulukosta, joten pysäkeillä kuluu taas enemmän aikaa.
Ja tämä taas johtaa siihen miksi 80-luvulla siirryttiin YTV-alueella seutulippuun. Yksi syy oli varmasti se, että pysäkeillä olo aikaa saadaan vähennettyä ja toinen syy se, että matkalippujen hintaa saadaan yhtenäistettyä, joten en ymmärrä miksi pitäisi palata takaisin siihen aikaan.
Artikkelissa mainitaan myös nykyisten vyöhykerajojen siirtämistä niin, että esimerkiksi seutuvyöhykeraja tulisi olemaan koko alueella jollakin tietyllä pituudella Helsingin keskustasta katsottuna. Esimerkiksi Espoon itäosaa siirrettäisiin Helsingin sisäisen vyöhykkeen piiriin niin, että Leppävaarasta ja Tapiolasta pääsisi nyk. sisäisen lipun hinnalla Helsinkiin. Mutta, eihän tämäkään tosiasiassa hyödytä mitään, koska matkan hinta kasvaa Espoon muilta alueilta suurin kauppa- ja asutuskeskuksiin kuten Leppävaaraan ja Tapiolaan.
Eli yhtenä vaihtoehtona on maksun veloittaminen matkan pituuden kilometrien mukaan, jotta joitakin YTV-alueen sisällä tehtäviä matkoja suhteutettuna matkan hintaan saataisiin edullisemmiksi.
Tälläisiä matkoja ovat mm. lyhyet kuntarajojen ylittävät matkan, joista joutuu maksamaan seutulipun hinnan, vaikka matka olisi periaatteessa sisäisen matkan mittainen. Myös ajatellaan, että esim. Helsingin keskustasta Tapiolaan matkustavat joutuvat maksamaan nykyään noin nelinkertaisen hinnan matkan pituuteen suhteutettuna kuin keskustasta Suutarilaan ja Vuosaareen matkustavat.
Itse ajattelen, ettei tämmöistä järjestelmää ole kovin helppo toteuttaa ts. tämä kuulostaa jopa hiukan utopialta. Niinkuin artikkelissa mainitaan, niin matkakortti pitäisi mahdollisesti näyttää kortinlukijalle sekä noustessa, että poistuessa joukkoliikennevälineessä. No, ehkä se voisi vielä onnistua - tai sitten ei, koska kuinka moni sitten unohtaa/viitsii näyttää kortin toisen kerran, koska sitten kun olet poistunut "vaunusta" niin kuka huolehtii, että matka on maksettu.
Ehdotetussa järjestelmässä kausikorttien ja kertalippujen myyminen on taas vielä moninkerroin vaikeampi asia. Kausilippua hankittaessa olisi korttiin sidottava jokin tiettyjen pysäkkien väli, etkä saisi näin matkustaa sillä mitään muuta väliä.
Ja mitä kertalippuihin tulee, niin kuljettaja joutuu tarkistamaan matkan hinnan jostakin erityisestä hinnoittelutaulukosta, joten pysäkeillä kuluu taas enemmän aikaa.
Ja tämä taas johtaa siihen miksi 80-luvulla siirryttiin YTV-alueella seutulippuun. Yksi syy oli varmasti se, että pysäkeillä olo aikaa saadaan vähennettyä ja toinen syy se, että matkalippujen hintaa saadaan yhtenäistettyä, joten en ymmärrä miksi pitäisi palata takaisin siihen aikaan.
Artikkelissa mainitaan myös nykyisten vyöhykerajojen siirtämistä niin, että esimerkiksi seutuvyöhykeraja tulisi olemaan koko alueella jollakin tietyllä pituudella Helsingin keskustasta katsottuna. Esimerkiksi Espoon itäosaa siirrettäisiin Helsingin sisäisen vyöhykkeen piiriin niin, että Leppävaarasta ja Tapiolasta pääsisi nyk. sisäisen lipun hinnalla Helsinkiin. Mutta, eihän tämäkään tosiasiassa hyödytä mitään, koska matkan hinta kasvaa Espoon muilta alueilta suurin kauppa- ja asutuskeskuksiin kuten Leppävaaraan ja Tapiolaan.