Uusi tariffijärjestelmä

Hankalaksi on bussimatkustaminen mennyt, jos kyytiin ei pääse ilman että joutuu vaivaamaan kavereitaan. Ehkäpä on vaan helpompaa kulkea autolla tai vaikka kävellä. Kuten moni nyt näemmä tekeekin.

Näinpä. Ja mitä tulee tuohon Zige94:n viestissä nro 645 esittämään harmistukseen muiden lipunostajien kustannuksiin osallistumisesta: "Eli me muut emme maksa siitä että Jaakko Eevertti käy lataamassa ruokakaupassa kortin tai ostamassa lipun." niin "meidän muiden" pitää kyllä maksaa mobiilihärpäkkeellä tai netistä lataamalla lippunsa ostaneiden kulut sillä tuskinpa sekään HSL:lle ilmainen myyntikanava on -mutta tämähän ei näitä digidigimaanikkoja näytä häiritsevän mitenkään vaikka h***vetin epäreilua onkin...

Mainittakoot muuten että itselleni nettilatauksen käyttö ei ole mikään ongelma mutta toisin kuin eräät täällä tajuan myös että sellaisiakin ihmisiä on joille se ei nyt vaan ole mahdollista ja pystyn näkemään asiat myös heidän näkökulmastaan.
 
Aika natsi meininki, toivottavasti tämä ei ole yleistä HSL-alueen bussikuskien keskuudessa. Kun on luotu maksujärjestelmä, jonka käyttöön kaikin keinon vieläpä pyritään ohjaamaan matkustajia, pitäisi kyytiin päästä ilmaiseksi AINA, kun kyseinen kanava on rikki, vaikka olisi vain yhdellä matkustajalla. Toivottavasti tästä saadaan ennakkotapaus siten, että matkustaja jätetään kyydistä -> joutuu menemään taksilla -> perii taksimatkan kustannukset HSL:ltä. Tai vaihtoehtoisesti tarkastusmaksu määrätty silloin, kun lippua ei voi mobiilista ostaa, ja siitä tehty valitus.

Oletko tosiaan sitä mieltä, että on kohtuullista vaatia matkustajalta mobiililipun lisäksi mukaan matkakorttia tms siltä varalta, ettei HSL:n ensisijaisena promoama maksujärjestelmä satu toimimaan? Itse olen näissä tapauksissa mennyt suosiolla maksamatta, enkä aio toimintaani tältä osin muuttaa. Huvittavaa sinänsä, että käytän HSL:n palveluita suhteellisen harvoin, mutta olen silti törmännyt ongelmiin mobiililipun maksamisen kanssa.

Kuulostaa ehkä natsilta mutta niin kauan kunnes tilaaja informoi kuljettajia että järjestelmässä on vikaa niin kuljettajat lähtee siitä oletuksesta että jokaisella pitää olla voimassa oleva lippu. Kuten todettua jos kyytiin pääsisi vain sillä että matkustaja sanoo että ei tää toimi niin joka toinen kulkisi pummilla. Se on sitten HSL:n vika jos eivät informoi kuljettajia tilanteesta ja anna ohjeita miten toimitaan.

En tiedä kuinka nopeasti HSL reagoi poikkeustapauksissa mutta ainakin erään pirkanmaalla toimivan tilaajaorganisaation toiminta ja tiedottaminen poikkeustapauksissa on aiheuttanut harmaita hiuksia kun kuljettajille ja matkustajille on annettu täysin erilaisia ohjeistuksia.
 
Osaat vrmaan käyttää latausta netissä, siitä ei ole epäilystäkään. Silloin ei mene lisämaksua ja tapahtuma kokonaisuudessaan on nopea. Lataussivu on myös järkevästi suunniteltu. Ydinasiat näkee heti.


Juu, käytin matkakorttia aikoinaan paljonkin, kun sen lataaminen Ärrältä tuntui mobiilisovellusta kätevämmältä. Hinnoittelumuutoksen jälkeen otin puoliksi pakotettuna käyttöön tuon mobiilisovelluksen, ja huomasin sen samalla itselleni varsin toimivaksi vaihtoehdoksi. Matkakortin nettilatauksesta en ole ennen tätä viestiketjua edes kuullut, mutten nyt taida erikseen viitsiä sitä kokeillakaan - luotan kuitenkin ehkä liikaa mobiililipun toimivuuteen.

Kuulostaa ehkä natsilta mutta niin kauan kunnes tilaaja informoi kuljettajia että järjestelmässä on vikaa niin kuljettajat lähtee siitä oletuksesta että jokaisella pitää olla voimassa oleva lippu. Kuten todettua jos kyytiin pääsisi vain sillä että matkustaja sanoo että ei tää toimi niin joka toinen kulkisi pummilla. Se on sitten HSL:n vika jos eivät informoi kuljettajia tilanteesta ja anna ohjeita miten toimitaan.

En tiedä kuinka nopeasti HSL reagoi poikkeustapauksissa mutta ainakin erään pirkanmaalla toimivan tilaajaorganisaation toiminta ja tiedottaminen poikkeustapauksissa on aiheuttanut harmaita hiuksia kun kuljettajille ja matkustajille on annettu täysin erilaisia ohjeistuksia.

Mikä muuten on HSLn ohjeistuksen mukaan kuljettajan vastuu lippujen tarkastelusta? Tässä on tuntunut olevan huomattavan suurta kuljettajakohtaista vaihtelua, aikoinaan Helsingin ja Espoon väliä suhaillessa osa kuljettajista saattoi jopa pysähtyä kaupungin rajalle, ja vaatia sisäistä lippua ostanutta matkustajaa poistumaan. Lipuntarkastuspartioiden rantautuminen linja-autoon tuntuu erikoiselta, mikäli kuljettaja tosiaan on vastuussa siitä, että kaikilla matkustajilla on oikeanlaiset liput mukanaan.

Ja ei tietenkään ole kuljettajan vastuulla, mikäli HSLn ohjeistus on sellainen, että kyytiin ei oteta matkusajaa, joka ei ole saanut mobiililipun toimimattomuuden takia lippua ostettua. Tällöin ohjeistusta pitäisi muuttaa. Eihän HSL edes voi olla tietoinen kaikista mobiililipun toimimattomuuteen vaikuttavista seikoista (bitti vinossa lähimällä telemastolla, yksittäisen operaattorin laaja tietoliikennekatko, häiriö osan pankeista maksujärjestelmissä....). Suhteellisen harvinaisiahan nämä tilanteet kuitenkin on, ottaen huomioon kuinka monessa eri kohdassa ketju voi hävitä, mutta kaikkia niitä HSL ei yksinkertaisesti edes voi saada kiinni.

Tai sitten HSL:n pitäisi tiedottaa laajasti mobiililipun asiakkaita: "Arvoisa asiakas, kehitämme jatkuvasti palveluitamme ja korkea asiakastyytyväisyytemme on toimintamme ytimessä. Olemme havainneet mobiililipun osatamisen HSLn laajalle levinneen ja kiitosta keränneen mobiilisovelluksen kautta epäonnistuvan meistä riippumattomista syistä satunnaisesti. Otamme aina vakavasti tällaisen toimintahäiriön, ja käymme läpi jokaisen havaitun ongelmatilanteen yhdessä tele- ja maksuliikenneoperaattoreiden kanssa. Otathan kuitenkin matkaa suunnitellessasi huomioon, ettei mobiilisovelluksen kautta epäonnistunut lipun ostaminen ei anna teille matkustusoikeutta. Olemme myös kehittäneet järjestämämme joukkoliikenteen täsmällisyyttä ja nopeutta, joten kuljettajat eivät myy matkalippuja. Tästä syystä kehotamme Teitä varautumaan kaikilla matkoillanne mahdollisiin toimintahäiriöihin ja muihin yllättäviin tilanteisiin ottamalla mukaasi myös matkakortin, jolle on ladattu arvoa. Yhteistyterveisin, HSL. "

Vaikea uskoa tuota pummilla matkustavien osuuden reipasta kasvua, raideliikenteen ja osan busseistakin kyytiin pääsee kuitenkin näyttämättä lippua missään vaiheessa, eikä niissä käsittääkseni ole kohtuuttoman suurta osuutta liputtomia matkustajia.
 
Esimerkki miten mobiililippu haittaa kun se ei ole valmiina bussiin noustessa. Tänään sunnuntaina Hakaniemessä lähti 64 Itä-Pakilaan päin. Nuorehko nainen juoksee pysäkille. Kuljettaja kohteliaasti pysäyttää uudelleen. Vasta bussissa ko. matkustaja alkaa räplätä kännykkäänsä, ei saa lippua ladattua. Kuljettaja neuvoo. Bussi seisoo toista minuuttia. Kuljettaja sanoo, että seuraavalla pysäkillä pitää jäädä alas jos siihen mennessä ei saa lippua ladattua. Nainen ei saa lippua aikaan ja jää kiltisti seuraavalla pysäkillä alas. Ulos mennessään sanoo suurella äänellä: "Ensi kerralla pitäisi olla suvaitsevampi matkustajia kohtaan!" Eiköhän tässä ollut jo tarpeeksi suvaitsevaisuutta? Jos mobiililippua käyttää niin kyllä sen pitäisi ehdottomasti olla ladattu kulkuneuvoon noustessa. Miksi muiden matkustajien pitää kärsiä?
 
Aika natsi meininki, toivottavasti tämä ei ole yleistä HSL-alueen bussikuskien keskuudessa. Kun on luotu maksujärjestelmä, jonka käyttöön kaikin keinon vieläpä pyritään ohjaamaan matkustajia, pitäisi kyytiin päästä ilmaiseksi AINA, kun kyseinen kanava on rikki, vaikka olisi vain yhdellä matkustajalla. Toivottavasti tästä saadaan ennakkotapaus siten, että matkustaja jätetään kyydistä -> joutuu menemään taksilla -> perii taksimatkan kustannukset HSL:ltä. Tai vaihtoehtoisesti tarkastusmaksu määrätty silloin, kun lippua ei voi mobiilista ostaa, ja siitä tehty valitus.

Ongelmahan tässä on se että me ei kuljettajana voida tietää onko ongelma asiakkaalla vai HSL:llä. Todella usein on ollut tilanteita jolloin vika on asiakkaan. Mobiilimaksun kk-raja on täynnä, kortin tiedot on väärin tai vanhentuneet tai tilillä ei ole varoja. Jos aina, kun sovellus antaa erroria, asiakkaan päästäisi ilmaiseksi niin systeemiä voisi käyttää väärin. Jotkut 16-20 vuotiaat ovat yrittäneetkin huijata, mm. laittamalla netin pois päältä jolloin sovellus tottakai antaa virheen.

Eli sinun logiikkasi sallisi sovelluksen väärinkäytön erittäin helposti. Yksittäiset virheet ovat kuitenkin lähes aina käyttäjästä johtuvia.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:09 ----------

Mikä muuten on HSLn ohjeistuksen mukaan kuljettajan vastuu lippujen tarkastelusta? Tässä on tuntunut olevan huomattavan suurta kuljettajakohtaista vaihtelua, aikoinaan Helsingin ja Espoon väliä suhaillessa osa kuljettajista saattoi jopa pysähtyä kaupungin rajalle, ja vaatia sisäistä lippua ostanutta matkustajaa poistumaan. Lipuntarkastuspartioiden rantautuminen linja-autoon tuntuu erikoiselta, mikäli kuljettaja tosiaan on vastuussa siitä, että kaikilla matkustajilla on oikeanlaiset liput mukanaan.

Kuljettaja ei kuitenkaan näe käyttääkö henkilökohtaista matkakorttia oikea henkilö vai pyöritelläänkö sitä perheen sisällä henkilöltä toiselle, joka on yllättävänkin yleistä. Kuljettaja ei myöskään välttämättä muista vyöhykerajan vaihtuessa mikä lippu asiakkaalla on. Etenkin seutubusseissa tarkastajia tarvittaisiin huomattavasti enemmän kuin mitä niitä oikeasti on liikkeellä. Mutta kyllä, kuljettajan velvollisuus on tarkastaa et lippu on jokaisella kyytiin tullessa.

Ja ei tietenkään ole kuljettajan vastuulla, mikäli HSLn ohjeistus on sellainen, että kyytiin ei oteta matkusajaa, joka ei ole saanut mobiililipun toimimattomuuden takia lippua ostettua. Tällöin ohjeistusta pitäisi muuttaa. Eihän HSL edes voi olla tietoinen kaikista mobiililipun toimimattomuuteen vaikuttavista seikoista (bitti vinossa lähimällä telemastolla, yksittäisen operaattorin laaja tietoliikennekatko, häiriö osan pankeista maksujärjestelmissä....). Suhteellisen harvinaisiahan nämä tilanteet kuitenkin on, ottaen huomioon kuinka monessa eri kohdassa ketju voi hävitä, mutta kaikkia niitä HSL ei yksinkertaisesti edes voi saada kiinni.

Bitti vinossa tai operaattorin ongelmat, pankin ongelmat jne. ovat kaikki HSL:stä riippumattomia syitä. Miksi silloin asiakkaan pitäisi ilmaiseksi päästä? Et sä kaupastakaan saa ruokaa tai muita palveluita jos pankeilla on häiriö tai mobiililla maksat ja operaattorilla on tietokatkos.
 
Et sä kaupastakaan saa ruokaa tai muita palveluita jos pankeilla on häiriö tai mobiililla maksat ja operaattorilla on tietokatkos.
Mä olen tästä hieman toista mieltä. Tokin ymmärrän sinunkin kantasi. Mä nään tämän enemmän yhteiskunnan hyödyn näkökulmasta kuin sen että saako verovaroin tuettu kuntayhtymä pienen rahansa. Kumpi on tärkeämpi, se asiakkaan 4 euroa vai asiakkaan luottamus siihen että joukkoliikenne vie aina perille? Jotkut matkustajat ovat näyttäneet minulle kuittia kuukausilipusta vaikka en sitä vaadikaan, mutta hieno ele. Joukkoliikenne perustuu paljolti verovaroin toimivaan systeemiin, kauppa yksittäiseen bisnekseen joiden rahoitukseen emme koko kansan voimin osallistu. Meistä kuljettajista on monestikin kiinni myös se pääseekö matkustaja töihin tuottamaan yhteiskunnalle palveluita ja resursseja. Ei voi tietää onko tili tyhjä, siten ei luonnollisesti ole varaa taksiin tai edes kertalippuun automaatista. Puhelimessa olisi maksettu lippu mutta ei voi käyttää
 
Olemme myös kehittäneet järjestämämme joukkoliikenteen täsmällisyyttä ja nopeutta, joten kuljettajat eivät myy matkalippuja. Tästä syystä kehotamme Teitä varautumaan kaikilla matkoillanne mahdollisiin toimintahäiriöihin ja muihin yllättäviin tilanteisiin ottamalla mukaasi myös matkakortin, jolle on ladattu arvoa.

Aivan, nähdäkseni ongelma ei ole niinkään se, että ei pääse kyytiin näyttämällä mobiililipun virheilmoitusta, vaan se, että lipun ostaminen on vaikeaa ilman sovellusta tai matkakorttia. Vastoin täällä usein esitettyjä näkemyksiä myös raitiovaunujen kuljettajien pitäisi myydä lippuja ja bussien kuljettajille pitäisi saada takaisin lipunmyynti aikaisemmin voimassa ollein 4, 6 ja 8 euron riistohinnoin. Ne pitää kyllä huolen siitä, että lippuja ostetaan kuljettajilta vain poikkeustapauksissa.
 
Ongelmahan tässä on se että me ei kuljettajana voida tietää onko ongelma asiakkaalla vai HSL:llä. Todella usein on ollut tilanteita jolloin vika on asiakkaan. Mobiilimaksun kk-raja on täynnä, kortin tiedot on väärin tai vanhentuneet tai tilillä ei ole varoja. Jos aina, kun sovellus antaa erroria, asiakkaan päästäisi ilmaiseksi niin systeemiä voisi käyttää väärin. Jotkut 16-20 vuotiaat ovat yrittäneetkin huijata, mm. laittamalla netin pois päältä jolloin sovellus tottakai antaa virheen.

Eli sinun logiikkasi sallisi sovelluksen väärinkäytön erittäin helposti. Yksittäiset virheet ovat kuitenkin lähes aina käyttäjästä johtuvia

---------- Viestit yhdistetty klo 11:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:09 ----------



Kuljettaja ei kuitenkaan näe käyttääkö henkilökohtaista matkakorttia oikea henkilö vai pyöritelläänkö sitä perheen sisällä henkilöltä toiselle, joka on yllättävänkin yleistä. Kuljettaja ei myöskään välttämättä muista vyöhykerajan vaihtuessa mikä lippu asiakkaalla on. Etenkin seutubusseissa tarkastajia tarvittaisiin huomattavasti enemmän kuin mitä niitä oikeasti on liikkeellä. Mutta kyllä, kuljettajan velvollisuus on tarkastaa et lippu on jokaisella kyytiin tullessa.



Bitti vinossa tai operaattorin ongelmat, pankin ongelmat jne. ovat kaikki HSL:stä riippumattomia syitä. Miksi silloin asiakkaan pitäisi ilmaiseksi päästä? Et sä kaupastakaan saa ruokaa tai muita palveluita jos pankeilla on häiriö tai mobiililla maksat ja operaattorilla on tietokatkos.

Kauppa olisi hyvä vertaus, mikäli joukkoliikenteessäkin muuttuvat kulut olisivat merkittäviä. Näinhän ei kuitenkaan ole, kulut juoksee oli matkustajia tai ei. Tästä syystä en nyt hirveän huolissani osaisi olla siitä, että mahdolliset väärinkäytöt yleistyisivät, niitä on ja tulee olemaan joka tapauksessa. Ja niitä varten on sitten tarkastuspartiot erikseen.

Palveluliikentoimintaan usein kuuluu ajatus siitä, että asiaks on oikeassa - myös väärässä ollessaan - koska sillä jätetään asiakkaalle hyvä mieli, ja hän saattaa tulla asiakkaaksi uudemmankin kerran.

Esimerkiksi sähköautojen latauksessa on siirrytty siihen, että laturit antavat sähköä ilmaiseksi palvelinyhteyden ollessa poikki mistä tahansa syystä, vaikka tässäkin liiketoiminnassa muuttuvat kulut ovat huomattavasti joukkoliikennettä suuremmat. Alkuaikoina noissa oli enemmänkin ongelmia, eikä latureita oltu konffattu näin - mutta siitä tuli niin paljon huonoa mainetta, että virhe todettiin ja käytäntöä muutettiin. Tämäkin toki antaa mahdollisuuden väärinkäytöksille, gsm + 3g jammeri, tai sopiva foliopala antennin päälle, niin saat sähköt ilmaiseksi :)
 
Viimeksi muokattu:
Aivan, nähdäkseni ongelma ei ole niinkään se, että ei pääse kyytiin näyttämällä mobiililipun virheilmoitusta, vaan se, että lipun ostaminen on vaikeaa ilman sovellusta tai matkakorttia. Vastoin täällä usein esitettyjä näkemyksiä myös raitiovaunujen kuljettajien pitäisi myydä lippuja ja bussien kuljettajille pitäisi saada takaisin lipunmyynti aikaisemmin voimassa ollein 4, 6 ja 8 euron riistohinnoin. Ne pitää kyllä huolen siitä, että lippuja ostetaan kuljettajilta vain poikkeustapauksissa.

Poikkeustapauksissa? Raitiovaunuilla etenkin satamalähdöillä lipunmyynti hidasti ja viivästytti lähtöä todella paljon. Niillä bussilinjoilla mitä itse ajan, tuli HSL:n lipuista 4 viikon aikana ~300e tilitettävää. Ja lipunmyynti hidasti aina matkaa. Joten kuljettajan näkökulmasta päätös lipunmyynnin lopettamisesta oli enemmän kuin erinomainen. Myöskin ryöstön uhriksi joutumisen riski on huomattavasti pienempi, kuin ei tarvitse pohjakassaa mukana enään kantaa.

Mä nään tämän enemmän yhteiskunnan hyödyn näkökulmasta kuin sen että saako verovaroin tuettu kuntayhtymä pienen rahansa. Kumpi on tärkeämpi, se asiakkaan 4 euroa vai asiakkaan luottamus siihen että joukkoliikenne vie aina perille?

Jos nyt vaikkapa mietitään nykytilannetta, kun HSL:n talous on muutenkin kuralla niin kyllä se jokainen penni on tärkeä. Liikennettä on jo supistettu ja joillakin alueilla liikenne on heikentynyt huomattavasti, jolloin matkustajat ovat siirtyneet mielummin omaan autoon, kun joukkoliikenne ei ole enään vaihtoehto.
 
Pidän kertalippujen myynnistä busseissa ja ratikoissa lopettamista hyvänä asiana. Monella on jo HSL-suvellus kännykässä, on lipunmyyntiautomaateja, lippuja saa kioskeista ja kaupoista. Mutta...kaikilla ei ole älykänykkää, kioskia ei ole jokaisen pysäkin lähellä. Varsinki harvaan asutuiia alueilla pitäisi olla jokin järjestelmä minkä avulla voi asiakas maksaa matkansa. Todennäköisesti harvaan asutuilta alueilta ei tule niin paljoa kertalipun rahalla haluavia. Hyvänä ideana voisi olla että nämä asiakkaat ostaisivat lipun vasta liityntäterminaalista, iso osa linjoistahan on liityntälinjoja.
Lipunmyynnin loppuminen on nopeuttanut bussien kulkua ja parantanut täsmällisyyttä. Tämä on mahdollisten lipputulojen vähenemisen vastapainona.
 
Tämän vuoden hintauudistus: Meikäläisen HSL-matka aikahaarukassa 9 -- 14 nousi sata (100) prosenttia ! Tilalle tuli kuukausilippu45% alennuksella, mutta kun 70 täyttäneenä ei ole liikennetarvetta edes joka viikko, niin mikä parannus tällainen työmatkalippu sitten on? Pitäisi tehdä 25 matkaa kuukaudessa, että olisi järkeä ostaa tällainen lippu. Eli jos lähden käymään henkilöautolla Pihlajistosta vaikka Arabian kauppakeskukseen niin 10 km ajo kuluttaa 0,7 litraa bensaa karkeasti 1:05 €, tarkoittaa 1:75 € säästöä (ei nyt puhuta auton kiinteitä kuluista, jotka ovat samat auton seisoessakin)
 
Tämän vuoden hintauudistus: Meikäläisen HSL-matka aikahaarukassa 9 -- 14 nousi sata (100) prosenttia ! Tilalle tuli kuukausilippu45% alennuksella, mutta kun 70 täyttäneenä ei ole liikennetarvetta edes joka viikko, niin mikä parannus tällainen työmatkalippu sitten on? Pitäisi tehdä 25 matkaa kuukaudessa, että olisi järkeä ostaa tällainen lippu. Eli jos lähden käymään henkilöautolla Pihlajistosta vaikka Arabian kauppakeskukseen niin 10 km ajo kuluttaa 0,7 litraa bensaa karkeasti 1:05 €, tarkoittaa 1:75 € säästöä (ei nyt puhuta auton kiinteitä kuluista, jotka ovat samat auton seisoessakin)

Niin omaan huonon laskutaiton. AB-lippu 70 vuotta täyttäneille maksaa 34,50€, johon sisältyy rajaton matkamäärä 30 vuorokauden ajan. Päivähinta on siis 1,15€. Kertalippu maksaa 2,80€, jolla voi vaihtaa 80 minuutin sisällä.

Nyt huonolla matikallani laskien 30 vuorokauden AB-lipun hinnalla saa 12 AB-kertalippua, joilla on siis rajoitettu vaihtoaika.
 
Takaisin
Ylös