Osaat vrmaan käyttää latausta netissä, siitä ei ole epäilystäkään. Silloin ei mene lisämaksua ja tapahtuma kokonaisuudessaan on nopea. Lataussivu on myös järkevästi suunniteltu. Ydinasiat näkee heti.
Juu, käytin matkakorttia aikoinaan paljonkin, kun sen lataaminen Ärrältä tuntui mobiilisovellusta kätevämmältä. Hinnoittelumuutoksen jälkeen otin puoliksi pakotettuna käyttöön tuon mobiilisovelluksen, ja huomasin sen samalla itselleni varsin toimivaksi vaihtoehdoksi. Matkakortin nettilatauksesta en ole ennen tätä viestiketjua edes kuullut, mutten nyt taida erikseen viitsiä sitä kokeillakaan - luotan kuitenkin ehkä liikaa mobiililipun toimivuuteen.
Kuulostaa ehkä natsilta mutta niin kauan kunnes tilaaja informoi kuljettajia että järjestelmässä on vikaa niin kuljettajat lähtee siitä oletuksesta että jokaisella pitää olla voimassa oleva lippu. Kuten todettua jos kyytiin pääsisi vain sillä että matkustaja sanoo että ei tää toimi niin joka toinen kulkisi pummilla. Se on sitten HSL:n vika jos eivät informoi kuljettajia tilanteesta ja anna ohjeita miten toimitaan.
En tiedä kuinka nopeasti HSL reagoi poikkeustapauksissa mutta ainakin erään pirkanmaalla toimivan tilaajaorganisaation toiminta ja tiedottaminen poikkeustapauksissa on aiheuttanut harmaita hiuksia kun kuljettajille ja matkustajille on annettu täysin erilaisia ohjeistuksia.
Mikä muuten on HSLn ohjeistuksen mukaan kuljettajan vastuu lippujen tarkastelusta? Tässä on tuntunut olevan huomattavan suurta kuljettajakohtaista vaihtelua, aikoinaan Helsingin ja Espoon väliä suhaillessa osa kuljettajista saattoi jopa pysähtyä kaupungin rajalle, ja vaatia sisäistä lippua ostanutta matkustajaa poistumaan. Lipuntarkastuspartioiden rantautuminen linja-autoon tuntuu erikoiselta, mikäli kuljettaja tosiaan on vastuussa siitä, että kaikilla matkustajilla on oikeanlaiset liput mukanaan.
Ja ei tietenkään ole kuljettajan vastuulla, mikäli HSLn ohjeistus on sellainen, että kyytiin ei oteta matkusajaa, joka ei ole saanut mobiililipun toimimattomuuden takia lippua ostettua. Tällöin ohjeistusta pitäisi muuttaa. Eihän HSL edes voi olla tietoinen kaikista mobiililipun toimimattomuuteen vaikuttavista seikoista (bitti vinossa lähimällä telemastolla, yksittäisen operaattorin laaja tietoliikennekatko, häiriö osan pankeista maksujärjestelmissä....). Suhteellisen harvinaisiahan nämä tilanteet kuitenkin on, ottaen huomioon kuinka monessa eri kohdassa ketju voi hävitä, mutta kaikkia niitä HSL ei yksinkertaisesti edes voi saada kiinni.
Tai sitten HSL:n pitäisi tiedottaa laajasti mobiililipun asiakkaita: "Arvoisa asiakas, kehitämme jatkuvasti palveluitamme ja korkea asiakastyytyväisyytemme on toimintamme ytimessä. Olemme havainneet mobiililipun osatamisen HSLn laajalle levinneen ja kiitosta keränneen mobiilisovelluksen kautta epäonnistuvan meistä riippumattomista syistä satunnaisesti. Otamme aina vakavasti tällaisen toimintahäiriön, ja käymme läpi jokaisen havaitun ongelmatilanteen yhdessä tele- ja maksuliikenneoperaattoreiden kanssa. Otathan kuitenkin matkaa suunnitellessasi huomioon, ettei mobiilisovelluksen kautta epäonnistunut lipun ostaminen ei anna teille matkustusoikeutta. Olemme myös kehittäneet järjestämämme joukkoliikenteen täsmällisyyttä ja nopeutta, joten kuljettajat eivät myy matkalippuja. Tästä syystä kehotamme Teitä varautumaan kaikilla matkoillanne mahdollisiin toimintahäiriöihin ja muihin yllättäviin tilanteisiin ottamalla mukaasi myös matkakortin, jolle on ladattu arvoa. Yhteistyterveisin, HSL. "
Vaikea uskoa tuota pummilla matkustavien osuuden reipasta kasvua, raideliikenteen ja osan busseistakin kyytiin pääsee kuitenkin näyttämättä lippua missään vaiheessa, eikä niissä käsittääkseni ole kohtuuttoman suurta osuutta liputtomia matkustajia.