Uusi terminaali Jätkäsaareen

Liittynyt
23 Joulukuu 2007
Viestit
1,102
HS:n mukaan Jätkäsaaren kärkeen rakennetaan uusi terminaali Tallinnan matkustajalaivoille. Vanha jäisi lähinnä risteilyaluksille. Valmista pitäisi olla 2017. Onkohan raitiotie myös pidennetty siihen mennessä?
 
HS:n mukaan Jätkäsaaren kärkeen rakennetaan uusi terminaali Tallinnan matkustajalaivoille. Vanha jäisi lähinnä risteilyaluksille. Valmista pitäisi olla 2017. Onkohan raitiotie myös pidennetty siihen mennessä?

Jos vetoa pitäisi lyödä, niin löisin sen puolesta, että ei ole pidennetty tuohon mennessä.

Lisäksi kävelymatka terminaalin ovelta raitiovaunupysäkille pitenee aivan olennaisesti myös lopputilanteessa. Nythän tilanne on ideaali, kun terminaalin ulko-ovelta on vain muutama askel, eikä lainkaan ajokaistojen ylityksiä, ratikkapysäkille. Mutta tilapäiseksi jää se ilo.
 
Jos vetoa pitäisi lyödä, niin löisin sen puolesta, että ei ole pidennetty tuohon mennessä.

Lisäksi kävelymatka terminaalin ovelta raitiovaunupysäkille pitenee aivan olennaisesti myös lopputilanteessa. Nythän tilanne on ideaali, kun terminaalin ulko-ovelta on vain muutama askel, eikä lainkaan ajokaistojen ylityksiä, ratikkapysäkille. Mutta tilapäiseksi jää se ilo.

Itse asiassa ajattelin samoin, en vain halunnut ensimmäisenä lausua mielipidettäni.
 
Valmista pitäisi olla 2017. Onkohan raitiotie myös pidennetty siihen mennessä?

Lähtökohta on, että pidennetään. Satama haluaa jatkeen ja sataman tahto on kaupungissa yleensä iso asia.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:22 ----------

Nythän tilanne on ideaali, kun terminaalin ulko-ovelta on vain muutama askel, eikä lainkaan ajokaistojen ylityksiä, ratikkapysäkille.

Ajokaistoja ei väliin pitäisi tulla uudessakaan terminaalissa ennen Atlantinkadun rakentamista. Matkaa pysäkille tulee jonkin verran lisää. Operoinnin kannalta tästä on hyötyäkin, kun uuden terminaalin sisällä ei enää ole pitkiä kävelymatkoja, jotka jakaisivat laivalta tulevaa matkustajavirtaa. Satama on kiinnostunut yhtenäisestä katoksesta terminaalilta pysäkille asti. Pysäkille saadaan todennäköisesti myös nykyistä parempi ohitusraidejärjestely, jolloin lisävuoroja on helpompaa ajaa.
 
Lähtökohta on, että pidennetään. Satama haluaa jatkeen ja sataman tahto on kaupungissa yleensä iso asia.

Hyvähän se olisi, että rata valmistuisi samoihin aikoihin terminaalin käyttöönoton kanssa. Mutta se Tyynenmerenkadulta tulevien kääntösilmukka tulee muistaakseni suht pitkälle Atlantinkadun suuntaan, kun ei siihen terminaalirakennuksen edustalle mahdu. Mahtaakohan siellä silmukan paikalla olla tilanne sillä mallilla, että voidaan rakentaa ja ottaa käyttöön jo 2017?

Yhtä kaikki, lyönkin nyt sitten kanssasi yksipuolisen vedon. Olkoon se pieni lisäkannustin tehdä töitä asian ja laivamatkustajien puolesta, sillä tämä on taas niitä "kunpa olisin väärässä" -asioita. Eli jos säännöllinen, aikataulunmukainen raitioliikenne tuohon uuden terminaalirakennuksen edustalle on käynnissä samana päivänä kuin terminaaliin alkaa säännöllisesti kulkea aikataulunmukaista laivaliikennettä, niin lupaan täten tarjota sinulle miedon alkoholijuoman jossakin tilaisuuteen sopivassa läheisessä ravitsemusliikkeessä (ei kuitenkaan terminaalin mahdollisessa baarissa – ne on kamalia paikkoja). Niin, ja veto on siis yksipuolinen siinä mielessä, että jos häviän, niin sinulle ei aiheudu siitä velvotteita.

JLF:n lukijat todistavat ja joku varmaan muistuttaa Latea ja minua sitten kolmen vuoden päästä, ellemme itse tätä muista. :) Nyt sitten vaan odotellaan.
 
Mutta se Tyynenmerenkadulta tulevien kääntösilmukka tulee muistaakseni suht pitkälle Atlantinkadun suuntaan, kun ei siihen terminaalirakennuksen edustalle mahdu. Mahtaakohan siellä silmukan paikalla olla tilanne sillä mallilla, että voidaan rakentaa ja ottaa käyttöön jo 2017?

Suunnitelmien muututtua terminaalin edustalle mahtuu ainakin tilapäinen silmukka. Atlantinkadun suuntaa ei siis enää tarvitse rakentaa, jotta saadaan raitioliikenne ulotettua uudelle terminaalille.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä taitaa olla ensimmäinen luonnos kaavasta missä ratalinjaukset näkyvät. Tämä varmasti tulee muuttuman vielä prosessin edetessä.

Tuo kuva on edellisestä satamasuunnitelmasta. Erillinen pika-alusterminaali on tätä uudempi konsepti. Ratapuolesta toivottavasti saadaan kuvia alkuvuodesta.
 
Aihetta sivuten:

HS: Juopottelevat ja räyhäävät lauttamatkustajat täyttävät "viharatikan"

Viharatikka on Helsingin rautatieasemalta edestakaisin Länsisatamaan suhaavan raitiovaunu 9:n lempinimi.

Kaukana lempeästä olevan nimen takana on kolmikko, jota sapettaa Tallinnan-laivoille matkustavien hillitön meno ja laukkujen kanssa törttöily.

Nämä ysilinjan vakiokäyttäjät ovat perustaneet Viharatikka-nimisen ryhmän Facebookiin. Aiheesta on samanniminen kuvablogi.

[...]

Joka neljännessä tai joka viidennessä ratikassa on matkustajalaskenta. Länsisatamasta lähdettäessä matkustajamäärä vaihtelee seurannan perusteella nollasta 160:een.

”On siis paljon väljiäkin vaunuja. On myös ilmiö, että laivalta saapuvat ihmiset kiirehtivät pariin ensimmäiseen ratikkaan. Vaikka lisäisimme niitä, loput ajaisivat tyhjinä”, Kotikangas arvioi.

Vuodenvaihteessa 6 T-vuoroihin on tullut lisävuoroja arki-iltoihin.
”Nyt ei ole enempää rahaa lisätä liikennettä, mutta ensi vuoden talousarvioon yritetään saada lisää rahaa”, Kotikangas kertoo.

Viharattikka-kuvablogi tumblr:ssa.

Tuohon ei taida pidemmän päälle auttaa kuin isompi kalusto ja alkoholipolitiikan säätäminen silleen, että älyvapaa kaljaralli loppuu.

Toisessa ketjussa kysyttiin, että mitä Pisaran tilalle. Miten ois yhden ratikkalinjan remppaaminen kokeeksi semmoiseen tilaan, että voidaan ajaa kahden Artic-yksikön junilla? Ei korvaa Pisaraa toiminnallisesti, mutta lienis H/K suhde vallan ennennäkemätön (jos osattais laskea).
 

Itse olen muutaman kerran tullut laivalta ja jonkun kerran ollut muutenkin ruuhkaratikoiden kyydissä ja täytyy allekirjoittaa tuo Hesarin juttu. Tunnelma on jotenkin oudolla tavalla ahdistava, vaikkei suoranaista häiriökäyttäytymistä edes olisi. Ihmisillä on valtavat määrät tavaraa ja paniikki siitä, että osaavat jäädä oikealla pysäkillä pois. Missään ns. normaalissa ruuhkaratikassa (yleisötapahtumat tai kun vuoro on jäänyt välistä) en ole vastaavaan törmännyt, vaikka ihmisiä saattaa olla kyydissä paljon tiiviimmin.
 
Takaisin
Ylös