Uusia varikkoratkaisuja

Ratikat on kalliimpia ja pitkäikäisempiä, joten säilytyshallit ovat taloudellisempia kuin busseilla. Siksi niitä on enemmän. Bussit vanhenevat ja menettävät käyttö- ja jälleenmyyntiarvonsa suhteellisen nopeasti muutenkin joten ulkosäilytys ei haittaa niin paljoa.
 
Hakunilan varikon omistaja KOy Kehäsuora (jonka omistaja kokonaan Vantaan kaupunki) on nyt alkanut kilpailuttaa Hakunilan varikon purku-urakkaa. Hankintailmoitus
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - maaliskuu 2022

10.3.
HelB 805 / 587 (Roihupellon? Volvo 8700LE 4x2)
HelBillä ei ole varikkoa Roihupellossa, vaan Myllypurossa ja tämä varikko tottelee nimeä Vartiokylän varikko eli Varha ihan niinkuin edeltäjänsä Viilarintiellä, tuleva raidekokerin varikko.

Mutta mitä autoon tulee, niin oli Varhan auto Varhan vuorolla 😉
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - maaliskuu 2022

HelBillä ei ole varikkoa Roihupellossa, vaan Myllypurossa ja tämä varikko tottelee nimeä Vartiokylän varikko eli Varha ihan niinkuin edeltäjänsä Viilarintiellä, tuleva raidekokerin varikko.

Jos nyt pilkkua viilataan, niin varikko on Roihupellossa https://fi.wikipedia.org/wiki/Roihupelto , joka tosin on osa Vartiokylän kaupunginosaa https://fi.wikipedia.org/wiki/Vartiokylä . Rohupelto rajoittuu etelässä Itäväylään, lännessä Viikintiehen ja pohjoisessa Karhunkaatajantiehen. Idässä Roihupellon raja kulkee Ratasmyllyntietä seuraten.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - maaliskuu 2022

HelBillä ei ole varikkoa Roihupellossa, vaan Myllypurossa ja tämä varikko tottelee nimeä Vartiokylän varikko eli Varha ihan niinkuin edeltäjänsä Viilarintiellä, tuleva raidekokerin varikko.

Roihupelto (HelB)

Liikennöitsijä: HelB
Osoite: Metrovarikonkuja 4, Helsinki
Busseja: n. 30

HelB:llä on pieni kylmä varikko Itäkeskuksen lähellä metrovarikon vieressä. Varikko on valmistunut 2020 ja sen omistaa HKL.
Lähde: http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/varikot.html
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - maaliskuu 2022

Roihupelto (HelB)

Liikennöitsijä: HelB
Osoite: Metrovarikonkuja 4, Helsinki...

Kyllä se varikko yhä tunnetaan Varhana (Vartiokylä). Roihupellosta puhuttaessa tarkoitetaan Nobinan toimipistettä samalla lähialueella. Helbiläiset itse puhuvat Varhasta ja alan muut toimijat Roihupellosta liittyen Nobinaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - maaliskuu 2022

Kyllä se varikko yhä tunnetaan Varhana (Vartiokylä). Roihupellosta puhuttaessa tarkoitetaan Nobinan toimipistettä samalla lähialueella. Helbiläiset itse puhuvat Varhasta ja alan muut toimijat Roihupellosta liittyen Nobinaan.
Käytännön kielenkäytössä ainakin bussiliikennöitsijät (tai niiden henkilökuntaan kuuluvat) jatkavat nimen Varha käyttöä myös korvaajan osalta. Hyvin monille uusikin varikko on Varha, tai Uusi Varha tai jopa leikkimielinen Varha 2.0. Päätöksentekoasiakirjoissa näkyy kuitenkin Roihupellon bussivarikko, ehkä siksikin, että sijaintipaikka on Roihupeltoa maantieteellisesti, aivan kuten naapurien metron ja Raide-Jokerinkin varikoiden kohdalla on. Tietenkin vanhakin Varha oli Roihupellossa (vieläpä Raide-Jokerin varikon paikalla), mutta aikanaan sitä perustettaessa varikko nimettiin kaupunginosan, ei osa-alueen, mukaan. Vartiokylään kuuluu tämän hetken aluejaon mukaan seuraavat osa-alueet: Vartioharju, Puotila, Puotinharju, Myllypuro, Marjaniemi, Roihupelto ja Itäkeskus.

Eli virallisesti puheena oleva linja-autovarikko on Roihupellon varikko, mutta sitä nimeä tietyssä käytännön viestinnässä vältellään, jottei tulisi sekaannuksia Nobinan Roihupellon varikon kanssa. Sehän on aivan eri varikko toisaalla Roihupellossa.
 
Lujabetoni voitti Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikkohankkeen betonitoimitukset:

https://www.rakennuslehti.fi/2022/0...nu-ja-bussivarikkohankkeen-betonitoimitukset/

Tuossa on havainnekuva, mutta silti raideristeys pistää silmään. Onkohan se jopa kaksoiristeysvaihde?

En löytänyt kaupungin karttapalvelusta mitään kaavakarttoja tai liikennesuunnitelmia, joista olisi selvinnyt tuon kohdan raideratkaisu. En ylipäätään löytänyt mitään suunnitelmaa tuosta varikosta, vain yhdysraiteen katuosuudet löysin. Mielenkiintoiselta näyttää kyllä. Kuvasta en sinänsä erota mitään vaihdemaista, mutta ei tuollaiseen kuvaan sellaista ehkä olisi saatu näkyviinkään? Löytäisikö joku jotain tarkempia suunnitelmia varikosta?
 
Åbergin linja siirtää varikkonsa suomenojalta koskeloon, osoitteeseen minttupelto (Lähde:ÅL FB-sivut) Uuden tontin rakennustyöt ovat vasta alkamassa, eli ilmeisesti alkuvaiheessa uusia alihankintalinjoja 583/584 ajetaan vielä hyljekujalta käsin?
 
Åbergin linja siirtää varikkonsa suomenojalta koskeloon, osoitteeseen minttupelto (Lähde:ÅL FB-sivut) Uuden tontin rakennustyöt ovat vasta alkamassa, eli ilmeisesti alkuvaiheessa uusia alihankintalinjoja 583/584 ajetaan vielä hyljekujalta käsin?

Taitaa olla kuitenkin niin, että tuonne uudelle varikolle tulee vain HSL-liikenne ja muut bussit jäävät edelleen Hyljekujalle.
 
Taitaa olla kuitenkin niin, että tuonne uudelle varikolle tulee vain HSL-liikenne ja muut bussit jäävät edelleen Hyljekujalle.

Itse taas ymmärsin, että varikkoalueen tilalle tulee kerrostaloja, koska Åbergin Linja oli kommentoinut uudempaan Facebook-päivitykseen , että Transdevin vanhat katokset on purettu kerrostalojen rakentamisen alta.
 
Itse taas ymmärsin, että varikkoalueen tilalle tulee kerrostaloja, koska Åbergin Linja oli kommentoinut uudempaan Facebook-päivitykseen , että Transdevin vanhat katokset on purettu kerrostalojen rakentamisen alta.

Espoon karttapalvelun mukaan Hyljekuja 1:n kohdalle ja sen eteläpuoliselle tontille Suomenlahdentiellä on kaavoitettu asuntoja, mutta Hyljekuja 3:een, missä Åbergin varikko on, ei ole kaavoitettu. Eikä ole myöskään vielä edes vireillä olevaa asemakaavaa sen kohdalla.
 
Takaisin
Ylös