On tietysti kiva spekuloida ja esittää painavia mielipiteitä omien arvausten perusteella. Muutaman Uki:n liikenteen selvityksen tehneenä voin kuitenkin todeta, että on varsin hyvin tiedossa mitä junaliikenne Ukiin maksaa ja minkäliaisia matkamääriä on odotettavissa. Varsinais-Suomen liiton sivuilta löytyvät aihetta sivuavat selvitykset, joiden lukeminen olisi ollut hyödyllistä myös TS:n kirjoittajille. Olisivat vaikka huomanneet senkin, että selvityksiä tehneessä ohjausryhmässä on ollut mukana myös linja-autoliikenteen edustaja.
Salon suunta on selvitetty myös, joten sen potentiaali on erittäin hyvin tiedossa. Mutta Turun ja Salon välisen junaliikenteen kehittäminen ei auta Uudenkaupungin liikennetarjontaan. Uuskaupunkilaisille ei ole vaihtoehtona ryhtyä matkustamaan Uki-Tku välin sijasta väliä Salo-Tku.
Uudenkaupungin näkökulmasta kysymys on siitä, onko Uki työmatkaetäisyydellä Turusta vai ei. Tällä hetkellä se ei ole, ei autolla, eikä bussilla. Kummallakaan ei matka-aika lyhene millään muulla keinolla kuin suoran uuden tien rakentamisella kaupunkien välille. Kun välillä on jo suora rautatie, pitäisikö autoilua ja ”itsekannattavaa” bussiliikennettä tukea ehkä 100 miljoonalla eurolla uuden tien mudossa?
Junaliikenteestä tulee helpommin ja vähemmällä ”itsekannattavaa” samalla tavalla kuin bussiliikenne. Itsekannattavahan tarkoittaa suomalaisessa kielenkäytössä sitä, että bussiyhtiö ei saa valtion tukea, se vain laskuttaa Matkahuollon taksan mukaisia hintoja, jotka seutulippujen tapauksessa maksavat kunnat ja lääninhallitukset. Paikallisjunaliikenne ei missään toimi samalla tavalla, koska sitä ei ole missään seutulippujärjestelmässä Helsingin ulkopuolella.
Uudenkaupungin radalle ennustettu vuotuinen matkamäärä on 200.000, jolloin perusteena on sama matkatuotos kuin parilla toimivalla vastaavalla junayhteydellä (Kotka ja Hanko). Lipputulot kattavat liikennöintikulut nykyisen lain puitteissa VR Oy:n ostoliikenteenä, jos matkamäärä on 320.000. Tällöin ollaan vielä kaukana Helsingin seudun paikallisjunaliikenteestä, jonka mukaiset matkamäärät olisivat moninkertaisia tähänkin nähden.
Voisiko junaliikenne kattaa kulunsa eli saavuttaa tuon 320.000 matkaa? Ulkomaisten esimerkkien mukaan helposti, mutta Suomesta ei tiedä, kun ei ole mistään kokemusta. Kun verrataa tiedossa olevaan pendelöintiin, asukasmääriin, matka-ajan lyhenemiseen jne., lipputuloilla katettava liikenne on hyvinkin todennäköistä. Ja kyse on matkustajista, jotka eivät ole pois linja-autoista, koska he eivät matkusta tällä hetkellä ollenkaan tai käyttävät autoa.
Linja-autot eivät vastaavaan tule pystymään, koska ne eivät voi tarjota alle tunnin matka-aikaa. Joten senkään puolesta linja-autot eivät ole menettämässä mitään.
Mäntsälän tapaukseen Ukia on turha verrata. Mänstälästä Helsinkiin on tuore moottoritie ja uusi rata kulkee motarin vieressä. Tosin ei bussiliikenteen aikana ollut Mäntsälään sellaista muuttoinvaasiota kuin minkä tieto junayhteydestä toi. Bussi ja raideliikenne eivät ole samat asiat, nimenomaan matkustajan mielestä.
Antero