Väärin pysäköidut autot ja muut esteet joukkoliikenteen sujuvalla kululle

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,106
Katselin taas tänään iltapäivällä Aleksanterinkadulla rehottavaa jakeluautojen sekä muiden ajoneuvojen luvatonta pysäköintiä. Tänään ne eivät suoranaisesti estäneet ratikoiden kulkua, mutta haittasivat jalankulkua ja saivat tuon alueen näyttämään ja vaikuttamaan sekavalta sekä hieman turvattomalta liikenteen suhteen. Tämä tapa näyttää nyt valitettavasti leviävän myös Mikonkadun uudelle ratikkaväylälle.

Mietiskelin noita katsoessani muunmuassa viranomaisten hyvin erinlaista suhtautumista luvattomasti pysäköityihin ajoneuvoihin eri maissa jopa Euroopan sisällä, puhumattakaan muiden maanosien valtioista ja kaupungeista. Jossain Keski-Euroopassa ja eteenkin Britanniassa noihin saatettaisiin suhtautua kuin suoranaiseen terrorismiuhkaan ja tällainen luvaton toiminta saattaisi johtaa tekijänsä todellisiin vaikeuksiin viranomaisten kanssa sekä tuntuviin korvausvaatimuksiin. Lisäksi niihin suhtaudutaan todella vakavasti, aivan kuten vaikkapa julkisille paikoille jätetyihin vartioimattomiin laukkuihin tai muihin vastaaviin jonka omistajaa ei näy. Katselin äskettäin videoita mm. Lontoon raideliikenteestä, joissa monissa kuuluu kuulutus, jonka mukaan ilman omistajaa olevat ja vartioimattomat laukut yms. saatetaan "tehdään vaarattomiksi" ilman ennakkovaroitusta ja varoitettiin kokoajan päästämästä omaisuuttaan käsistään tai ilman vartiointia.

Toki vaikkapa juuri Britanniassa tai muualla vastaavissa "sotaa käyvissä" maissa terrorismiuhka tai muu sellainen on korkeampi kuin esimerkiksi meillä Suomessa, mutta olisiko meilläkin paikallaan muuttaa suhtautumista juuri vaikkapa julkisiin keskustoihin tai muihin sellaisiin paikkoihin luvattomasti pysäköityihin ajoneuvoihin tai jos niillä ajetaan sellaisia väyliä, joilla ajoneuvoliikenne on erikseen rajoitettua tai jopa kiellettyä (kuten vaikkapa juuri osassa Aleksanterinkatua)? Nykyään asiaan suhtautuminen näyttää hyvin välinpitämättömältä, kun kerran tällainen toimintaa tuntuu jatkuvan aivan vapaasti. Varmaan noihin ajoneuvoihin saattavat "parkkipirkot" tai poliisi kiinnittää joskus huomiota ja käydä torumassa tai jopa sakottamassa heitä, mutta sillä ei juurikaan tunnu olevan vaikutusta ja "ammattiliikenne" näyttääkin oleven tuossa pääosassa. Julkisen liikenteen sujuva kulku on minusta myös kaupungin toimivuuden tae ja jopa sen turvallisuuskysymys nykyään. Sama koskee mielestäni myös sujuvaa jalankulkua ja muuta kevyttä liikennettä juurikin kaupunkien julkisten keskustojen alueella.

Tämä koskee myös joukkoliikenteen pysäkkien ja eteenkin bussipysäkkien tukkimista luvattomasti pysäköidyillä autoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei auta muu kuin tehdä kuvatunlainen jakeluliikenne sallituksi, samalla myös ruuhka-ajan bussikaistoille. Jakeluliikenteen tärkeys on vähintään joukkoliikenteen tasolla. Koska kaupunki ei muuten toimi, eihän?
 
Ei auta muu kuin tehdä kuvatunlainen jakeluliikenne sallituksi, samalla myös ruuhka-ajan bussikaistoille. Jakeluliikenteen tärkeys on vähintään joukkoliikenteen tasolla. Koska kaupunki ei muuten toimi, eihän?
Ainakin Helsingissä rakennetaan parhaillaan ns. huoltotunnelia, jotta sen valmistuttua jakeluliikenne toimisi sen kautta ilman, että sitä häiritään tai se häiritsee muuta liikennettä.

En minä ammattimaista jakelu- tai huoltoliikennettä itsessään vastusta, vaan niiden luvatonta liikennöintiä tai pysäköintiä joukkoliikenne- tai kevytliikenneväylillä. Aleksi ja Mikonkatu eivät mielestäni olleet kovin kauniita eilen kun niissä oli sikinsokin pysäköityjä paketti- ja kevytkuorma-autoja väärällään. Lisäksi tämänkaltainen liikenne näyttäisi tuovan aina mukanaan ns. "siviiliautoja" tekemään samaan. Ihmiset puikkelehtivat sitten niiden väleistä jostain, raitiovaunut onneksi pääsivät ohittamaan ne ilman kylkikosketusta.
 
Viimeksi muokattu:
Helsingissä rakennetaan parhaillaan ns. huoltotunnelia, jotta sen valmistuttua jakeluliikenne toimisi sen kautta ilman, että sitä häiritään tai se häiritsee muuta liikennettä.

Mitkäköhän ovat sen vaikutukset Aleksin ja Mikonkadun kohdalla? Tuskin vaikuttaa mitenkään.
 
Tämähän on nimenomaan se mitä autokaupungissa halutaan. Autolla on päästävä kaikkialle, oli se kiellettyä, tai ei. Aina löytyy syitä, miksi on päästävä joka paikkaan, eikä autopuolueetkaan halua muuttaa tilannetta. Suomen "erikoisoloissa" pyhälle autolle ei voi mitään. Mekaanisia esteitä ei voi laittaa, koska "se ei ole mahdollista". Eihän nyt autoilijoita voi sorsia, he ovat maailman napa, jotka pitävät huolen Helsingin liike-elämän mahdolisuuksista, tulevaisuudesta jne jne jne jne. Eikä pajusen ja yrittäjien lausunnosta ole pitkä aika. Se kuvastaa valitettavan hyvin nykyisen ajattelutavan. Autoilla jokapaikkaan, kävelykskustasta viis. Nykytilanne vain johtuu siitä, että ne jotka voivat vaikuttaa tällaisiin asioihin, ajavat itse autolla. Eihän nyt tule kuuloonkaan estää autoilua. Joten tässä kaupungissa kestää kyllä pitkään, ennenkuin mitään tapahtuu. Joten autoilu jatkuu hamaan tulevaisuuteen myös "kävelykeskustassa". Tässä olisi kansalaisliikkeen paikka, mutta työ on vaikeea Pyhän Auton valtakunnassa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mitenkäs Aleksille sitten pysäköidään laillisesti. Jos jalkakäytävällekään ei saa jättää autoa, kun on niin isoja ihmisiä, ettei mahdu ohi ja ajotiellä on raitiokiskoja. Kuitenkin pitäisi saada tavarat kauppoihin, niin miten jakokuskin pitää menetellä. Sama juttu kaikkialla muuallakin, ei jakoautoja huvin vuoksi pysäköidä kävelykaduille tai joskus jopa joukkoliikennekaistoille, muuten jäisi kaupat ilman maitoa ja leipää, kapakit ilman bisseä jne. Että vähän ymmärrystä jakokuskeille, eikä heti tarvitse mennä päätä aukomaan.
 
Että vähän ymmärrystä jakokuskeille, eikä heti tarvitse mennä päätä aukomaan.

Liikennesäännöt koskevat myös jakokuskeja! Ja mikseivät käytä sitä huoltotunnelia, joka pari kirjettä aikaisemmin jo todettiin olevan Aleksilla, maanalla.
 
Se nyt on vaan niin, että jakeluliikenteen on toimittava jollain muulla tavalla. Nykyinen ratkaisu ei voi olla ainoa. Esimerkiksi Keski-Euroopassa päivällä kävelyalueella ei liiku ajoneuvoja. Yksi ratkaisu on järjestää jakeluliikenne aamuvarhaisella. Jos kaupat ym. tahot tarvitsevat jakeluliikennettä, luulisi niillä olevan tahtoa järjestää liikenne luvallisesti. Viimeistään silloin kun ajaminen estetään mekaanisesti, on mietittävä järjestelyjä. Mutta kun sitä ei estetä, ei tarvitse miettiä. Eli autoilla pelleily jatkuu niin kauan, kun ei ole tahtoa miettiä vaihtoehtoja. Noidenkehä pyörii toistaiseksi...
 
Eikös Aleksilla ja Mikonkadulla ole varattu aamupäivä jakeluliikenteeseen. Ko. katujen jakeluliikenteen pystyy järjestämään laillisena aikana, jos halutaan. Nyt valvonnan puutteessa jakeluajoa suoritetaan myös laittomana aikana. Minä ainakin pyrin antamaan laittomaan aikaa jakelua-ajoa suorittavalle suoraa palautetta, jotta ymmärtää jatkossa hoitaa jakeluajon laillisena aikana.
 
Mekaanisia esteitä ei voi laittaa, koska "se ei ole mahdollista".

Sen sijaan esimerkiksi Vaasan pikkukaupungissa Pohjanmaalla osataan mekaanisia esteitä asentaa bussireiteille, vaikka Helsingissä se on "mahdotonta" :)

Jakeluliikenteessä ongelma on, että sitä hoitaa miljoona yhden miehen puljua, joille ei anneta kunnollisia ohjeita vieraaseen paikkaan mennessä. Siispä auto jätetään miten parhaaksi nähdään, asiakas saa tavaransa ja matka jatkuu. Olisi tavaraa tilaavan firman asia toimittaa kunnollinen ohjeistus kuljetusliikkeelle. Mutta kun aina ennenkin on toimittu näin ja "on niin kiire", ettei ehdi.
 
Sama juttu kaikkialla muuallakin, ei jakoautoja huvin vuoksi pysäköidä kävelykaduille tai joskus jopa joukkoliikennekaistoille, muuten jäisi kaupat ilman maitoa ja leipää, kapakit ilman bisseä jne. Että vähän ymmärrystä jakokuskeille, eikä heti tarvitse mennä päätä aukomaan.
Kirjoitukseni oli kohdennettu luvatonta ja joukkoliikennettä haittaavaa pysäköintiä kohden yleensä ja sitä, miten siihen suhtaudutaan muissa maissa, vaikkakin otin juuri jakeluautot esimerkikseni (kun niitä kerran näin Aleksilla). Jakeluliikenteen tärkeyttä kaupungin toimivuudelle ei toki kiistä. Eilen näkemäni jakoautot olivat nähdäkseni suurimmaksi osaksi Itellan ajossa olleita vehkeitä, eivätkä niinkään elintarvike- tai muita vastaavia kujetuksia. Toki sekaan mahtui muutama katumaasturikin. Pitäisikö heitäkin kohtaan löytyä positiivista ymmärrystä?
 
Viimeksi muokattu:
Itellan väreissä kulkevat jakeluautot ovat lähes kaikki alihankkijoiden autoja. "Luppoaikana" yrittäjä ajaa toki muita ajoja.
Myös Itellan ajossa saattaa kuormana olla mitä tahansa (muuta kuin postia).
 
Mitenkäs Aleksille sitten pysäköidään laillisesti. Jos jalkakäytävällekään ei saa jättää autoa, kun on niin isoja ihmisiä, ettei mahdu ohi ja ajotiellä on raitiokiskoja. Kuitenkin pitäisi saada tavarat kauppoihin, niin miten jakokuskin pitää menetellä.

Aleksin pysäköintikieltomerkkeihin on merkitty varsin selvästi sallitut ajat jakelulle. Käsittääkseni Suomessa ei pitäisi saada ajokorttia, jos ei osaa näitä merkintöjä lukea, joten sikäli asian pitäisi olla selvä. Käytännössä kuljettaja ei tietenkään voi sille mitään, että jakelubisnes perustuu käytännössä sääntöjen rikkomiselle. Useimmilla muilla toimialoilla ei sallitakaan yrityksiä, joiden liiketoiminnan lähtökohtana on lain rikkominen.

Vaihtoehtona kuorma-autojakelulle laajemmilla kävelyalueilla voidaan käyttää esimerkiksi sähkökäyttöisiä kärryjä. Niitä on kuulemma joskus ollut Helsingissäkin.
 
Mitä pahaa jakokuskit on palstan muutamille yksilöille tehneet, kun heidän työntekoon suhtaudutaan samoin kuin joihinkin huumekauppiaisiin. Otsikossa puhutaan esteistä joukkoliikenteen sujuvalle kululle, niin miten täysin jalkakäytävälle jätetty auto Aleksillakaan estää raitiovaunujen kulkua. Tai Roballa oleva jakoauto ei sinänsä estä kenenkään kävelyä. Tietysti aikarajoituksia täytyy yrittää noudattaa, ja katumaastureiden sen enempää kuin katuladojenkaan väärinpysäköinnin suhteen ei minullakaan niin kovin paljoa ymmärrystä löydy. Päinvastoin, saisi viranomaiset hinauttaa tällaiset autot paljon nykyistä aktiivisemmin jonnekin kaupungin varastoon, mistä ne saisi sopuhintaan lunastaa. Mutta suurimmalla osalla Helsingin kantakaupungin kaduista ei ole mitään aikarajoituksia jakeluliikenteelle eikä mitään huoltotunneleita käytettävänä, ja kuitenkin tavarat pitäisi jotenkin saada näihinkin kauppoihin, niin miten viisaampien mielestä pitäisi menetellä, kun molemmin puolin on parkkeerattu autoja ja siinä välissä raitsikkakiskot, vaikka esimerkkinä Tehtaankatu. Jos tavarat pitäisi esimerkiksi viedä yöllä, niin moniko pikkukauppias suostuisi olemaan kello kolme vastaanottamassa tavaroita. Ja äkkiä alkaisi joku viherpiipertäjä valittamaan meluhaitoista, mm. jäteastioiden tyhjennykset pitää nykysäännöillä tehdä vasta kello kuuden jälkeen. Ehdotus sähkökärryistä oli varmaan vitsi, olihan?
 
Takaisin
Ylös